Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Zo krijg je een slechte review.

september 26, 2019 • Blog, Marketing

‘We hebben geen thee’ zegt de ober.
Pardon?
‘We hebben geen thee’ krijg ik nogmaals te horen.

De locatie is prachtig, kijk maar naar de foto hierboven.
We zitten 7 verdiepingen hoog, op het dakrestaurant van een hotel.

Zo’n hotel dat ooit vast heel sjiek was, dat nu nog steeds pretendeert te zijn maar eigenlijk een beetje vergane glorie is.
Zo’n hotel met veel gasten in de leeftijdscategorie 65 plus.
Met een klein liftje, maximaal 4 personen, of de trap kun je naar boven.

Het drukbezochte restaurant heeft een prachtig uitzicht over de stad Kerkyra, de hoofdstad van het Griekse eiland Corfu.
Aan de ene kant ligt de haven met luxe boten, de citadel, een park.
Aan de andere kant zijn de bergen en zie je vliegtuigen die aankomen en vertrekken.
Honderden zwaluwen die bij zonsondergang hun eigen feestmaal uit de lucht vangen.

Wij, een groep van acht vrouwen, hebben hier heerlijk gegeten en ontzettend gelachen.
Geroosterde aubergines met tomaat-basilicum saus en parmezaanse kaas uit de oven, prosciutto met meloen, griekse salade, gamba’s in een heerlijke tomatensaus met feta, mooi vlees, hmmmm zalig.
Toch hebben sommigen van ons nog wel ruimte voor een nagerecht en uiteraard willen we koffie en thee met limoncello of een glaasje kumquat likeur.

‘Graag tweemaal warm appelgebak met ijs en één kaasplank, vier koffie, drie thee en wat likeurtjes zeg ik tegen de ober.

Waarop hij dus zegt: ‘We hebben geen thee.’
Ik denk dat ik het niet goed hoor maar nee hoor, hij herhaalt dat ze geen thee hebben.

Uhhhh, even zijn we sprakeloos.
Maar goed, als hij dat zegt dan zal dat wel zo zijn en hebben we dus geen thee.
Het is voor het eerst dat ik dit hoor in een restaurant.
Een restaurant notabene dat op het dak vaneen hotel zit!

Terwijl we wachten op onze nagerechten hebben we het erover.
Het is toch gewoon raar dit, het klopt niet, het kan niet en het zou niet mogen.
Ik ga er straks bij het afrekenen zeker wat van zeggen.

Na de ook weer heerlijke nagerechten en nog meer gezelligheid loop ik naar de bar om af te rekenen.
Het opperhoofd vraagt of alles naar wens was.
‘Zeker’, zeg ik, maar het is wel een slechte zaak dat jullie geen thee hebben. Ik zit hier te eten met een groep klanten en ik vind het heel vervelend dat zij geen thee hebben kunnen krijgen.’
‘Geen thee?’ zegt hij verbaasd, ‘we hebben wel thee. Dat moeten we beneden halen.’

Aha!
Onze ober had gewoon geen zin om naar beneden te gaan voor onze thee!
Die is nu zwaar de sjaak.
‘Hij zegt tot twee keer toe dat jullie geen thee hebben’ zeg ik, wijzend naar onze ober.

Wat volgde heb ik niet kunnen verstaan want dat ging in het Grieks maar ik kan je verzekeren: Hier werden verbale klappen uitgedeeld.
Het opperhoofd brieste van woede naar zijn collega.

Ik ging me bijna schuldig voelen dat ik er wat van had gezegd.
Terwijl het natuurlijk onze liever-lui-dan-moe ober’s eigen dikke schuld was.
‘Die zal binnenkort wel een functioneringsgesprek krijgen’ grapten we toen we het restaurant verlieten.

Nu grapten wij er wel over, we hadden tenslotte een hele gezellige avond, maar zo grappig is het natuurlijk niet.

De reputatie van een bedrijf is zo naar de knoppen.
Mensen zijn sneller geneigd om te klagen dan om te jubelen.
Ondanks dat wij erg lekker gegeten hadden op deze unieke locatie vertel ik jou nu over deze slechte ervaring.
Dat we daar geen thee konden krijgen blijft langer hangen dan wat we precies gegeten hebben.

Veel zelfstandig professionals huren andere professionals in voor bepaalde klussen.
Dat zijn dan weliswaar geen vaste medewerkers zoals bij dit restaurant.
Toch kun je ze maar beter wel zo beschouwen.

Misschien heb jij wel een VA, iemand die jouw website beheert, social media bijhoudt.
Ook zij hebben een aandeel in de reputatie van jouw bedrijf.

Loopt dit goed?
Houden zo.

Loopt dit niet goed?
Je zult ze beter moeten trainen of ze zo snel mogelijk laten gaan.
Zonder daar al te moeilijk over te doen, ook als je diegene heel aardig vindt.
Het is en blijft jouw bedrijf en dat vraagt zelfleiderschap.

In het geval bij dit restaurant kunnen ze naast het ‘corrigeren’ van de ober zeker ook kijken naar de vraag wat het nou voor moeite is om een waterkoker, een theedoos en wat servies in het restaurant neer te zetten.

Over leiderschap gesproken: Wanneer heb jij voor het laatst een functioneringsgesprek met jezelf gehad?
Wat doe je zelf wel wat je van een medewerker niet zou accepteren?
Wat zou je nooit doen als je een baan in loondienst zou hebben maar doe je wel omdat er niemand is die er wat van kan zeggen?

Het is goed om af en toe geconfronteerd te worden met situaties waardoor je hier weer eens naar moet kijken.
Het is mijn ervaring dat een echte ondernemer hier ook altijd open voor staat.
Zelfleiderschap zit in onze genen toch?

Reageren op dit artikel?
Dat kan hier onderaan de pagina.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen op dit gebied, wat je ervan hebt geleerd en de invloed hiervan op jouw bedrijf vandaag de dag.

Groet,


 
PS Op zaterdag 9 november aanstaande organiseer ik het jaarlijkse Zakenmam Event.
Het thema voor dit jaar is Zelfleiderschap.
Een hele dag inspiratie, kennis, lekker eten en drinken, plezier hebben, je netwerk uitbreiden.
Ben jij erbij?
Hier kun je erover lezen en nu nog jouw early bird ticket kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.