👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Wat is jouw waarheid?

november 12, 2020 • Blog, Marketing, Mindset

Nou nou nou, alsof we nog niet genoeg hadden aan alle meningen over covid-19 hebben we er sinds vorige week nog een onderwerp bij.
De presidentsverkiezingen in de USA en of Biden nou echt de winnaar is of niet.
Wéér nieuwe (complot)theorieën en mensen die online en op straat over elkaar heen buitelen.

Wat mij opviel, ook de weken voorafgaand aan de verkiezingen, was dat steeds meer mensen zich openlijk zijn gaan uitspreken.
Zij zijn hun waarheid gaan verkondigen.
Bijvoorbeeld auteur Elizabeth Gilbert, zij stak in haar berichten haar anti Trump mening niet onder stoelen of banken.
In de reacties las ik van veel mensen die dan iets zeiden in de trant van: ‘Ik vind jouw boeken super maar hier zit ik niet op te wachten.’
Waarna zij vriendelijk werden gewezen op het feit dat er ook zoiets bestaat als ontvolgen.

Of onze eigen zangeres Anouk die consequent blijft posten dat zwarte Piet racisme is.
Moet je eens zien hoeveel bagger mensen over haar heen gooien.
Voor de goede orde: Als je, net als ik, bent opgegroeid met zwarte Piet en dit dus normaal is/was voor jou dan maakt dit je nog geen racist.
Het gaat dan ook niet om een schuldvraag, het gaat om het gevoel bij de ontvanger.

Er zijn trouwens net zoveel, misschien wel meer mensen die het grondig met Elizabeth of Anouk eens zijn en dit ook laten weten natuurlijk.

Dat bracht mij terug naar wat ik jaren geleden leerde: Mensen zitten op platforms als Facebook voor de gezelligheid en dus kun je politieke/gevoelige onderwerpen maar beter laten liggen.
Hetzelfde voor je bedrijf: Raak geen ‘gevoelige’ onderwerpen aan, dat kan jouw bedrijf schaden.

Is dat (nog wel) zo? is een vraag die ik mezelf de laatste tijd meer stel.
Is het niet juist goed om je uit te spreken, om kleur te bekennen?
Hebben we niet juist meer van dit soort mensen nodig, die niet bang zijn om op te staan en om hun waarheid te verkondigen?
Uiteraard met respect voor de ander.

Zou het je bedrijf ook veel goeds kunnen brengen?
Zou jij er bijvoorbeeld op zitten te wachten om te lezen dat ik het met Elizabeth en Anouk eens ben?
Dat ik gecharmeerd ben van een partij als D66 en hun lijsttrekker Sigrid Kaag wat mij betreft premier mag worden?
Dat ik mij wel eens zorgen maak of mijn (uit China geadopteerde) kinderen zich veilig blijven voelen in dit land?

Ik weet niet of het mij zakelijk zou helpen of schaden want het zijn persoonlijke onderwerpen.
Zou het mij eigenlijk iets moeten schelen?
Het is toch veel belangrijker dat ik voor mijn eigen waarheid ga staan dan dat ik me af moet vragen of al mijn klanten/lezers het met mij eens zijn.​

Laatst vroeg ik de vrouwen in een online sessie wie een inspirerend voorbeeld is voor hun.
Iemand van wie ze al hebben geleerd maar waar ze ook nog wel wat meer van mogen overnemen.
Super leuk om te zien wie er allemaal werden genoemd.

Een van mijn inspirators is Donna uit de serie Suits.
Wat speelt zij een fantastisch personage.
Ze is zorgzaam maar ook haarscherp in het verkondigen van hoe het zit, haar waarheid.
Oké, en ze draagt ook altijd van die fantastische jurken 👗

Marketing is een manier om jezelf en jouw bedrijf te laten zien.
Dat kan oppervlakkig, dat kan op een luchtige manier, dat kan door ergens voor te gaan staan, persoonlijk en zakelijk.
Je wordt hierdoor aantrekkelijker en ja, je zult er ook mensen mee afstoten en verliezen.
Gelukkig.

Hier een paar van mijn zakelijke waarheden:

  • het is niet waar dat je als eenvrouwszaak ‘moeiteloos’ een omzet van 100.000 euro per jaar hebt of haalt. Die worst word veel te makkelijk voorgehouden.
  • het is wel normaal dat je het overzicht vaak verliest in de duizenden dingen die je te doen hebt, zeker als je ook een gezin hebt.
  • het is wel waar dat hoe meer je laat zien wie je echt bent, hoe aantrekkelijker je wordt voor die klanten die precies bij jou passen.

In hoeverre je ook wilt laten zien wat jouw waarheid is over bepaalde politieke – of wereldzaken, dat beslis je natuurlijk zelf.
Als je maar niet vanuit angst om wat kan gebeuren je mond gaat houden.
Onze grootmoeders hebben hard moeten strijden om gehoord te worden en wij mogen dat voortzetten.

Nu hoor ik graag van jou, je kunt jouw reactie hieronder plaatsen:
– hoeveel laat jij van jezelf zien in jouw (marketing) uitingen, hou jij jezelf (wel eens) in of niet?
– wat heeft dit jou zakelijk opgeleverd?
– wie is een inspirerend persoon voor jou waar je nog wel meer van zou kunnen overnemen?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Ik ga de Donna in mij maar eens wat meer ruimte geven.
En ik moedig jou aan om jouw waarheid ook (nog) meer te gaan verkondigen.

Dank voor je tijd en aandacht!

 

 

PS Twijfel je over jouw bedrijf, loop je vast in alle keuzes die je moet maken en dingen die je moet doen, plan dan hier een kennismakingsgesprek met mij.

>