👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Sjieke onaardige mevrouwen

februari 25, 2016 • Blog, Marketing

Care of nails in a beauty salon

We gaan even terug in de tijd en reizen af naar Griekenland voor een fijne zonvakantie.
Mijn dochter zit samen met twee andere meisjes gezellig nagels te lakken.
De hele tafel staat vol met potjes nagellak, remover, watjes en doekjes.
Ze kletsen over van alles en nog wat.
Heerlijk om naar te luisteren terwijl ik probeer een boek te lezen.

‘Ik zou later best wel in zo’n salon willen werken waar je dan nagels lakt enzo’ zegt een van de meisjes.
‘Jaaaaa, leuk!’ roepen mijn dochter en het andere meisje.
‘Alleen……. daar komen meestal van die sjieke deftige mevrouwen. En die zijn vaak zo onaardig.’
Het wordt beaamd door de anderen.

Huh? denk ik, hoor ik dat nou goed?
Sjieke mevrouwen zijn vaak onaardig?
Nog geen 12 jaar en dit is het beeld dat ze hebben van sjieke (lees: rijke) dames?
Moet ik ingrijpen of zal ik het laten gaan?

Ik laat het gaan want ik ben met vakantie en ik lig net zo lekker op mijn zonnebedje 😉
Het zette mij wel aan het denken.
Zijn rijke mensen vaker onaardig?
Nee natuurlijk niet.
Hoeveel geld je hebt zegt niets over hoe aardig of onaardig je bent.
Hufters en Helden komen in allerlei soorten en maten.

Ik denk dat we beter kunnen kijken naar ‘duidelijk zijn’.
Als je duidelijk bent, weet wat je wilt, en dat ook communiceert, dan kun je wel eens voor onaardig worden aangezien.
En, misschien zijn deftige sjieke mevrouwen soms wel erg duidelijk.
Omdat ze dat gewend zijn, omdat ze gewend zijn dat andere mensen doen wat zij willen.

Even tussendoor: Heb je de serie Suits gezien? Over ‘duidelijk zijn’ gesproken, nou daar zit die hele serie vol mee!
Jaloersmakende duidelijkheid, wat een geweldige personages zeg.
Dat ik dacht: ‘Ik zou Donna willen zijn, wat een topwijf. Zo heerlijk duidelijk, sjiek èn lief.’

C’est le ton qui fait la musique.
Neem Oprah.
Die is ook heel erg duidelijk.
En iedereen houdt van haar toch?
Vroeger zat Dr. Phil wekelijks bij haar, dat was in de tijd dat ik altijd naar Oprah keek.
Zij noemde hem ‘Dr. Tell it like it is’.
Want dat deed hij, zeggen waar het op staat en ik kon daar toen ook echt zo van genieten.

Over naar het werken met klanten.
Mijn klanten, en jij ongetwijfeld ook, komen situaties tegen waarin zij worden uitgedaagd duidelijk te zijn naar hun klanten of anderen in hun omgeving.
Het gaat bijna altijd over grenzen die worden overschreden, spiegels die worden voorgehouden.
Dan is het zo belangrijk om dat even te kunnen bespreken, even te checken ‘Ik ben toch niet gek of zo’ en dan hebben we het erover wat een klant dan kan doen in die situatie.
Terug naar de basis: Wat wil jij? Hoe belangrijk is dit voor je? Wat zijn alternatieven?

Ik kom zelf ook situaties tegen, in mijn werk maar zeker ook privé waarin ik duidelijker mag (moet) zijn en waar dat nog niet helemaal gaat zoals ik dat zou willen.
Want ik zal je bekennen: ik vind het soms nog best lastig, de combinatie duidelijk èn aardig zijn.
Voor lief nemen als de ander je dan onaardig of zelfs een bitch vindt.
Ik kan wel heel duidelijk zijn hoor maar dan moet ik er wel op letten dat het niet al te rottig mijn mond uitkomt, als Ram kan ik daar nogal eens, laten we zeggen, een kleine misser maken hahaha.
Ik heb daarnaast vaak begrip voor de andere kant van het verhaal, dat maakt het ook niet makkelijker. Dan ga ik twijfelen of ik wel zo vastberaden moet zijn want immers ………
Meer mijn gevoel volgen zou helpen, ik weet dat daar mijn uitdaging ligt. En daar heb ik dan godzijdank ook mijn eigen coach en support groep voor.

Terug naar de ‘nagelsalon’ in de Griekse zon.
Als meisje van 12 heb je natuurlijk nog een heel leven voor je om te leren hoe je duidelijk kunt zijn. En dat je je niet hoeft te laten intimideren door iemands uiterlijk of gedrag.
Ik hoop ook dat ze nog veel van deze heerlijke beauty momenten zullen hebben met elkaar.
Liefst in zonnige oorden zoals in Griekenland.

Wat ik nu van jou zou willen horen:
– Zou jij duidelijker willen zijn?
– En dan maar voor lief nemen als de ander vindt dat je onaardig overkomt?
– Heb je een verhaal of gedachte hierover dat je zou willen delen?

Vind je dit artikel waardevol deel het dan gerust in je netwerk.

Heb jij een vraag over jouw business, over jezelf als zakenmam, mail mij!
Ik schrijf graag een blog voor je.

Groet,

email naam

 

 

>