👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Wat is jouw ULP?

juli 19, 2018 • Blog, Mindset

Afgelopen week kreeg en las ik drie berichten die mijn aandacht trokken omdat ze in essentie over hetzelfde gaan.
Wat hebben deze berichten met elkaar gemeen?
Daar gaat dit artikel over.

Eerst zal ik je ze voorleggen.

1. Een bericht van een klant in de besloten groep:
Is het gevoel herkenbaar, dat wanneer alles goed gaat, je blij bent en gelukkig, je toch een klein stemmetje in je achterhoofd hoort: ‘hoe lang gaat dit nog goed?’
Mijn man kijkt me aan alsof ik gek ben. Hij vind dat we in het verleden meer dan genoeg voor de kiezen hebben gehad. Dat ik moet ophouden (met zeuren zegt ie nog net niet  ) en genieten. Maar dat is een man dus die denkt sowieso anders. Ik hoop dat jullie het gevoel herkennen en misschien heeft iemand een antwoord op het stemmetje? ‘Ga weg’ zeggen helpt niet.

2. Een bericht op de NOS app:
Is de zomer nu op? Of: verregent mijn vakantie op de camping?
De weerredactie van de NOS krijgt veel vragen van mensen die zich zorgen maken over het weer tijdens hun zomervakantie. De gedachte bij een hoop mensen is dat ze op vakantie in Europa of in eigen land te maken krijgen met slecht weer, omdat het al zo lang mooi, zonnig en warm is. “Zoveel geluk met het weer kunnen we toch haast niet hebben?”
Weerman Peter Kuipers Munneke legt uit hoe het zit.

3. Een mail van een klant:
Hi Marieke,
Zojuist voor de derde keer je agenda besteld. Ik heb dit keer echt even getwijfeld of ik de agenda zou aanschaffen of niet. Waarom? Puur omdat ik dan voor de derde keer op rij dezelfde agenda zou kopen. Hiervoor maakte ik ‘m altijd zelf, want ik was nooit tevreden met wat er in de winkel lag. Nu ben ik dus wel tevreden en toch ga ik twijfelen. Stom he?! Ik dacht misschien heb jij hier een zinnige uitleg voor. Waarom willen we altijd weer wat anders, terwijl iets prima bevalt? Het voelt in ieder geval goed dat ik m gewoon weer besteld heb! Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer 😉

Heb jij al ontdekt wat de rode draad in deze drie situaties is?
In alledrie de gevallen hebben we te maken met mensen die twijfelen of zich zorgen maken terwijl daar helemaal geen reden voor is.
Iets kan toch nooit heel lang goed gaan of goed zijn?
We kunnen toch nooit weken lang mooi weer/geluk hebben/gelukkig zijn?

Hou je vast: Dat kan wél.
Wat hier gebeurt is dat jouw Upper Limit Problem oftewel een ULP omhoog komt.
In een van mijn favoriete boeken The big Leap, geschreven door Gay Hendricks, legt hij haarfijn uit wat een ULP is, geeft hij talloze voorbeelden én krijg je uiteraard aangereikt hoe je jouw ULP kunt aanpakken.
Een ULP laat zich zien in alle gebieden van je leven, dus niet alleen in werk maar zeker ook in relaties met anderen.

Het fundament van ieder ULP is een set van vier barrières gebaseerd op angst en overtuigingen.
Ze lijken echt maar dat zijn ze niet.
Ze zijn ook niet waar.

Je moet hier denken aan een overtuiging als: ‘In de kern ben ik niet goed of kundig genoeg en daarom kan ik gewoon niet echt succesvol/gelukkig zijn of worden.’
Of: Als iets steeds beter gaat dan wordt de last die ik daarvoor draag ook steeds groter.
Of: Mijn geluk/welvaart gaat altijd ten koste van het geluk/welvaart van een ander.

Ons wordt eigenlijk al vroeg en meestal onbewust geleerd dat we niet te veel moeten willen ‘want er zijn nog andere mensen’.
Zo hou je je misschien in omdat deze overtuiging diep in jouw systeem zit.
De vraag is: Is dit waar?
Het antwoord is natuurlijk: NEE.

Het is bijvoorbeeld niet zo dat als jij meer geld verdient dat iemand anders dus minder geld verdient omdat het geld op is.
Of dat als jij op een (online) podium gaat staan en jouw plek claimt dat er dus geen ruimte is voor een ander om dat ook te doen.
Of dat een lang en gelukkig huwelijk iets is voor een beperkt aantal mensen.

