Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Wat voor rozijnenbol wil jij zijn?

juni 6, 2019 • Blog, Marketing

‘Nou mam, ik mag dus één onvoldoende op mijn rapport hebben om over te gaan en dat wordt ‘m dan voor dit stomme vak.’
Mijn dochter Charlie zit zuchtend aan haar huiswerk voor Economie.
Ze snapt het niet, het boeit haar niet en daarom is het elke keer zwoegen voor haar.

‘Laat eens zien, waar gaat het over’
zeg ik en ik buig me over haar laptop want huiswerk voor Economie gaat via online lesmodules.
Niet dat ik er veel van snap, dit is meer papa’s afdeling, maar we kunnen een poging wagen.

Het gaat over marktwerking, homogene en heterogene producten.
Ook ik dreig nu al af te haken, maar moet even doorbijten van mijzelf.
Enkele zinnen uit de tekst:

Hoe meer aanbieders er op een markt zijn, des te groter is de concurrentie. ………… Concurrentie leidt tot een lagere prijs van het product. Een rozijnenbol koop je bij alle bakkers voor € 0,50 cent. Naarmate er minder concurrentie is, hebben aanbieders meer invloed op de prijs van hun product. ……………. Als een rozijnenbol een homogeen goed is, zal niemand een rozijnenbol kopen voor € 0,55 als die bij andere bakkers € 0,50 kost.

Yep, ik heb genoeg gelezen, ik haak af.
Dit is wat derdeklassers voorgeschoteld krijgen?
Homogeen of heterogeen product, whatever.
Het is misschien niet het antwoord wat mijn dochter nodig heeft maar ik vertel haar dat ik dit klinkklare onzin vind.

‘Er zijn wel degelijk mensen die bereid zijn om meer dan 55 cent te betalen voor een rozijnenbol. Ook als er in de straat nog een bakker zit die ze inderdaad voor 50 cent verkoopt’
zeg ik.
Het is de kunst om nét wat meer in het hele concept van ‘een rozijnenbol’ te stoppen dan je concurrent.
Mocht je überhaupt al in concurrentie geloven.
Voor alles is een markt mensen!
Dát zouden ze maar liever in die lesmodule stoppen.

Nu gaat het hier over een rozijnenbol maar de stap naar coaches, therapeuten, trainers, adviseurs, webshops oftewel any business van een zelfstandige zoals jij is snel gemaakt.
Het aanbod is zo enorm.
Op prijs gaan concurreren, dat verlies je altijd.
Er is altijd wel iemand die nog een paar cent lager kan en wil gaan dan jij.


Wat voor rozijnenbol wil jij zijn?
Niet de goedkoopste mag ik hopen.
Dat klinkt zo ………… goedkoop.
Daar trek je goedkope mensen mee aan, wat een vreselijke gedachte.

Ga voor De beste.
Maar let op want succesvol zijn of worden met je bedrijf heeft niets te maken met vakinhoudelijk de beste zijn. 
Een rozijnenbol maken kan iedereen. 
Het gaat om nét even die extra stap zetten.
In actie blijven en jezelf steeds uitdagen om een betere versie van jezelf te worden.
Niets doen kost je uiteindelijk meer.

Zorg voor een grotere beleving, voeg extra elementen toe.
Verras je klanten.
De beste want de leukste.
De beste want de meest creatieve.
De beste want de meest zorgzame.

Mensen betalen er echt met liefde meer voor dan je zult denken.
Ga staan voor jouw waarde en lever een waanzinnige kwaliteit.
Word de beste rozijnenbol in jouw branche.

Later die week ben ik bij mijn bakker.
Ik ga daar speciaal voor naar een dorp verderop, het is een molenbakker met echt geweldige producten.
Ik haal daar heerlijk zuurdesem-spelt brood, dat kan alleen op bestelling en zo’n brood kost € 3,50.

Voor alles is een markt……..

Omdat er kermis is in het dorp krijgt iedere klant die dag een zak met vijf oliebollen kado.
Kijk, dat bedoel ik.
Mijn beleving is vandaag nóg beter dan normaal.
Ik vind mijn bakker nóg leuker vandaag.
Wat zullen ze straks thuis blij zijn!

Mijn oog valt op de mand met rozijnenbollen en daarbij staat het certificaat dat ze hiermee ‘goud’ hebben gewonnen in een of andere competitie.
‘Wat kost een zak met zes rozijnenbollen?’ vraag ik.
‘€ 3,60’ zegt de verkoopster.
60 cent per bol dus.

