Terug naar de basis, ook al ben je geen puppy meer.

In februari van dit jaar adopteerden wij hondje Amy uit Roemenië.
Een heel lief, sociaal en gezellig maatje hebben wij erbij gekregen.
Beetje eigenwijs maar ook dat vinden we wel leuk, zelfs als het soms niet handig is.
Ze is al ruim 1,5 jaar en toch ben ik onlangs met haar op puppy cursus gegaan.
Daar word ik opgevoed 😉

Nu is één uur per week naar een cursus gaan natuurlijk geen garantie voor succes.
Op zich luistert ze daar best goed, ze heeft dan immers honger en werkt graag voor de voertjes die ze krijgt.
Zou ik ook doen.
Het succes of het resultaat zit ‘m in wat ik, wat wij, met de kennis en oefeningen thuis doen, in de dagelijkse praktijk.
Herhalen, herhalen, herhalen.
Nieuwe gewoontes aanleren zodat het na verloop van tijd ingesleten gewoontes zijn geworden.

Soms is het: Twee stappen vooruit en dan eentje terug.
Dan wil ik te snel, heeft Amy meer tijd nodig om door te krijgen wat ik haar wil leren.
Als ik iets níet met haar oefen, en ja, dat komt voor, dan kan ik de week daarna weer van voren af aan beginnen.
Gelukkig pakt ze het dan wel sneller op.

Ik moest hier aan denken toen ik van de week in gesprek was met een vrouw, ze gaf aan wat ik wel vaker hoor, herken jij jezelf hierin:
Je hebt in de basis jouw bedrijf op de rit, tenminste dat gevoel heb je.
Je weet waar je goed in bent.
Je hebt een workshop, een training, een traject, een dienst of product.
Misschien heb je geïnvesteerd in een ondernemersopleiding of een coach maar het kan ook zijn dat je alles zelf hebt uitgevogeld.
Toch loopt het allemaal nog niet zoals je zou willen.
Dat frustreert.

Ik zou in dit geval willen zeggen: Ga een paar stappen terug.
Kijk weer eens naar jouw fundament, jouw basis.
Ook als je qua leeftijd geen ‘puppy’ meer bent kan een puppy training heel goed voor je zijn.
Het kenmerk van een ondernemer met een groei mindset is dat zij nooit zal zeggen: ‘Dat heb ik al geleerd, dat heb ik al gedaan, dat weet ik al, ik hoef daar niet meer naar te kijken.’
Zeker als de resultaten die je wilt achterblijven moet je jouw fundament herzien.

Iemand met een frisse blik laten meekijken, die jou net weer even die nieuwe input kan geven, dat is gewoon hartstikke waardevol.
Wat je nodig hebt afstemmen op waar je op dát moment staat.

Voor een succesvol bedrijf heb je in de basis ‘maar’ drie dingen nodig:
1. weten wie jij bent
2. weten voor wie je er bent
3. goede kwaliteit leveren

Dit lijkt simpel, toch zit hier heel veel werk achter.
Want jij, met jouw doelen, komt jezelf tegen in je bedrijf. Je zult worden uitgedaagd, jouw mindset is zo belangrijk.
Dat je er niet voor iedereen bent weet je. Toch is het scherp hebben van jouw ideale klant vaak een proces waar het nodige bij komt kijken.
En goede kwaliteit leveren betekent dat je een aanbod hebt wat aansluit bij die klant.
Hier kun je jaren aan bouwen, je begint ergens en dat ontwikkelt zich steeds.
Net als dat jij je ontwikkelt en daarom is het goed om af en toe weer naar dat fundament te kijken.
Jouw ideale klant van toen is dat nu misschien allang niet meer.
En dat komt omdat jij je hebt ontwikkeld.

Het is dus geen falen maar het getuigt van kracht om te zeggen: ‘Ja, ik ga opnieuw naar mijn basis kijken, ik neem mijzelf hier in mee, ik investeer tijd en geld omdat het mij dan ook tijd en geld gaat opleveren.’
Het is mijn overtuiging dat je altijd kunt aanscherpen, juist in die basis want daar rolt al het andere uit.
Geen losse flodders waar je mee blijft schieten maar vanuit een heldere strategie en plan jouw acties gaan bepalen en daarna uitvoeren.
Leve de eenvoud!

Ik hoor graag van jou wat dit artikel met je doet, of je er een nieuw inzicht uithaalt, heb je een ervaring die je wilt delen?
Welke actie kun jij nu gaan doen waarmee jij weer een stap verder komt?

Heb je een vraag over jouw bedrijf laat het mij ook weten.
Ik help je graag verder.

Groet,

 

 

Ps: In de Zomerschool werk jij tien weken lang samen met mij aan jouw bedrijf. Of dat nu het herzien of leggen van jouw fundament is of niet, je krijgt mijn tijd en toewijding. Voor een zomerse investering. We starten op 1 juli 2018.

 

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*