👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Wat is jouw weergaloze weggever?

maart 26, 2015 • Blog, Marketing

Een tijdje terug mocht ik een presentatie geven op een congres en voor mij zat een zaal met voornamelijk vrouwelijke voedingsexperts.
Mensen die zich bezighouden om hun klanten te begeleiden met het afvallen.
Het was super leuk om te doen en op een gegeven moment kwam het onderwerp ‘De weggever’ ter sprake.

Je weet wel: de weggever op jouw website. Mensen vullen hun naam en emailadres in en krijgen dan als dank een kado. Iets waar zij verder mee kunnen, iets waar ze jou mee leren kennen. Iets van waarde.
Het is belangrijk om een weggever te hebben want je hebt dan voor de eerste keer een ‘ja’ gekregen van iemand en dat kan een mogelijke klant zijn.

Er was een mevrouw in de zaal en die zei: ‘Ik heb dat niet en ik wil dat ook liever niet want ik ben er veel beter in om met mensen persoonlijk af te spreken. Ik kan ze dan aankijken, ik kan ze aanraken, dat vind ik gewoon veel fijner. Dus ik wil liever dat ze mij bellen om een afspraak te maken.’ 

Ik snap dat helemaal maar ik vertelde die mevrouw dat de drempel om contact met je op te nemen voor sommige mensen heel hoog kan zijn.
Stel er is iemand met overgewicht en die zit totaal niet lekker in z’n vel en die gaat op zoek, dat kan midden in de nacht zijn omdat diegene niet kan slapen. Die persoon komt dan op jouw website en die ziet daar een kado en het kado heet: ‘Tien tips om toch van jezelf te houden ook al zit je helemaal niet lekker in je vel.’ (ik verzin maar even iets).
Die persoon laat zijn naam en email adres achter en die gaat dat lezen en die denkt: Jeetje, dat is wel waardevol. Daarna gaat die persoon contact opnemen.

De drempel om meteen te bellen kan soms heel hoog zijn dus als mensen dan door middel van die gratis weggever een eerste keer ‘ja’ zeggen dan is dat natuurlijk fantastisch.
In die weggever zeg je dan op het eind: Wil je meer, neem dan contact met mij op. Ik ga heel graag met jou een gesprek aan. Dat is dan de tweede keer dat mensen ‘ja’ kunnen zeggen. De drempel is dan al een stuk lager.

Ik vertel dit vandaag omdat ik hoop dat jij ook een weggever hebt op jouw website.
Het lijkt me ontzettend leuk om hieronder in een reactie te lezen wat jouw weggever is en wat jouw filosofie erachter is.
Spoor jij mensen in die weggever dan ook aan om contact met je op te nemen en gebeurt dat ook?

Het lijkt me leuk om interactie te krijgen met jou als kijker over de weggever en om de drempel zo laag mogelijk te krijgen voor potentiële klanten om voor de eerste keer ‘ja’ tegen jou te zeggen. Daar gaat het om.
Mensen die al eenmaal ‘ja’ hebben gezegd zijn 60% geneigd om nog een keer ‘ja’ te zeggen en dat kan dan een betaald product zijn, dan gaan ze geld aan jou geven.
Dan ga je ècht met ze aan het werk, nog meer waarde geven!

Nogmaals: laat jouw reactie achter, lijkt me hartstikke leuk om van jou te leren en te horen, we kunnen er allemaal weer beter van worden.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf of over jezelf als ondernemer, stuur me een email en wie weet maak ik dan voor jou wel een filmpje.
Ken jij anderen die volgens jou dit filmpje ook zouden moeten zien stuur dit dan gerust aan ze door of laat ze zich even aanmelden, dan kan bovenaan of hier onderaan de pagina.
Ontvangen ze elke week mijn nieuwsbrief in hun inbox.
(krijgen ze automatisch mijn weggever, de focus en planningstool)

Tot de volgende keer!

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

  • Carolina schreef:

    Ook ik zie de meerwaarde hiervan in. En ben al jaren geleden begonnen met het maken van weggevers. Op dit moment zou ik niet weten of hier iets bij zit wat ik kan gebruiken, of het af is of niet. Dus dat is het onderzoeken waard. Vermoedelijk vond ik mijn weggevers niet goed genoeg. Soms als ik weggevers krijg ben ik ook teleurgesteld en ik wil niet dat dit ook met mijn klant gebeurd.

    • Marieke schreef:

      Hoi Carolina, ja, leg eens bij elkaar wat je al hebt. Je hebt maar één weggever nodig, dus het lijkt mij dat er toch wel iets moet zijn wat je zonder al te veel moeite kunt gaan inzetten. Dat je nu niets hebt vanuit kritisch oogpunt, daar kom je niet verder mee en jouw mogelijke klanten ook niet! Dus hup, aan de slag.

  • >