👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Waarom LEF tonen zo belangrijk is voor je business

juli 4, 2012 • Blog, Mindset

Afgelopen weekend was ik bij een openbaar optreden van de band waar mijn man de zanger van is.
Leuk om te zien wat muziek met mensen doet, er werd flink gedanst en de sfeer was, ondanks een fikse regenbui, heel goed.
Halverwege werd er een aankondiging gedaan: er was een speciaal gastoptreden van een jong talent.
Merel, een meisje van 10, wilde heel graag een lied zingen en dat mocht.

Daar stond Merel, dapper achter de microfoon, slechts de gitarist naast haar en voor haar een publiek van ongeveer 400 man.
Ze zong haar lied met volledige focus en 200% passie.
Een groots applaus was haar beloning.
Wow, zij zal zich vast heel trots gevoeld hebben!

De meeste mensen zullen hebben gehoord dat Merel’s zang niet helemaal zuiver was.
Maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Waar het om gaat is:
Merel heeft het toch maar mooi geflikt.
Zij toonde lef.

Ik dacht: Wat kan ik, wat kunnen wij zelfstandig professionals, leren van Merel?
Precies: misschien wat vaker LEF tonen, het ‘podium’ opstappen en je ding doen.

Brrrrrrrr, best eng.
Want dit gaat over zichtbaar worden.
De wereld laten zien wie jij bent, wat je doet, wat jouw passie is en waar je anderen mee helpt.

Drie gedachtes (excuses) waarom we Lef tonen zo eng vinden en hoe je het ook zou kunnen bekijken:

  1. Ik ben niet (nog niet) goed genoeg. Oké, vraagje: Wanneer ben je dat wel? Waneer ben jij er klaar voor om de wereld te laten weten wat jij te vertellen hebt? Hoeveel studies moet je nog volgen? Precies: Je weet al genoeg, je bent al een expert in jouw vakgebied. Je hebt klanten die je helpt, je bent van waarde. Daarmee mag je er echt op vertrouwen dat er nog veel meer mensen zijn die heel graag willen horen welke kennis jij hebt want daar hebben zij ook wat aan. Er zijn altijd mensen die méér weten van het onderwerp maar er zijn gegarandeerd nog veel meer mensen die er juist veel minder van weten! Jij neemt jouw unieke standpunt, jouw visie, jouw ervaring mee in het geheel en daarmee heb je in feite geen concurrenten. Je bent goed genoeg!
  2. Wat zullen ze wel niet van mij denken? Ai, deze is het hè? Hier gaat het om, dit is de werkelijke angst. Mensen gaan iets van jou vinden. Ze gaan je website bezoeken. Ze gaan meer van je willen weten. Voor je het weet ben je heel erg succesvol en wat dan? Hoe moet dat dan? HELP! Luister goed: mensen zijn ècht niet op zo’n manier met jou bezig. Ze zijn namelijk vooral met zichzelf bezig. Als het goed is worden ze nieuwsgierig naar wat jij te bieden hebt omdat zij dit nodig hebben! Fantastisch toch, meer klanten voor jou! Deze angst gaat misschien wel erg diep, het ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ is er goed ingestampt vroeger. Nu je een eigen bedrijf hebt zult je toch echt zichtbaar moeten zijn wil jij meer klanten en meer omzet krijgen. Laat ik je vertellen wat ik steeds vaker tegen mezelf zeg als ik het spannend vind om iets te doen waarmee ik zichtbaar word. Ik zeg dan: ‘Fuck it.’ Dit zijn de 2 woorden die mij meteen in de actiemodus brengen. En eerlijkgezegd is het opschrijven van de woorden ‘fuck it’ al spannend want ojee, wat als iemand boos wordt omdat ik deze woorden gebruik? Hoe dan ook, dit tegen mijzelf zeggen helpt. Wat anderen over mij denken gaat mij trouwens helemaal niets aan (what other people think of you is none of your business). Ik heb iets te verkondigen en dat mag ik doen. Ook in dit geval weet ik dat er meer mensen zijn die hier wel iets aan hebben dan mensen die zich er aan ergeren 😉
  3. Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Is dit echt waar of is dit angst die spreekt? Hoe dan ook, ik zal je een paar suggesties geven hoe jij deze week kunt starten met het meer zichtbaar worden, door lef te tonen:  Ga een artikel schrijven, deel een klein stukje van je kennis, zet ‘m op je website en laat iedereen weten dat dit artikel er staat. Wees niet bang, neem stelling. Als je geen website hebt: kijk of je het artikel geplaatst kunt krijgen in een groep of op een website waar jouw klanten zich bevinden. Veel van dit soort groepen zijn blij met gastbloggers. Wat ook kan: Daag jezelf uit om tegen minimaal 5 mensen te zeggen wat jij doet. Je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt. En als laatste: Kijk binnen je netwerk of je ergens kunt spreken over jouw bedrijf. Een half uur is al genoeg. Echt, mensen vinden het ontzettend leuk om iets te leren, om geprikkeld te worden, om jou te ontmoeten.

Dus: wat spreken we af?
Wat ga jij doen om meer zichtbaar te worden?
Hoe ga jij meer lef tonen?

  • Sabriye schreef:

    Leuk artikel Marieke en wat cool een muzikant als man 😉 #stoer

  • Marieke schreef:

    Ha Sabriye,

    Ja, de glamour van het artiestenvak hahaha!

    Ik bedacht me later, maar dat komt dan wel weer in een ander artikel 😉 dat LEF tonen ook betekent je eigen grenzen meer aanhouden.
    Nee zeggen tegen iemand die met je wil werken bijvoorbeeld.
    Of stoppen met bepaalde activiteiten.
    En zo kan ik nog wel tig dingen meer bedenken.

    Nouja, het artikel is nu goed zoals het is!

    Groet, Marieke

    • Jet schreef:

      En dat is ook LEF hebben: je artikel goed genoeg vinden zoals het is! Elke lezer haalt er toch weer wat anders uit (of niets).

      Ik ga nu even de tas uitpakken die je me gestuurd hebt… 🙂

    • Marieke schreef:

      Hoi Jet,

      En, is de tas inmiddels uitgepakt?
      Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen!
      Dankjewel, groet, Marieke

  • >