Waarom je jouw wekker beter niet op snoozen kunt zetten.

Dit filmpje gaat over het onderwerp uitstellen.
Uitstellen in relatie tot opstaan.
Misschien herken je het wel: Je wilt om 7 uur opstaan en zet daarom jouw wekker op half 7 zodat je nog drie keer op de snooze knop kunt drukken.
Daarna sta je op.
Misschien is dit een gewoonte die jij jezelf hebt aangeleerd, zo begin jij de dag.

Ik sprak laatst iemand en die vertelde mij dat ze had gelezen over dat snoozen en dat het eigenlijk slecht is voor je mindset.
Want op deze manier begint jouw dag met uitstellen, er is een bepaalde toon gezet.
Ik vond dat heel interessant om te horen en ja, hier zit wel wat in.

Ik heb online gezocht of ik er meer over kon vinden.
Het enige wat ik vond was een aantal (wetenschappelijke) artikelen die zeggen dat snoozen slecht is voor je lichaam.
Want: Je ontneemt jouw lichaam een half uur slaap.
Je zou dus tot 7 uur door kunnen slapen en dan gaat jouw wekker.
Nu ben je om half 7 wakker en slaap je eigenlijk niet meer goed.
Dat is de lichamelijke nadelige kant van het snoozen.

Ik vind vooral die mindset kant interessant, je begint de dag met uitstellen.
Een hele leuke visie in de lijn van dit verhaal is het boekje Maak je bed op geschreven door Admiraal William H. McRaven.
Kleine dingen die je leven kunnen veranderen…… en misschien de wereld.

Het ‘maak je bed op’ principe komt uit het leger.
Daar moest je ’s ochtends je bed opmaken volgens een strikt protocol.
Dat werd ook gecontroleerd en als je het niet goed had gedaan dan kreeg je straf.
De achterliggende gedachte was, ook een en al mindset, het aanleren van een gewoonte dat je de dag begint met iets afmaken.
Daarmee zet je de toon: ‘Hier begin ik mee, dit heb ik gedaan, ik heb het ook afgemaakt en de dag kan verder.’
Je begint de dag veel pro actiever.

Ik vond dit heel leuk in relatie tot het snoozen en dat je dan aan het uitstellen bent.
Hoe doe jij dat nu?
– Ben jij iemand die drie keer op die snooze knop drukt?
– Of spring je meteen uit je bed op het moment dat je wekker gaat?
– Maak je je bed op of ligt ‘ie de hele dag open?

In het boekje wordt ook nog de koppeling gemaakt dat als je ’s avonds thuiskomt en je loopt je slaapkamer binnen, dat het dan hartstikke fijn is om een mooi opgemaakt bed te zien in plaats van dat alles nog als een zooitje door elkaar ligt.
Ik had mijn dekbed altijd de hele dag netjes opengeslagen, maar nu maak ik mijn bed dus ook op (na een tijd luchten met het raam wijd open) en inderdaad, ik merk echt dat het veel prettiger is!

De moraal van het verhaal is dus: jezelf bepaalde gewoontes aanleren, kleine dingetjes veranderen waardoor je de dag pro actiever start, met een andere mindset, een andere energie.

Leuk om jouw reactie op de vragen die hierboven staan te lezen.
Wat zou het voor jou betekenen als je iets zou veranderen aan het snoozen?
Dat kun je niet meteen vertellen maar ik nodig je uit om het in ieder geval een tijdje te proberen.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf?
Laat het mij weten dan help ik je graag verder.

Groet,

 

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*