👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Dit wil je jouw klant niet aandoen

februari 23, 2017 • Blog, Marketing

Deze week geef ik antwoord op een vraag die ik kreeg van Thera:

Hoi Marieke, ik heb een vraag en ben benieuwd hoe jij hiernaar kijkt.
Ik wil geen vast aanbod voor mijn klanten maar eerder een keuzemenu zodat de klant zelf een traject kan samenstellen geheel op maat. Hoe kun je dit zo aantrekkelijk mogelijk maken?
Groet, Thera

Dankjewel Thera voor deze vraag en ik ga je hier mijn antwoord geven waarbij ik natuurlijk wil aantekenen dat dit niet DE waarheid is, het is gewoon mijn mening op jouw vraag.

Je zegt ‘Ik wil geen vast aanbod voor mijn klanten’ en ik vraag mij af wat de reden hiervoor is.
Ik denk namelijk dat een klant heel erg blij wordt van een vast aanbod en dat hij daar ook beter mee geholpen wordt.

Die klant staat nu op punt A en die wil naar punt B.
Wat daartussen zit, dat weet hij niet anders had hij het allang opgelost.
Jij bent er om de ruimte tussen punt A en B op te vullen.
Jij bent degene die zegt: ‘Oké, jij wilt naar punt B, ik weet hoe dat moet, kom op,ik neem je bij de hand en we gaan het samen doen de komende tijd.’

Als een klant zelf daarin van te voren al moet kiezen wat hij wil, misschien weet de klant dat helemaal niet op dat moment. Hij heeft niet voor niets de vraag waarmee hij bij jouw komt.
Ik wil niet denigrerend zijn over jouw klanten maar ik denk dat ze die keuze op dat moment helemaal niet kunnen maken en dat willen ze ook niet.
Ze willen dat jij expertise en leiderschap laat zien en dat jij zegt: Ja, ik weet hoe ik jou moet helpen, ik weet hoe jij bij punt B kunt komen, namelijk door het zetten van deze, deze en deze stappen.
Jij hebt het aanbod uitgewerkt voor hun.

Je zegt ook ‘dan is het geheel op maat’, ik denk dat je het nog steeds geheel op maat kunt aanbieden. In zo’n traject kunnen mensen hun individuele aandacht krijgen.
Hun hulp op maat en dat is aan jou om dat in te vullen. Met individuele coaching, misschien kunnen ze je bellen, hiervoor heb je allerlei vormen.

Zoals je hoort ben ik er dus niet zo’n voorstander van om jouw klanten op voorhand te laten zwemmen door ze keuzes te laten maken. Dat overzien ze op dat moment niet want ze willen juist jouw hulp.
Vandaar dat ik de vraag terug wil geven: Wat is de reden dat je dit zo wilt doen?
Is het omdat je het eng vindt om leiderschap te pakken?
Of omdat je gewoon zoveel ideeën hebt dat je wel honderd dingen kan aanbieden?
Dan maak JIJ de keuze en zegt tegen je klant: ‘Deze vijf stappen gaan we nu volgen.’
En dan zie je daarna wel weer hoe je dat verder kunt ontwikkelen.

Kijk dus even naar jezelf Thera en stel jezelf de vraag: Wat is de reden dat ik dit zo wil?
Dat is mijn antwoord op jouw vraag en ik hoop dat je hier iets mee kunt! Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze video.

Heb jij als kijker een aanvullende tip voor Thera dan is het fijn als je die deelt in een reactie.
Zo leren we met elkaar en van elkaar!

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, jezelf als ondernemer dan mag je mij altijd een mail sturen.
Ik help je graag verder in een volgende video.
Tot dan!

Groet,

 

 

  • Thera Rooth schreef:

    Hoi Marieke, dank je wel voor je antwoord met zeker een kern van waarheid met je wedervraag. Ieder mens is uniek en daar past naar mijn idee geen vast omlijnd traject bij. Ik realiseer me nu dat ik gaande weg het traject op de persoonlijke behoeftes in kan spelen en het idd alsnog op die manier “op maat” mag maken.
    Conclusie: je hebt me in laten zien dat met een vast aanbod je de flexibiliteit hebt om met de klant van A naar B te gaan en daarbij rekening houden met de wensen en het gaande weg bij kunnen sturen. Dit geeft mij een enorm gevoel van vrijheid om aan de slag te gaan met een mooi aanbod van mijn diensten.
    Super bedankt en een hele dikke knuffel!
    Liefs,
    Thera

    • Marieke schreef:

      Hoi Thera, wat geweldig om dit te lezen. Het is ook precies mijn bedoeling (en ervaring) om je te laten zien dat je met een vast aanbod juist heel goed ook op maat kunt werken en ja, dat gevoel van vrijheid en creativiteit is er dan ook meteen. Een teken dat je er van alles mee kunt, veel succes ermee en hou me op de hoogte!
      Groet, Marieke

  • Stella schreef:

    Hey Thera, ik heb zojuist je vraag gelezen en de video brkeken. Leuk ook om te zien dat Marieke jouw vraag beantwoord met een wedervraag en haar persoonlijke kennis en expertise deelt. Een echte zakenMAM. Liefdevol en tot nadenken stemmend. Mijn suggestie is: Stel dat jouw bedrijf een restaurant zou zijn en elke dag volgeboekt, welke specialiteit op de menu kaart zou jouw gast aantrekken? Hoe ziet jouw soecialiteit eruit, welke ingredienten gebruik je? En hoe breng jij deze specialiteit onder de aandacht waardoor er zowel vaste als nieuwe gasten naar jouw restaurant komen?.Fijne dag en bedankt voor je vraag bij Zakenmam.

    • Thera Rooth schreef:

      Hoi Stella, dank je wel voor jouw bijdrage, ook dat geeft weer stof tot nadenken. Voor-, hoofd- en nagerecht… Mmm….! Welke opties biedt jij? Samen werken aan natuurlijke balans! Groetjes, Thera

  • >