👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Weer een laagje eraf.

april 23, 2020 • Blog, Marketing

Het Covid-19 virus raast verder, zelfs nu het ietsjes beter gaat in Nederland gaat het natuurlijk helemaal nog niet goed.
We mogen nog even afstand houden en ik durf te wedden dat het woord van 2020 ‘Anderhalvemetermaatschappij’ wordt.
Leuk voor Scrabble 😉

De tijd dwingt ons om nóg meer naar binnen te keren, letterlijk en figuurlijk.
Je ziet dit in het opruimgedrag van mensen, lange rijen voor de milieustraten.
Als we dan toch voornamelijk thuis zijn, dan gaan we eindelijk maar eens door onze spullen heen.
Ik hoop dat dit ertoe zal leiden dat er structureel minder wordt gekocht want man, wat ligt er toch een hoop onzin in de winkels.

Zakelijk gezien merk ik dat er ook wordt opgeruimd.
Laatst trof ik (serieus waar dit was bij de milieustraat hahaha) een vrouwelijke ondernemer uit mijn dorp, zij heeft een goedlopend cateringbedrijf.
Ze vertelde mij dat zij verwacht dat haar bedrijf de rest van dit jaar minder tot vrijwel niet zal draaien.
‘Maar’, zo zei ze, ‘Ik heb nu wel tijd om stil te staan bij de vraag of ik nog wel zo door wil gaan als de afgelopen jaren.’
De vraag stellen is ‘m beantwoorden.

Je kunt deze periode zien als eentje waarin je weer een laagje dieper mag gaan.
Bijvoorbeeld voor wie jij er nu echt wilt zijn met jouw bedrijf.
Kom nog meer tot de kern en stel jezelf de vraag: hoe kan ik nóg specifieker worden in het bepalen wie mijn ideale klant is?

Dan bedoel ik niet de beschrijving van de demografische gegevens van deze persoon.
Ik bedoel het aansluiten bij het innerlijk van jouw ideale klant.
Op die manier de verbinding versterken.

Hiervoor is het eerst nodig dat je verder inzoomt op jouw eigen innerlijk.
Haal er nog een laag van af dus, ga dieper.
Zoom (verder) in op jouw waarden en wat jij belangrijk vindt in het leven.
Het grotere plaatje dat jij hebt voor jouw bedrijf en leven.

Breng dit over naar de beschrijving van jouw ideale klant, hun innerlijk wel te verstaan.
Wat maakt dat jij nu zo graag met deze mensen wilt werken?
Waar hebben jullie raakvlakken?
Verwerk dit in jouw marketing, in jouw eigen verhaal.
Communiceer hier herhaaldelijk over want mensen moeten dit blijven zien.

Met jouw marketing wil je mensen afstoten en aantrekken.
Daarom is het goed om persoonlijk te zijn in je marketing, dat maakt dat de ene persoon denkt ‘nee, niets voor mij’ en de ander denkt ‘ja, dit spreekt mij aan!’.

Om het wat concreter voor je te maken deel ik een laagje dat ik zelf onlangs heb verwijderd om mijn doelgroep verder te verkleinen.
Zakenmam staat natuurlijk voor de combinatie bedrijf hebben + moeder zijn.
Ja, ik noem mezelf businesscoach want ik richt me op de zakelijke ontwikkeling van mijn klanten.
Ik geef geen opvoedkundige adviezen, ik bemoei me niet met de huishouding etc.
Maar dat we het soms over ‘gezinsdingen’ hebben in mijn klantgroep, dat is logisch en goed.
We zijn immers ook moeders!
De doelgroep zzp’er + moeder is natuurlijk veel te groot, dat zijn veel te veel vrouwen.
Ik moet er niet aan denken dat die allemaal bij mij aankloppen voor coaching.

