Winst op alle fronten.

Ken je het programma The Profit?
Het is vrijwel dagelijks te zien op RTL Z, zoek het maar eens op.
Ik vind dit echt een leerzaam en leuk programma, mijn zoon van 11 ook, we kijken het vaak samen.

The Profit is een Amerikaanse realityserie waarin zakenman en investeerder Marcus Lemonis slecht lopende kleine bedrijven helpt om er weer bovenop te komen.
Hij kijkt daarbij altijd naar drie pijlers: People, Product en Process.
Winst op alle fronten staat voorop.

Eerst laat hij zich uitgebreid voorlichten, hij praat met de eigenaar/eigenaren, werknemers.
De cijfers worden besproken.
Supersnel kan hij een diagnose stellen en vervolgens komt hij met een voorstel.
Een keihard zakelijk voorstel, wel heel open en eerlijk.
De eigenaar mag er niet over nadenken, ze moeten meteen kiezen en meestal gaat het zo:
Marcus investeert een groot bedrag, vaak minstens 100.000 dollar om de boel op orde te brengen, dat wil hij natuurlijk terug en daarnaast wil hij een aandeel in het bedrijf, tot wel 50%.
Ook wil hij het bijna altijd een week voor het zeggen hebben, dus één week totale controle over de gang van zaken.

Hier begint het vaak al te rommelen en komen bepaalde eigenschappen van de eigenaar naar boven die er misschien juist wel voor gezorgd hebben dat het slecht gaat met het bedrijf.
Zo’n eigenaar wil wel maar ook niet, ze proberen te onderhandelen of worden zelfs boos omdat ze vinden dat hij hun een poot uitdraait.
Ze gaan met Marcus in discussie omdat hij het echt helemaal verkeerd ziet.
Ik vind dit altijd zo interessant om te zien, ik bedoel, zo iemand heeft zichzelf toch aangemeld voor het programma?
Alsof ze het Marcus niet gunnen dat hij er óók beter van wil en mag worden.
Voor mij zegt het iets over hun relatie met geld.
Marcus blijft dan heel vriendelijk en houdt voet bij stuk, mooi om te zien.

Goed, dan gaan ze uiteindelijk toch aan de slag.
Het product wordt onder de loep genomen, wat is het, hoe ziet het eruit, de verpakking bijvoorbeeld?
Waarom spreekt dit mensen niet aan?
Een van mijn mantra’s ‘Keep it Simple’ wordt hier vaak gebruikt.
Er zit altijd wel een sympathieke gedachte achter een product maar het is dan gewoon te ingewikkeld gemaakt en als mensen het niet snappen dan kopen ze het niet.
Marcus zet er zijn team van ontwerpers op en dan komen ze met een nieuwe look.
Vaak leidt dit dan ook weer tot de nodige discussies omdat eigenaren vast willen houden aan hun oorspronkelijke gedachte.

Veel ‘ego werk’ dus wat je hier ziet en daarom vind ik het ook zo’n leuk programma.
Eigenaren die de boel saboteren door afspraken niet na te komen, niet eerlijk zijn, toch hun eigen plan trekken.
Marcus trekt de stekker er dan net zo hard weer uit.
Blijkbaar is het voor sommige mensen belangrijker om hun zin door te drukken dan om een succesvol bedrijf te hebben.
Natuurlijk is het moeilijk als je met jouw product, jouw ‘kindje’ niet datgene bereikt dat je voor ogen had.
Dat je moet toegeven dat je het niet gaat redden en dat er echt iets moet veranderen, dat JIJ moet veranderen.

Het programma laat mij ook naar mijzelf kijken, ik zoek altijd een link met mijzelf en mijn bedrijf, mijn producten, mijn processen.
Wat kost te veel tijd, wat kan slimmer, zodat ik tijd bespaar?
Welke investering moet ik hiervoor maken?
Welk product mag weg, welk product ontbreekt er juist?
Hoe kan ik zaken nog eenvoudiger maken voor mijn klanten?
Waar saboteer ik mijzelf?
Wanneer mag ik meer leiderschap laten zien?
Ja, ook ik ben af en toe een hele eigenwijze 😉

Naast het feit dat ik mijn enthousiasme over dit programma wil delen hoop ik dat dit artikel je aanspoort om naar jezelf te (blijven) kijken.
Gaat het niet zoals jij het had bedacht, laat dan ook eens met je meekijken.
Neem een coach in de arm, regel support, investeer in systemen die jouw processen makkelijker maken.
Durf producten af te stoten, kijk naar hoe je het letterlijk of figuurlijk verpakt, wat is jouw rendement, jouw winst?

