Wat doe je ermee?

Een tijd geleden gaf ik een workshop en daar was iemand die ik al langer kende.
Ik was haar jaren geleden regelmatig tegengekomen bij verschillende events.
De dag voor de workshop nam ik haar ingevulde voorbereidingsopdracht door.
Wat mij opviel: Ze had geen omzetdoel voor haar bedrijf, kon geen cijfers noemen, gaf letterlijk aan ‘Ik steek mijn kop hier in het zand ik weet het’ en wist verder eigenlijk ook niet goed te benoemen waarom het niet liep zoals zij wilde.
Een blik op haar website leerde mij dat er in haar aanbod en taalgebruik ook nog wel een en ander te verbeteren viel.
Ik zag wel dat zij expertise en passie had, maar het kon allemaal scherper, de basis mocht van mij steviger worden.

Het was leuk om haar weer te zien op de dag van de workshop en samen met de andere deelnemers gingen we aan de slag.
In de pauze kwam ze naar mij toe met de mededeling: ‘Ik ga weg.’
‘O ja? Wat is er aan de hand?’ vroeg ik.
Ze zei: ‘Wat jij vertelt heb ik allemaal al gehoord, ik hoor niets nieuws hier.’

Interessant.
Ik vroeg er op door maar ze had er geen zin in, ze was teleurgesteld en ging haar middag liever anders besteden.

Ik stond perplex.
Was zij op zoek naar het ei van Columbus?
Wat verwachtte zij van mij?
Het gaat er natuurlijk helemaal niet om wat je allemaal al weet.
Het gaat erom wat je ermee doet.

Nee, ik vertel niet altijd iets nieuws aan mensen die bij mij een workshop of training komen doen.
Ik maak me geen illusies: Ik weet dat nagenoeg iedere zelfstandige wel iets van kennis heeft over marketing, een businesscoach volgt, een cursus heeft gedaan, wel eens meedoet aan een webinar.
Voor genoeg mensen is de informatie en kennis die ik deel juist wél nieuw, het is een mooie mix.

Linksom of rechtsom, het gaat erom wat je ermee doet, met al die cursussen en trainingen (dus de kennis) die jij hebt gekocht.
Je zult zelf het werk moeten doen, ja, dat is super leuk maar soms moeilijk en frustrerend.
Zorg voor een plan, stel doelen, volg gewoon bepaalde stappen en dan kom je echt wel waar je wilt zijn.
Met vallen en opstaan.
Lukt het niet in je eentje haal er dan een coach bij.
Omdat je die stok achter de deur goed kunt gebruiken.
Het is niet meer vrijblijvend, er is nu iemand die jou in de gaten houdt, positief bedoeld.
En ondertussen krijg je ook nog nieuwe kennis die je meteen gaat toepassen.

Soms weet je iets niet en wat je niet weet kun je ook niet doen.
Soms weet je iets wel maar doe je het niet om allerlei redenen.
In beide gevallen is het goed om er iemand bij te halen, een coach bijvoorbeeld, die jou helpt.

Je kunt niet alles tegelijk, zeg eens eerlijk: Heb jij ook nog van alles op de plank liggen waar jij mee vooruit kunt?
Hoe lang ligt het daar al, wat heeft het je gekost en nog belangrijker: Wat heeft het je opgeleverd?
De betreffende dame in mijn workshop had echt al veel geïnvesteerd maar er overduidelijk nog niet genoeg mee gedaan.
Jammer dat zij er niet voor openstond om er opnieuw naar te kijken, terug naar de tekentafel te gaan.
De pijn was blijkbaar nog niet groot genoeg.

Zelf investeer ik veel geld in coaching.
Vooral omdat ik die stok achter de deur ook nodig heb, het maakt dat ik scherper kijk naar waar ik mee bezig ben.
Ik vind het heel fijn om juist de basis van mijn bedrijf weer te bekijken, hoe zit het met mijn ideale klant en aanbod, wat heeft mijn coach voor feedback op mijn website en mijn taalgebruik, ik wil haar ongezouten mening.
Maar ik haal ook nieuwe kennis, ik vraag haar het hemd van het lijf en ik kijk goed hoe zij dingen doet zodat ik dit kan modelleren naar mijn business.
Dat werkt dan ook weer door naar mijn klanten, winst op alle fronten.

Ik zie zo vaak dat vrouwen het ‘eerst nog even zelf gaan proberen’ voornamelijk omdat ze niet (opnieuw) willen investeren.
Vaak komt er van al die goede voornemens niet veel terecht, iets met de waan van de dag….
Dan kan ik het wel van de daken schreeuwen: Maak jezelf verantwoordelijk en neem toch iemand in de arm die met je meekijkt en jou scherp houdt!!
Maar goed, dat is mijn les in loslaten en accepteren, hahahaha.

Veel liever hoor ik nu van jou:
– Wat herken je in dit verhaal voor jezelf als ondernemer?
– Zie jij dit ook bij jouw klanten, dat ze in jou investeren omdat ze die stok achter de deur nodig hebben?
– Welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Dank voor je tijd en aandacht!
Heb jij een vraag over jouw bedrijf, jezelf als ondernemende vrouw, laat het mij weten.
Kan ik weer een nieuw blog schrijven.

Groet,

 

 

 

Ps: In mijn 90-dagen programma krijg je kennis én mijn coaching om jouw bedrijf stevig (verder) op te bouwen en te laten groeien. Kijk hier voor alle info.

 

 

Spread the love