Zoom ik verder in op wat ik belangrijk vind dan weet ik dat ik geen ‘miljoenenbedrijf’ hoef of wil.
Als ik dat nog wat kleiner maak dan geldt hetzelfde voor ‘tonnen omzet per jaar.’
Zó ambitieus ben ik nou ook weer niet en dat geldt ook voor mijn ideale klant.
Dit zorgt voor een schifting want vrouwen die deze ambitie wel hebben, die kunnen zich aansluiten bij een andere coach.

Een datum bij dit artikel van ABN AMRO kon ik niet vinden maar het zegt dat het gemiddelde inkomen van een zzp’er 34K bruto per jaar is.
Nu vraag ik mij af of ze niet bedoelen bruto OMZET in plaats van inkomen en dat is dus echt iets heel anders.
Hoe dan ook, laten we er eerst eens voor zorgen dat iedere vrouwelijke zzp’er een bruto omzet heeft van minimaal 50 – 70K per jaar.
Meer mag altijd.
Daar wil ik met mijn werk aan bijdragen.

Verder ben ik erg voor focus want daarmee kun je gericht in actie blijven.
Dat betekent keuzes maken en doelen stellen.
Waaronder een omzetdoel, we hebben het immers over een business in plaats van een hobby.
Vrouwen die geen zin hebben in het stellen van zakelijke doelen zullen nu afhaken en dat is prima want daar kan ik verder toch niets mee.

Wat ook nodig is: tijd en een gestaag tempo.
Niet jagen, duwen of trekken.
Vanuit rust (en dat krijg je dus door het stellen van doelen) werken aan je bedrijf en genoeg tijd hebben voor je gezin.
Maar je moet wél in actie blijven, met jouw plan in de hand, elke dag een beetje is beter dan niets.
Vrouwen die snel willen zullen nu afhaken, wat echt prima is.

Ik zie dat veel vrouwen, ondanks hun goede bedoelingen en ambities, maar niet verder komen met hun bedrijf.
Het ontbreekt ze aan een plan, ze hebben moeite met het goed indelen van hun tijd en weten eigenlijk niet of ze de dingen in de juiste volgorde doen.
En dit, lieve lezer, is waar mijn hart een sprongetje maakt.
Dit is waar ik heel goed in ben om anderen mee te helpen.

Wat ik voor ogen heb voor de vrouwelijke zzp’er die ook moeder is en die haar bedrijf wil laten groeien?
Dit:
Voel je geweldig door jouw succes, in plaats van overweldigd door alles wat je hiervoor moet doen.

Het zit ‘m dus in kleine aanpassingen, een klein beetje verder inzoomen, één laagje eraf.
Jouw waarden, jouw verhaal consequent meenemen in jouw communicatie.
Stoot mensen maar af, je trekt er voor jou leukere mensen mee aan.
Het lijkt mij fantastisch als de zakelijke markt op deze manier weer een stukje opgeruimder en overzichtelijker wordt.

Nu hoor ik graag van jou:
– welke laag zou jij kunnen verwijderen?
– welke impact zal dit hebben op jouw marketing?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Ik lees het graag in een reactie hieronder, dankjewel voor je tijd en moeite!

Groet,

 

 

PS Je kunt een gratis kennismakingsgesprek inplannen als je eens wilt sparren over jouw bedrijf. Ik spreek je graag!

 

 

2 reacties op “Weer een laagje eraf.

  1. Anita Mulder schreef:

    Hoi Marieke, knap gedaan, eerst aangeven wat je zoekt en wat niet. Degene die het verhaal uitleest krijgt een persoonlijke boodschap met naam, heel slimme marketing.
    Dat wil ik ook, het laagje wat eraf moet bij mij, is proberen iedereen tegemoet te komen. Daarmee doe ik mijn bedrijfsfilosofie tekort. Dus helder uitdragen waar mijn product voor staat! Dank je, liefs Anita

    1. Marieke schreef:

      Hoi Anita, yes yes yes je gaat stoppen met iedereen tegemoet komen, goed plan!!! Groet, Marieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *