👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

De vreugde van een vinkje.

oktober 31, 2019 • Blog, Plannen & Organiseren

Een tijdje geleden zat ik naast een vrouw op haar werkplek.
Drie weken eerder was ik daar ook, zij deed samen met een collega een traject bij mij om efficiënter te werken.
Tijd besparen door beter te gaan plannen, je zaken op orde hebben, een betere professional worden, zo’n traject.
Super leuk om te doen.

Het viel mij op dat zij er tijdens deze tweede afspraak een stuk opgeruimder uitzag.
‘Het gaat ook heel goed’ zei ze toen ik dit opmerkte.
‘Kijk, mijn inbox is helemaal leeg, nou ja, er staan er nog zes maar die zijn van vandaag en voordat ik naar huis ga zijn die ook weg. Kan ik ook weer afvinken!’

Ik pakte mijn aantekeningen van drie weken eerder erbij en zag dat ik toen had genoteerd dat zij 2620 berichten in haar inbox had staan.
Van de laatste maand waren dat er alleen al 395.
‘Ik heb zoveel plezier van die lege inbox’ zei ze.
‘Het voelt stukken lichter en ik heb rust in mijn hoofd.’

Op dit soort momenten kan ik wel janken van geluk.
Want het ís waar: een lege inbox geeft een machtig gevoel.
Heel vaak zeggen mensen dat ze dit óók willen maar ze willen er vervolgens geen tijd aan besteden.
Deze vrouw had er wel tijd voor uitgetrokken en ze gaf aan dat ze die tijd inmiddels al had terugverdiend.
Zij blij, haar leidinggevende blij, dubbel winst!

Bij veel mensen staat ‘het opruimen van je inbox’ op het lijstje met tig andere dingen die je nog een keer wilt doen maar nu even niet.
Een fysiek lijstje of het lijstje zit in je hoofd.
Mocht dit laatste voor jou gelden: Haal het eruit, schrijf het op, je zult merken dat dat al helpt.

Drie lessen over lijstjes:

Allereerst mag je beter nadenken waar je JA tegen zegt.
Volle inboxen en lange lijstjes gaan vooral over grenzen stellen.
Wat blijft maar steeds staan? Wat is de echte reden dat het niet gebeurt? Je mag ook besluiten dat je iets niet doet.

Ten tweede is ‘er maar gewoon aan beginnen’ de enige weg naar het zetten van een vinkje.
Vaak valt het ook allemaal wel mee, is de taak sneller klaar dan je had gedacht.
Zet de timer op 20 minuten en kijk hoever je komt.

Tenslotte is het belangrijk om je uit te spreken over wanneer je iets af wilt hebben.
Dat geeft een bepaalde druk, accountability, die goed kan werken om die klus nu eindelijk te klaren.
De gedachte dat het straks klaar is, hou dat voor ogen, voel hoe fijn dat is!
Knop op nul en gaan met die banaan.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op dit artikel.
– Hoe ga jij om met taken die je uitstelt, wat zijn dit meestal voor taken?
– Wat doe je om jezelf te motiveren het toch te doen?
Leuk om jouw ervaringen te lezen.

Deel dit artikel gerust in jouw netwerk, dankjewel daarvoor!

Groet,

 

 

PS Wil jij meer overzicht in je werk en een betere planning? Rust in je inbox en daarmee in jouw hoofd?
Neem contact met mij op.

  • Dinanda schreef:

    De taken die ik uitstel zijn vaak taken die ik niet leuk vind om te doen. Bijvoorbeeld mijn administratie. Ik begin mijn dag met de grootste rot klus van die dag (D.E.R.K. doe eerst rot klus) zodat ik die kan afvinken! Om mezelf te motiveren beloon ik mezelf met iets leuks of lekkers, zoals een lekkere reep chocola, een mooi notitieboekje of bv een lekkere lunch. In ieder geval iets waar ik blij van word!

    • Marieke schreef:

      Wat goed dat je een manier hebt gevonden om jezelf te motiveren! We hebben het nodig he 😉 Groet, Marieke

  • >