👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Wat te doen als je je snel overspoeld voelt

september 15, 2016 • Blog, Plannen & Organiseren

 

Tired business woman resting her head on desk

 

Ik kreeg een mail van Sanne, zij schrijft:

Ik word zo gauw overspoeld. Ik vind veel dingen leuk en veel spreekt mij aan. Om te leren plannen/focussen zoek ik informatie, maar ook dan kom ik weer (te) veel tegen wat mij aanspreekt. Ik meld me dan aan om informatie te ontvangen (via een challenge bijvoorbeeld) maar krijg vervolgens zo’n overvloed aan mails en informatie binnen dat ik uiteindelijk nergens wat mee doe. En daar voel ik me dan ook nog schuldig over, want ik baal dat ik de kansen laat liggen om met het verbeteren van mezelf aan de slag te gaan. 
Nu weet ik diep in mijn hart ook wel dat ik niet alles kan doen en beter één iets kan kiezen en daarvoor gaan maar hoe weet ik dan dat ik de juiste keuze heb gemaakt. En hoe moet ik al die andere kansen en ideeën nou loslaten….
Heb jij een tip om hier wat meer rust en overzicht in te krijgen?

Dankjewel Sanne en wat zullen veel vrouwen zich hierin herkennen!
Er is (online) zoveel informatie te krijgen, het gevaar van ‘verlamming’ ligt op de loer.
Ik ga mijn best doen je op weg te helpen hoe jij de grip weer kunt terugpakken zodat je je goed voelt en daardoor wél in actie komt.

Wist jij dat als een arts alles zou moeten lezen wat er te lezen valt binnen zijn vakgebied, dat hij dan permanent jaren achter zou lopen?
Er is gewoon te veel informatie beschikbaar, niet alleen voor artsen natuurlijk, voor iedereen.
Er is meer informatie die jij nooit zult lezen dan informatie die jij wel zult lezen in je leven.
Dat is gewoon een feit waar je je maar beter bij neer kunt leggen.

Ik denk dat het goed is om eerst te kijken naar wat je precies wilt bereiken.
Waar sta je nu, waar wil je heen en wat heb je daarvoor nodig?
Wat is jouw doel?
Gaat het om jouw bedrijf? Dat is nog heel breed. Maak het specifieker naar een aantal onderdelen in je bedrijf. Je kunt niet alles tegelijk en de meeste mensen overschatten wat ze in een jaar kunnen doen.

Als je helder hebt welke onderdelen je wilt gaan aanpakken kun je gaan kijken welke het eerst nodig is en welke informatie je daarbij nodig hebt.
Beperk je dus gewoon tot één punt, bijvoorbeeld je wilt je gaan ontwikkelen in het schrijven van blogs.
Ga kijken wat er wordt aangeboden.
Allereerst: spreekt degene die de training aanbiedt je aan? Heb je een klik met die persoon, wat is voor jou belangrijk hierin? Lijkt het je leuk om met deze expert aan het werk te gaan?
Je kunt vervolgens ook nog selecteren op bijvoorbeeld locatie, kosten, manier van lesgeven (alles online of in de vorm van bijeenkomsten), tijd.
Tijd is jouw meest waardevolle bezit dus kijk kritisch en weeg af of je de tijd die er van je wordt gevraagd er op dit moment ook in wilt steken.
O ja, gooi er voor de zekerheid nog maar een paar uur bovenop want in de praktijk duren opdrachten altijd langer dan wordt gezegd.

Pak je overzicht terug:
Gooi weg wat je ooit hebt ontvangen maar waar je sindsdien niets mee hebt gedaan. Bepaal wat voor jou hier de tijdslimiet is, bijvoorbeeld 2 maanden.
Als je iets al 2 maanden bewaart en je hebt er nog niets mee gedaan, hoe groot is de kans dat je dat in de komende weken wel gaat doen?
Hup, weg ermee.
Je kunt het altijd weer opnieuw aanvragen.

Sowieso helpt opruimen altijd om weer (meer) helderheid te krijgen. Niet doorvertellen maar stofzuigen is mijn ‘medicijn’ als ik het even niet meer weet en een vol hoofd heb.
Daarna plak ik er nog vaak een kwartiertje opruimen achteraan, maakt niet uit welke kamer of kast, en gegarandeerd dat ik daarna heel snel keuzes maak en knopen doorhak.

