Deze week geen video maar een geschreven blog.
Van de week hadden we een (online) bijeenkomst met de Zakenmam Club.
Gastspreker was Martijn Joosten, een goede vriend van mij en expert op het gebied van SEO, en hoe je mensen kunt vinden, boeien, binden met je website.
Tijdens deze bijeenkomst gingen we online de website van één van mijn klanten Marijke Klompmaker bezoeken.
Martijn gaf haar hele waardevolle feedback waar Marijke direct wat mee kan gaan doen.
Marijke heeft een blogpagina op haar website.
Ik ontvang haar blog elke week en word altijd blij van wat zij schrijft en laat zien.
Zij is helemaal zichzelf en haar tekeningen/werk is een genot om naar te kijken.
Haar manier van schrijven maakt mij aan het lachen.
Kortom: een fijn kadootje in mijn inbox elke week!
Martijn kaartte de titels van haar ‘Frisse Blik Blogs’ aan.
Niet erg ‘Google friendly’ om het zo maar te zeggen.
Om er een paar te noemen:
– Het hangt in de lucht en het is ……
– Een nogal merkwaardig gezinsportret
– Laten we het eens over de Liefde hebben
Ik begreep meteen wat Martijn bedoelde.
De blogs en de titels zijn vanuit Marijke’s passie geschreven.
En niet vanuit wat interessant is voor Google.
Ik voelde me geroepen om te zeggen dat ik haar blogs juist zo waardeer om die passie die echt zichtbaar is.
F*ck Google zeg maar, dat gevoel.
Gewoon schrijven vanuit je passie, dat is toch ook juist waar de mensen jouw blog om lezen?
Hmmmm, oké, aan de andere kant snap ik natuurlijk ook dat je zakelijk wilt groeien en dat jouw website de winkel is waar mensen 24/7 terecht kunnen.
Marijke is illustrator (een hele goeie ook).
Stel, ik ben trainer en ik wil mijn werkmap die ik gebruik bij trainingen een stuk aantrekkelijker maken door er illustraties aan toe te voegen.
Of ik heb een e-book en dat wil ik geweldig maken door illustraties.
Ik ga dus op zoek naar een illustrator.
Wat typ ik in bij Google:
– illustrator voor zzp
– cursusmateriaal laten illustreren
– illustraties laten maken
We hebben dit gisteren ook gedaan en guess what, Marijke kwam niet omhoog in Google.
Jammer.
Want ik gun iedere zzp’er geweldig mooie illustraties.
Omdat klanten dan veel blijer worden van het materiaal en het oog wil immers ook wat.
De conclusie en het advies was: Maak een aantal blogs waarin je juist wel heel bewust een titel gebruikt die iets zegt over hoe jij jouw klanten helpt.
Bijvoorbeeld:
– 3 manieren om jouw saaie cursusmateriaal te illustreren zodat jouw klanten veel actiever worden en meer resultaten halen.
– Hoe illustraties je helpen om meer trainingen te verkopen.
– Het geheim om door middel van illustraties meer mensen jouw e-book te laten downloaden.
– Kun jij als zzp’er niet illustreren maar wil je jouw e-book pimpen? Ik leer je hoe.
Ondernemer zijn is soms even jezelf een liefdevolle schop onder je kont geven en doen wat jouw meer bezoekers/volgers/klanten kan opleveren.
Ook al voelt dat soms als ‘Help!’
De uitdaging is om jouw eigenheid, jouw gevoel voor humor, jouw stijl toch in het artikel te blijven hanteren.
Met dan een wat meer zakelijke insteek zodat het je ook daadwerkelijk meer gaat brengen.
Ik weet zeker dat Marijke hier een geweldige creatieve draai aan gaat geven.
Wat is jouw mening?
Ga jij voor de ranking of ben je daar niet mee bezig?
Wat is iets dat jij wilt delen over dit onderwerp, iets dat jij zelf doet of hebt gedaan wat betreft de titels?
Leuk om jouw reactie hieronder te lezen.
Heb jij een vraag over jouw bedrijf of jezelf als ondernemer, mail het mij.
Dan ga ik daar op reageren.
Oja, de website van Marijke vind je hier.
Groet, Marieke
Oh Amen!
Dat herken ik zeer
Ik schrijf zelf ook blogs met titels als “een leuke drolmetafoor” en “heppiedepeppie” en ik heb heel goed bestudeerd wat ik moet doen om te goed te liggen bij google. Maar ik verrek het om blogs te gaan schrijven als “5 manieren om…..” en “tips voor….”
Maar ik probeer het wel eens uit. Als het ook ergens op slaat. En dan merk ik wel dat het werkt. Het blog “Opruimen: de 5 soorten rommel” wordt beter gelezen dan “Feng shui enzo” . Dus het is schipperen. Indeed…..
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar kan me dit verhaal goed voorstellen. Ik kan me voorstellen dat ik wel een goede combi zou willen van gelezen worden en mijn hart uitdrukken. En soms ook wel f*ck Google 😉 Ligt er ook aan hoe groot de noodzaak tot groeien is, denk ik.
Leuk artikel iig! Neem ik zeker mee in hoe ik de komende tijd mijn website wil verlevendigen. Dank je wel!!
Heel helder artikel! Ik denk dat een goede combi inderdaad het beste is. Lekker vanuit je hart schrijven en kijken of je daarbinnen met een paar kleine aanpassingen of een paar blogs speciaal op Google gericht, Google ook happy kunt maken. 🙂 Zo niet, dan kan Google inderdaad de pot op 😉 Je schrijft tenslotte vooral om je lezers happy te maken.
Weet je wat ik denk…dat Google helemaal de pot op kan. De meesten van ons moeten het toch niet hebben van verkeer dat rechstreeks van Google komt. Vreemden zeg maar. Voor mijn marketingstrategie staat SEO op de laatste plaats en social media op de eerste.
Ik ben het eens. Google trouwens ook steeds meer. Het gaat Google ook steeds meer om unieke content en steeds minder om de zoektermen… gelukkig.