👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Wat is een normale lijstgrootte?

juli 17, 2014 • Blog, Marketing

Ik kreeg een mailtje van Monique, zij stelt de volgende vraag:

Hoi Marieke, ik zit in een grote internationale business mastermind en daar is het krijgen van mensen op je lijst HET gesprek van de dag.
Ik loop al een jaar te leuren, ik heb al verschillende weggevers gemaakt maar ik merk dat het echt sprokkelen is naar aanmelders.
Ik heb er net meer dan 50 en dan is de helft daarvan ook nog gewoon een bekende van me.
Ik vraag mij echt af of het aan mijn weggevers ligt of dat Nederlanders gewoon minder makkelijk inschrijven.
Wat zou nou een normaal aantal zijn in Nederland? Hoe groot zijn die mailinglijsten?
Groetjes van Monique

Dankjewel voor je vraag Monique.
Voor de mensen die nog niet helemaal bekend zijn met het fenomeen ‘lijst’ zal ik even kort uitleggen wat dat is.
Een lijst is een bestand met daarin de namen en emailadressen van mensen die zich hebben aangemeld voor jouw lijst.
Ze hebben ‘ja’ tegen jou gezegd: Ja, jij mag mij emails sturen.
Het zijn potentiële klanten, klanten, mensen die interesse hebben om van jou te horen.

In Amerika zeggen ze: The money is in your list.
Dat is natuurlijk ook zo, het is fijn om een grote lijst te hebben.
En het is ook best eervol.
Vandaag wil ik inzoomen op een ander aspect van de lijst.

Voordat ik dat doe zal ik even de vraag van Monique beantwoorden: Wat is nou een normaal aantal in Nederland?
‘Normaal’ is er niet.
Ik ken er die hebben 60.000+ mensen op hun lijst.
Ik ken iemand met 13.000 mensen, iemand met 300, iemand met 800 en jij hebt er 50.
Volume is belangrijk maar laten we vandaag eens inzoomen op een ander aspect namelijk de betrokkenheid van de mensen op je lijst.

Wat heb je liever: Een lijst met 1000 mensen die ècht betrokken zijn, interactie met je hebben, echte fans zijn.
OF: Een lijst met 5000 mensen waarvan driekwart je emails niet eens opent, die alleen maar de weggever wilden en daarna nooit meer iets van zich laten horen.
Ik denk dat je dan beter kunt gaan voor de kleinere lijst met echte betrokken mensen.

Het belangrijkste is dat mensen zich aangesproken voelen tot iets wat jij biedt.
Daar gaan ze JA tegen zeggen.
Het is belangrijk dat je goed voor ogen hebt:
– Voor wie schrijf ik eigenlijk mijn blogs?
– Aan wie stuur ik mijn nieuwsbrieven?
– Wie is mijn doelgroep?
– Wat heb ik hen te bieden, waar help ik ze mee?
– Wat zijn hun grootste problemen, hun uitdagingen?
– Waar willen ze beter in worden?

Ik denk dat je dit heel helder voor ogen moet hebben en dan ook helder kunnen omschrijven: hier kan ik ze mee helpen.
En dat je dit dan op een creatieve manier aanbiedt want ik denk dat de markt in Nederland niet verzadigd is, dat is ‘ie nooit, maar er is wel heel veel aanbod.
Mensen zijn kritisch en ze mogen dit ook zijn door het grote aanbod.
Dan komt het dus aan op je creativiteit.
Out of the Box denken.
Bied ze eens iets anders aan, of verras de mensen op je lijst met extraatjes.
Vertrouw erop dat ze dit door zullen sturen en dat het zich rond zal praten.
Dus misschien mag je het ook wat meer loslaten.

Nog een andere tip voor jou Monique is dat je zegt in je mail: ‘Ik loop al een jaar te leuren.’
Zet de knop om in je hoofd: Je bent niet aan het leuren, je hebt waarde te geven en vertrouw erop dat de mensen die jou nodig hebben je zullen vinden.
Als je dus wel goed weet te omschrijven wie die mensen zijn.
Ik heb even op je website gekeken en ik denk dat hier voor jou nog winst te behalen valt, jij kunt nog scherper omschrijven voor wie jij er bent en waar jij mensen mee helpt.

Dit is wat ik je wil meegeven deze week, voor Monique maar natuurlijk voor iedereen die kijkt want als het goed is heeft iedereen een lijst.
Er valt ontzettend veel te vertellen over de lijst en hoe je die kunt laten groeien, misschien is het voor mij tijd om daar weer eens een serie van 3 of 5 videos over maken.

Blijf je focus houden op de groei van je lijst en nodig mensen uit.
Je weet dat ik elke week aan het eind van mijn video een paar dingen zeg.

Ik zeg: Vind jij deze video interessant, deel ‘m dan gerust in je netwerk.
Daar rollen dan misschien weer mensen uit die zich hier rechtsboven aanmelden voor mijn lijst.

Als tweede zeg ik altijd: Heb je een vraag, zit je ergens mee in je bedrijf, worstel je met iets, stuur me een email en dan kan ik voor jou een video maken.
Dat heb ik bij deze dus gezegd en het is een uitnodiging voor de betrokkenheid, voor de interactie.
Ik ben er voor mijn kijkers, ik ben er voor jou.
Maak gebruik van mij en stel je vraag.

Als laatste vraag ik altijd: Heb je een aanvullende tip, heb jij een geweldige manier waarop jij jouw lijst hebt laten groeien, wil je dit dan met ons delen en dat kun je doen door hieronder een reactie achter te laten.
En hier reageer ik vervolgens dan ook altijd op.

Dit zijn mijn standaard drie dingen die ik er altijd bijzet zodat ik betrokkenheid probeer en wil creëren met mijn kijkers en lezers.

Dat was het vanuit mijn huiskamer, ik zie je volgende week!

Outfit: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>