👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Wees geen chatbot.

februari 3, 2021 • Blog, Geld, Mindset

Van de week hoorde ik een interessant verhaal.
Iemand had een online cursus gelanceerd voor 275 euro.
Nu had zij een mail gekregen van iemand die interesse had maar die haar graag even persoonlijk zou willen spreken over deze cursus.
De zakenvrouw had haar bedenkingen hierbij.
Als het nou een cursus van 2750 euro was dan zou ze het zeker doen, maar voor dit bedrag iemand telefonisch te woord staan?

Ik dacht er even over na en wist vrij snel wat ik zou doen: Ik zou deze potentiële klant zeker te woord staan.

Voor de een is 275 euro een fooi, voor de ander een spannende grote uitgave.
Ik vind het de taak van de verkopende partij om alle vragen en twijfels weg te nemen.

Sommige mensen willen nu eenmaal graag gerustgesteld worden.
Net als op het station, dan hangt er toch echt een heel groot bord op het perron dat deze trein naar, laten we zeggen, Amsterdam rijdt.
Dan nog vragen mensen voordat ze instappen: Deze trein gaat toch naar Amsterdam?
De een klikt moeiteloos op de bestelknop, de ander heeft daar gewoon net iets meer voor nodig.

Een ‘275 euro klant’ kan een ‘2750 euro klant’ worden.
Dat weet je nooit van te voren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je op een gegeven moment op een punt komt in je business dat je dit niet meer wilt doen.
Niet meer zelf wilt doen.
Maar dan is je omzet waarschijnlijk goed genoeg dat je hier iemand voor kunt inhuren.

En dan nog: je wilt toch altijd ook zélf in contact blijven met jouw potentiële klanten?
Iemand anders kan in no time voor je verprutsen waar jij jarenlang aan hebt gewerkt.
Ik zou het daarom denk ik niet snel uit handen geven.

Persoonlijke aandacht is een groot goed.
Daar kan geen reclame campagne tegenop.
Een levend mens spreken in deze tijd van chatbots en online kopen, het is echt goed om een deel van jouw tijd hieraan te besteden.

Je mag hier zeker wel grenzen in stellen.
In dit geval zou een kwartier bellen genoeg moeten zijn.
Vragen zouden van te voren per mail gesteld kunnen worden zodat je effectief kunt bellen.
Bellen is sowieso bijna altijd effectiever dan tig keer mailen!

Je kunt op een verkooppagina een ‘veelgestelde vragen’ sectie opnemen.
Daarmee ondervang je al heel veel.

Wat ik doe is dat ik een x-aantal momenten per maand beschikbaar stel voor een kennismakingsgesprek.
Direct in te plannen via mijn website.
Kleine moeite en hiervoor zijn allerlei tools beschikbaar.

Tenslotte: de vragen die een potentiële klant stelt over de cursus is waardevolle informatie.
Die kun je dan weer verwerken op de verkooppagina van die cursus.

Ik kreeg trouwens laatst zelf een mail van iemand die mijn Zakenmam Actieplan online training van 50 euro wilde doen.
Zij gaf aan dat ze aan de hand van de pagina wel het idee had dat dit een goede stap voor haar zou zijn.
Maar ze vroeg zich ook af of we daar nog over moesten bellen.
Op basis van de informatie die zij mij in de mail gaf kon ik teruggeven dat dit mij inderdaad ook een goede eerste stap leek.
De training bevat ook een individuele sessie van 45 minuten dus ik zou haar sowieso persoonlijk gaan spreken.
Daarmee was het akkoord en kocht zij het product.

Zo zie je, soms kun je iets per mail afhandelen, soms is het nodig om te bellen en soms zijn er meerdere gesprekken nodig.
Dat een en ander afhangt van het bedrag lijkt me logisch maar het gaat verder dan alleen het bedrag.
Dit gaat voor mij over service bieden, er zijn voor jouw (potentiële) klanten en dit alles natuurlijk binnen de grenzen die jij stelt.

Nu hoor ik graag van jou:
– welke grenzen stel jij wat betreft tijd geven aan potentiële klanten?
– is dat veranderd in de loop van jouw business jaren?
– welke andere reactie heb je op dit artikel?

Leuk om te lezen, dankjewel voor je tijd en moeite!

Groet,

  • Coach Caro schreef:

    De afgelopen tijd kom ik tot de conclusie dat ik altijd heel veel tijd geef aan mijn klanten. Ik bied ze ook de mogelijkheid om mij te benaderen wanneer ze het nodig achten. Kan ik op dat moment niet, neem ik contact op. het valt overigens reuze mee hoeveel hier gebruik van gemaakt wordt.
    Ik heb gesprekken gevoerd ter kennismaking waarin veel tijd gevraagd werd door de klant en er uiteindelijk geen verkoop plaatsvond, vaak vanwege kosten. Maar ze vertrokken blij na dit gesprek, wat ik tegenwoordig een gratis inspiratiesessie noem. En dan word ik ook blij.

    Wat er wel veranderd is in mij, is dat ik ontdek dat ik er best wat minder tijd in kan stoppen en dat het daardoor niet minder waardevol wordt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik veel doe. Dat dit zeker minder kan en dat dit ook beter is omdat ik dan de verantwoordelijkheid bij de klant leg. Hoe meer zij doen, hoe meer resultaat ze krijgen.

    Het is voor mij oefenen om meer achterover te gaan leunen. Het is zo dat de ene klant veel vraagt en de andere minder. Vaak compenseert dit elkaar wel. En soms is het goed om ook de veel tijd vragende klant wat te begrenzen. Dit om mijn eigen grens niet te overschrijden. Dat lukt steeds beter.

    • Marieke schreef:

      Hoi Carolina, wat geweldig om te lezen! En ja, je hebt gelijk: hoe meer jij achterover leunt hoe beter het voor de klant is.
      Mooi proces he.
      Groet, Marieke

  • >