Een ULP manifesteert zich onder andere op de volgende manieren:

  • je zorgen maken, twijfelen
  • kritiek geven of iets/iemand de schuld geven
  • positiviteit zoals een compliment wegwuiven
  • gekibbel
  • ziek worden, pijn krijgen
  • je niet aan afspraken houden
  • belangrijke gevoelens verbergen of niet uitspreken

Allemaal afleiders van het echte probleem dat in jou zit.
Het gaat er allereerst om dat je dit herkent bij jezelf, dat dit een tweede natuur wordt.
‘Hé, daar ga ik weer, mijn ULP laat van zich horen.’

Bijvoorbeeld de eerste situatie in dit artikel.
Mijn klant die aan het genieten is hoe goed het gaat met haar en haar bedrijf.
Een ULP komt tevoorschijn en ze gaat zich zorgen maken.
Voor je het weet zit je helemaal in zak en as en heb je ook nog ruzie met je partner.
Tot zover jouw leuke avond ……..

Je kunt jezelf de vraag stellen: Is het mogelijk dat mijn zorgen reëel zijn?
Het zou kunnen.
Daarna: Is er dan iets wat ik nu kan doen om er een positieve draai aan te geven?
Natuurlijk kan dit!

Je zou je kunnen voorstellen dat er een ULP voorbij komt omdat je op weg bent naar nog meer goeds.
Merk in dat geval op wat er gebeurt, erken de zorgen, laat het voorbij gaan en focus op het positieve wat jouw aandacht óók wil.
Misschien was er een leuk idee dat je kreeg, iets waarmee je weer een stap verder komt in jouw bedrijf en leven.
‘Ga weg’ zeggen alléén helpt dus inderdaad niet, er moet nog wat bij.

Ik ben er van overtuigd dat je altijd ULP’s zult hebben in je leven.
De kunst is om ze sneller te herkennen, dan kun je er wat aan doen.
Zodat zij niet de baas zijn over jouw mind en dat je daardoor juist geen actie meer neemt!

Om nog even naar de 2e en 3e situatie te gaan:
Ik moest erg lachen toen ik las dat mensen mailen naar de weerredactie omdat ze zich zorgen maken over het weer en of ze straks op de camping alleen maar regen krijgen.
Een soort collectieve ULP 😉

En wat betreft de mail van de agenda koper, dat is wel grappig want míjn ULP komt ook omhoog als het over de agenda gaat:
‘Dat ‘ie afgelopen twee jaar is uitverkocht, dat was gewoon geluk.
Dat zal vast niet meer gebeuren.
Mensen zitten hier toch helemaal niet op te wachten.
Daar zit ik dan straks met een gang vol dozen agenda’s, met een financiële strop, met een groot probleem!’
De waarheid is: Er zijn al agenda’s verkocht, mensen laten mij weten blij te zijn.
Ja, er zijn aanpassingen gemaakt waardoor ik vind dat het product weer een stuk beter is geworden. Niet iedereen zal het daarmee eens zijn maar so be it.
Ik kan zelf heel veel doen (actie!) om de agenda onder de aandacht te brengen en zo lang ik dat blijf doen zal ik resultaten zien en verkopen en mensen blij maken.
Welke nieuwe actie kan ik bedenken?
Oh, ik weet al iets, ik kan presentaties/mini workshops in boekwinkels in het hele land gaan geven over plannen!

Je ziet, niets menselijks is mij vreemd, we hebben allemaal last van ULP’s en zo blijven we lekker bezig 😉
Maak je geen zorgen over iets waar je geen invloed op hebt en blijf in actie om die zaken waar je wél invloed op hebt te beïnvloeden.
Soms met kleine stapjes en soms met een big leap!!

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen:
– weet jij wat een van jouw ULP’s is en wat ga je er nu aan doen?
– of heb jij al eens een ULP aangepakt en hoe deed je dat?
– wat wil jij verder meegeven over dit onderwerp aan andere lezers?

Dankjewel voor jouw reactie en deel dit artikel gerust in jouw netwerk.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf of jezelf als ondernemende moeder, laat het mij weten.
Ik help je graag verder!
Dank voor je tijd en aandacht.

Groet,

 

 

 

Ps: Op 10 november aanstaande is mijn jaarlijkse event. Een dag vol kennis en inspiratie in een 5-sterren omgeving. Uiteraard krijg je de agenda 2019 en nog een heleboel meer! Pak jouw early bird ticket hier dan zien wij elkaar in november!

>