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld wat Marcus doet, als je een paar keer hebt gekeken kun je voorspellen wat er gaat gebeuren en wat hij gaat doen.
Zorg voor een goed product, stroomlijn het proces en blijf leren als mens.
Zo is het dus ook voor jouw en mijn bedrijf.

Nu hoor ik graag van jou:
– Ken jij het programma The Profit en wat vind je ervan, welke les heb jij geleerd voor jouw bedrijf?
– Is er iets dat jij zou kunnen aanpassen in een product, een proces of in jezelf?
– Welke andere reactie heb je op dit artikel?

Dit is de wikipedia van het programma.

Dank voor je tijd en aandacht, heb je een vraag over jouw bedrijf laat het mij weten.
Ik help je graag verder in een volgend artikel!

Groet,

 

 

 

Ps: Heb jij vragen over jouw bedrijf dan kijk ik graag eens met jou mee. Vraag het hier aan dan hebben wij binnenkort contact!

Spread the love
  • Marcia schreef:

    Hai Marieke,
    Ja, dit vind ik echt een interessant programma en kijk er dan ook vaak naar! Marcus werkt voor mij heel inspirerend. En hoe hij met sommige situaties omgaat en aanpakt zoals jij ook beschrijft in je artikel, daar steek ik graag wat van op 🙂 Ik zie dan ook wel voorbeelden/oplossingen die ik dan weer kan toepassen in onze webwinkel(s). Zoals verpakkingen of een kritische blik op het assortiment en keuzes maken welke producten wij willen opschonen om ruimte te maken voor nieuwe. Of out of the box – dus hoe het ook anders kan – en vaak gewoon door hele slimme kleine aanpassingen. The Profit is echt een aanrader!

  • Simone schreef:

    Hoi Marieke,
    Inderdaad geweldig programma! Ik zit vaak met kromme tenen te kijken als er weer zo’n ego kwestie opduikt. Grrrrr….. Waarom heb je hem dan ingehuurd? Maar ja, makkelijk praten zo vanaf de bank, haha!
    Groetjes,
    Simone

    • Marieke schreef:

      Nou, inderdaad, ego gedoe en self sabotage ten top. En dan medewerkers die er ook niets van begrijpen en de deal meteen met beiden handen zouden aanpakken.
      Maakt het bij elkaar gewoon een zeer vermakelijk én leerzaam programma 😉 Groet, Marieke

  • AnneMiek schreef:

    Hoi Marieke,
    Ik ben ook fan van Marcus! Wat een inzicht, geduld en standvastigheid heeft hij!
    Wat ik met name leer van hem, is dat ik op een andere manier naar mijn bedrijf kan kijken; open staan voor meerdere mogelijkheden. Zo heb ik aan het eind van 2018 gekeken wat er goed liep, en wat (nog) niet. Omdat mijn bedrijf nog niet zo lang bestaat, ga ik nu nog geen veranderingen in doorvoeren (sommige producten zijn net op de markt), maar ik hou het wel in de gaten!

    • Marieke schreef:

      Hoi Annemiek, wat leuk om te lezen! Goed om het een tijdje aan te kijken, soms heeft het gewoon even wat (meer) tijd nodig voordat het gaat lopen. Groet, Marieke

  • Mariëlle schreef:

    Ik ken het programma en kijk er ook regelmatig naar. Een aantal kleine dingen die ik zo niet kan benoemen heb ik toch al meegenomen. En ik neem uit het programma o.a. mee, dat ik mezelf gerust zakelijker mag opstellen en niet iedereen te vriend hoef te houden. Verder is het i.d.d. leuk, soms zelfs vermakelijk, om te zien wat “EGO” kan doen met een mens.

    • Marieke schreef:

      Ha Mariëlle, klopt, dat leer ik er ook steeds weer van. Duidelijk zijn in wat je bedoelingen zijn en dan gaan met die banaan. Groet, Marieke