Voel je niet schuldig want dat lost niets op. Dat weet jij zelf ook wel maar accepteer dat je gewoon te enthousiast en optimistisch was toen je je aanmeldde voor al die geweldig leuke challenges en bijbehorende emails en dat het leven er tussendoor kwam.
Lach er gewoon om 😉

Wat betreft jouw vraag hoe je weet dat je de juiste keuze hebt gemaakt: Dat weet je meestal pas achteraf.
Zelf geloof ik dat je overal iets van leert, misschien dat het achteraf tegenvalt maar ach, dan was dat ook een mooi leerpunt.
Haal eruit dat je de volgende keer nog kritischer kijkt voordat je ergens ‘ja’ tegen zegt.

Bedenk ook: Wat is het alternatief?
Niets doen?
Blijven staan waar je nu staat?
Nee toch zeker, dat is hopelijk geen optie voor jou.

Sanne, ik hoop dat dit jou helpt. Laat het mij weten!

Misschien heb jij als lezer van dit artikel nog een aanvullende tip voor Sanne (en alle andere lezers), laat die dan achter in een reactie. Dankjewel daarvoor!

Heb jij een vraag over jouw bedrijf of over jezelf als ondernemer, laat het mij weten.
Wie weet kan ik jou ook helpen in een artikel of video.

Groet,

email naam

 

 

Ps: Wil jij samen met mij kijken naar jouw bedrijf en welke volgende stappen jij kunt zetten?
Meld je aan voor een gratis focus-sessie! Vul dit formulier in en je hoort van mij.

 

  • Gwendolyn schreef:

    Dit is zoooo herkenbaar. Bedankt voor de vraag en voor de tips, Sanne en Marieke! Daar heb ik veel aan.

  • M.J. schreef:

    Dit is precies waarmee ik zit, Marieke,
    Ik werd gisteren gebeld door iemand met de vraag hoe ik haar email-cursus had ervaren. Ik had geen idee waar ze het over had. Langzaam viel het kwartje. Nu na de vakantie zijn er zoveel challenges en emailseries dat ik besloten heb er nu maar één te doen en de anderen voor later te bewaren. Als ze dan inmiddels offline zijn gehaald, jammer dan. Maar het is echt veel te veel. Zeker nu de coaches partners hebben zit je email elke ochtend vol met mailtjes om hun collega-coach aan te bevelen en me te overtuigen toch maar weer mee te doen.Ik denk dat ik me nu eerst eens voor een hoop van deze e-mails ga afmelden. Dat geeft meer rust en zal ik echt zoveel missen? Ik denk het niet.
    Groetjes, Miranda

    • Marieke schreef:

      Hoi Miranda, dank voor je reactie. Wat een verstandige keuze, één en verder even niet(s). En ik denk ook niet dat je iets zult missen! Fijn weekend, groet, Marieke

  • Janita schreef:

    Jaa, dank jullie wel. Inderdaad erg fijn om dit ze lezen. Dit helpt.

  • Martine schreef:

    Heel herkenbaar inderdaad. Ik kamp met uitstelgedrag doordat ik niet kan kiezen wat eerst te doen. In feite heb ik nu veel tijd ter beschikking gekregen maar verdoe de helft van de tijd omdat niets een deadline heeft. En wat wel een deadline heeft, lijk ik alleen op het laatste moment te kunnen doen. Eerder kan ik mij er niet toe zetten. Een nieuwe workshop voorbereiden bijvoorbeeld. Veel ideeën, maar het wil nog niet concreet worden.

    • Marieke schreef:

      Ha Martine, ook hier: Kies één idee en ga daarmee aan de slag. Je kunt jezelf een deadline opleggen en wat hierbij helpt: Laat anderen weten wat jouw plannen voor deze week zijn (bv in de Facebook groep ;-)) Dan maak je jezelf ‘accountable’ en dat werkt altijd beter! Groet, Marieke

  • Sanne schreef:

    Dank je wel Marieke, voor het beantwoorden van mijn vraag en voor jouw goede tips, daar kan ik zeker wat mee. En dat stofzuigen, haha! En ook de andere dames dank voor jullie reactie! Zooo fijn om te lezen dat anderen zich hier in herkennen 🙂

  • >