Há!
Dat zal ze leren van die Economie module.
Volgens mij kan de bakker er nog wel meer voor vragen.
Maar die suggestie geef ik nu maar even niet 😉

Wat zou jij kunnen doen om de beleving voor jouw klanten te verhogen?
Zonder al te veel moeite, op korte termijn?
Het zit ‘m vaak in details en het hoeft niets of niet veel te kosten!
Om van ‘gewoon’ naar Goud te gaan?

Wat doe jij al om je te onderscheiden van al die anderen?
Of welk bedrijf is jouw favoriet omdat ze dit principe zo goed beheersen?
Denk er eens over na en laat het in een reactie weten want daarmee inspireer jij mij en anderen.

Groet,

8 reacties op “Wat voor rozijnenbol wil jij zijn?

  1. Willy van Buren Schele - van Vledder schreef:

    Gaaf stukje weer, Marieke, ik lees je graag! Inderdaad, wat een taal voor een derdeklasser, maar wat een goed voorbeeld om uit te leggen dat mensen voor dat speciale best meer willen betalen! Lijkt me dat Charlie dat ook vanzelf snapt. Voor mij was economie altijd een vak van ‘hoe kun je iets simpels zo ingewikkeld mogelijk zeggen’!

    1. Marieke schreef:

      Hoi Willy, ja, haha, dat is het denk ik ook (net als bij meer vakken trouwens), de manier waarop het wordt aangepakt en uitgelegd. Alsof ze vergeten dat het jongeren zijn! Groet, Marieke

  2. Sylvana schreef:

    Hoi Marieke,

    Ik ben een zelfstandig jemako distributeur, er zitten er rondom een straal van 15 a 20 km een stuk of 40 die hetzelfde als ik doen. Ik vind het belangrijk om vooral actief te blijven en je gezicht te laten zien, en misschien nog wel belangrijker dat je jezelf blijft in wat je doet en daar voor gaat. Verder laat ik door mijn vriend, die grafische vormgeving en webdesigner is, altijd mijn eigen unieke reclame maken. Al sinds dag 1 met dezelfde kleuren zodat iedereen mijn eigen acties kan herkennen, naast de actie folder van JEMAKO zelf. Groetjes Sylvana

    1. Marieke schreef:

      Hoi Sylvana, dank voor je reactie. Zeker bij vaste prijzen zoals jij die ongetwijfeld zult moeten hanteren (denk ik) is het inderdaad heel belangrijk om je dan op andere manieren te onderscheiden! Groet, Marieke

  3. Bianca schreef:

    Wat een goed en leuk artikel weer! Voor mij is juist het persoonlijke contact erg belangrijk. Echt interesse hebben in mijn klanten of in het welzijn en plezier van wat ik ze wil geven.
    Ik moest ook aan de fruitboer hier denken. Die staat elke week vlakbij een supermarkt met zijn fruit. Goedkoop is hij niet en bij de supermarkt kom ik ook dus daar zou ik net zo makkelijk fruit kunnen halen. Toch halen we graag bij deze man ons fruit. Reden: sympathieke man, merkbaar hart voor z’n werk, denkt mee (heb je de Ananas voor morgen nodig of voor volgende week….), en soms kun je even iets proeven. Dat stukje extra waar jij het dus over hebt!

    1. Marieke schreef:

      Zo is het, de gunfactor! Groet, Marieke

  4. Karin Kagenaar schreef:

    Herkenbaar blog Marieke. Leuk detail is dat ik de Molenbakker ken waar jij over spreekt 😉
    Zelf lever ik vooral graag meer dan afgesproken en zorg ik dat ik heeeeel laagdrempelig bereikbaar ben voor allerhande vragen. En dit wordt gewaardeerd, nu ik er zo over nadenk. Het is vooral vanzelf zo gegroeid omdat het mijn eigen kernwaarde is denk ik.
    Het levert me wel op dat ik momenteel zo’n 90% van mijn cursisten via via krijg, met een rechtstreeks aanbeveling van een andere zeer tevreden oud-cursist. Soms ook nog met de mededeling dat ze echt NIET naar een ander moeten gaan, haha.
    Supergroot voordeel hiervan is weer dat deze ‘nieuwe’ mensen al positief bevooroordeeld instappen. Hoe wordt het nòg beter he?!

    1. Marieke schreef:

      Super goed zeg, dit is de beste reclame!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *