Alsof ze nog niet streng genoeg voor zichzelf waren.

Sherida had er een beetje schijt aan.
Bij Shanice ging het in haar koppie zitten.

Twee Oranjeleeuwinnen die terugkijken op alle kritiek die ze tijdens het WK voetbal over zich heen kregen.
Naast alle lof natuurlijk.

Miljoenen mensen die zich vanaf de zijlijn (lees via (sociale) media) geroepen voelden zich te bemoeien met hun manier van spelen.
En met hun uiterlijk want als je nu alwéér je haar in een andere kleur geverfd hebt dan gaat dat uiteraard ten koste van je spel…….

Alsof ze nog niet streng genoeg voor zichzelf waren kregen ze er opeens een heleboel ‘coaches’ bij.
Iedereen wilde iets van ze en vond iets van ze.
Het elftal gaf aan dat het hier niet op was voorbereid.
Mooi leerpunt dus.
Volgend jaar op de Olympische Spelen zullen we zien hoe ze er dan mee dealen.

Aan de ene kant bejubeld worden en aan de andere kant bakken shit over je heen krijgen, ga er maar aan staan.
Inderdaad: Ga er maar aan staan want je zult wel moeten.
Ja, jij, ik heb het tegen jou!
Dat brengt ‘zichtbaarheid’ met zich mee.

Met je bedrijf wil je natuurlijk zichtbaar zijn, je wilt dat klanten je kunnen vinden.
Je hebt een verhaal te vertellen, je kunt mensen helpen.

En dat betekent dat ook jij te maken zult krijgen met lof en kritiek.
Jij gaat door tot het gaatje, stelt je kwetsbaar op, maakt iets waar je zelf helemaal vol van bent en waar je mensen mee helpt.
Tien mensen vinden het geweldig, eentje vindt het niks.

Bam! 
Door die ene zeiksnor kruip je het liefst een paar maanden onder een dikke deken.
Je gaat bijna geloven dat deze ene persoon gelijk heeft en jij maar beter kunt stoppen.

Het zijn deze momenten waarop het zo belangrijk is dat iemand je weer onder die deken vandaan trekt.
Die jou wijst op die tien mensen die wél waarderen wat jij doet.
​Die ziet dat als er tien van deze mensen zijn, er nog honderden meer zijn!

Iemand die jouw werk geweldig vindt heeft gelijk.
Iemand die jouw werk niets vindt heeft ook gelijk.
Aan jou om een dikkere huid te ontwikkelen zodat je hiermee om kunt gaan.
Op het moment dat het zich voordoet, want je kunt je hier volgens mij niet echt op voorbereiden.

Laat de Sherida in jou meer brullen, als een echte leeuwin, en heb er een beetje of heel veel schijt aan wat anderen denken of zeggen.
Doe gewoon jouw ding en maak plezier.
Focus op de klanten en mensen die bij je passen en horen.

Ik ben momenteel vooral zichtbaar met mijn business retreat naar Corfu in september.
Dat moet ook wel want er zijn nog plekken beschikbaar en ik wil die graag vullen.

De reis gaat sowieso door en ik weet nu al dat het vijf geweldige dagen gaan worden.
Binnenkort ben ik op Corfu en ik ga dan bij een paar adresjes langs om nog een en ander te regelen voor mijn retreat.

Het moet een onvergetelijke ervaring worden voor de vrouwen die mee gaan.

Ik kan en mag me dan ook niet laten weerhouden door een aantal mensen die ‘het nu wel weten met die retreat van jou.’
Delete en weer door!

Welke ervaring heb jij met kritiek van anderen en hoe ging jij daar mee om?
Ging dat vanzelf of wat heb je hiervoor moeten overwinnen?
Laat het mij hier in een reactie weten en inspireer daarmee ook anderen.

Groet,
Spread the love
  • Marijke schreef:

    Zoveel mensen, zoveel meningen. Goed om je te realiseren dat er áltijd mensen zijn die jou of je werk niks vinden, wat je ook doet. En hoezo ‘we weten het nu wel met die retreat van jou’? Dan kijken ze toch een andere kant op. Of lezen je nieuwsbrief niet. Laten we elkaar vooral opbouwende kritiek geven, áls we al kritiek willen geven.

  • Liesbeth schreef:

    “Nou”, zei een collega tegen mij, “Je kwam aan de telefoon toch wel vervelend over hoor, bij die prospect”. Shit, dat wilde ik natuurlijk niet horen. En ja, dat kan wel eens mijn zwakke plek zijn, dat ik de eerste keer niet de beste versie van mezelf laat zien. Ik was even aangeslagen.

    Ik besloot het er niet bij te laten zitten. Ik nam het signaal serieus. Ben echter ook met ANNA getrouwd: Alles Nagaan Niks Aannemen.

    Ik ging dus ook mijn eigen informatie verzamelen bij de bron: de prospect zelf. Ik dus bij de prospect langs: gewoon kennismaken, onder het genot van een kopje thee. En zie: het was een alleraardigst gesprek. Liep nog flink uit ook. We bleken veel gemeen te hebben. En ik stapte opgelucht weer naar buiten: het bleek toch ff anders te zitten, dan ik van de collega hoorde. Resultaat:
    (1) relatie met prospect verbeterd,
    (2) signaal serieus genomen,
    (3) eigen informatie verzameld,
    (4) ‘aanslag’ professioneel opgelost.
    Ik sloeg vier vliegen in één klap.