Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

The One waarvan je denkt: Huh?

oktober 24, 2019 • Blog, Marketing

Eindelijk was het zover, de speciale ‘Friends 25’ voorstelling in de bioscoop.
Een middag van maar liefst 3,5 uur.
Niet eerder vertoonde beelden, exclusieve interviews en hoogtepunten om te vieren dat deze serie 25 jaar geleden begon.
Dat zouden we volgens de wervende advertentie allemaal voorgeschoteld krijgen en mijn dochter en ik hadden ons er de afgelopen maanden enorm op verheugd.

Het zal iets meer dan een jaar geleden zijn dat mijn (puber) dochter en ik startten met het kijken naar Friends.
Ik had wel eens een aflevering gezien maar nog nooit alle afleveringen in chronologische volgorde.
We zochten iets leuks en luchtigs, een serie waar je er ‘s avonds na het eten eentje van kan kijken.
En in het weekend een stuk of vier achter elkaar 😄​
Het werd dus Friends en man, wat is dat een feel good serie.

Net toen we klaar waren met de tien seizoenen kwam deze jubileum middag voorbij en tja, dat was dus een no brainer voor ons.

Vol verwachting reden we naar de bioscoop.
Er zal vast wel een kraampje zijn met allerlei Friends goodies dacht ik hebberig.
Misschien hebben ze wel een limited dvd box, en dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik die ga kopen.
Om ooit eens aan mijn lieve kind te geven.
Want tja, dat ‘ie nu op Netflix staat geeft geen garantie voor de toekomst en we hebben allemaal van tijd tot tijd behoefte aan een avondje met onze vrienden uit New York.

Hmm, geen kraampje.
Jammer zeg, oké dan hoef ik in ieder geval niet te kiezen, dat scheelt.

We installeerden ons samen met een paar honderd andere fans in de zaal.
Veel mensen hadden een Friends t-shirt of trui aan en je voelde dat iedereen er zin in had!

Dat gevoel verdween al snel.
De voorstelling begon met een soort shownieuws item van een of andere Amerikaanse vrouw.
We zagen een 3 minuten ‘achter de schermen’ filmpje van seizoen 1.
Hierna volgden nog twee van deze blokjes.

Het échte werk, daar waar we voor gekomen waren en wat exclusief voor ons geselecteerd was, dat zou nu toch zeker wel beginnen?

Helaas, niets van dit alles bleek waar.
We kregen zeven of acht (ik ben gestopt met tellen) afleveringen van Friends voorgeschoteld.
Niets nieuws, niets exclusief, niets van een interview.
Gewoon afleveringen van Friends.
Huh?

Sommige mensen verlieten voortijdig de zaal.
Er werd gemopperd.
Maar er werd ook gelachen, want het is en blijft toch Friends waar je naar kijkt.

Hoe kon er zo’n mismatch zijn tussen wat er was gecommuniceerd en wat wij kregen?
Ik nam me voor om er een mail over te sturen naar het hoofdkantoor van het betreffende bioscoop keten.
Ze op social media helemaal afbranden, dat zit niet in mijn aard.
Maar voordat ik mijn mail met vragen kon typen laat staan versturen kwam er al een excuus-mail van hun kant.
‘Wij hebben dit zo uit Amerika aangeleverd gekregen en het van te voren niet kunnen bekijken. Als we dit hadden geweten hadden we het nooit aangeboden. We bieden u hierbij twee bioscoopkaartjes aan.’

Netjes en voor ons een prima oplossing.
Zij pakken het dan wel weer op met die lui in Amerika.
Ik had namelijk het idee dat dit een wereldwijd opgezet festijn was, dus dan zullen er vast niet alleen uit Nederland klachten gekomen zijn.

Tussen wat er werd beloofd en werd geleverd zat in dit geval dus een behoorlijk gat.
Ze hebben het materiaal van te voren niet eens bekeken.
Als ze een handvol fans-van-het-eerste-uur hadden geselecteerd voor een preview dan hadden ze eerder aan de bel kunnen trekken.
Verwachtingen werden niet waargemaakt.
Zalen vol met teleurgestelde fans, je moet er toch niet aan denken.

Lessen voor iedereen met een eigen business:

  • ken je product en laat het testen voor de eerste reviews zodat je het nog kunt aanpassen
  • wees helder over wat de klant krijgt
  • geef dan als het kan nét wat meer
  • maak het goed als je de plank hebt misgeslagen
  • koester je tribe, zij zijn de makkelijkste groep om aan te verkopen

Maar goed, mijn dochter en ik hebben een hele gezellige middag gehad, we zijn daarna nog lekker ergens gaan eten.
Dat is goud waard.
Niet blijven hangen in de zeur-modus, daar wordt de wereld niet mooier door.
Snel handelen, de positieve kant van het geheel zien en weer door!

Groet,

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *