Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Rinse and Repeat

januari 12, 2017 • Blog, Marketing

 

Ben jij ook zo dol op eenvoud?
Een restaurant met een overzichtelijke kaart.
Niet teveel keuze.
In plaats van ‘restaurant’ kun je ook winkel, dienstverlener of wat dan ook invullen.
Een bedrijf X die jou als klant niet laat zwemmen in een zee vol met mogelijkheden maar die het jou heel makkelijk maakt door het aanbod te beperken en je daarbij wél onderdompelt in kwaliteit.
Daar hou jij toch zeker ook van!

Het risico bij een heel groot aanbod is dat het een rommeltje wordt en de klant uiteindelijk helemaal geen keuze maakt omdat hem dit onmogelijk gemaakt wordt door dat hele grote aanbod!

In het kader van ‘Maak het kleiner’ geloof ik dan ook dat een klein en overzichtelijk aanbod veel beter werkt.
Het maakt je ook meer expert want je laat op deze manier zien dat je kunt focussen en ik geloof dat dit een goed kenmerk is van een expert.
Iemand die ‘van alle markten thuis is’ daar heb ik dan toch snel wat minder vertrouwen in.

Zelf werk ik het liefst vanuit het Rinse & Repeat principe.
Wat?
Dit houdt in dat je een dienst (product) blijft ‘poetsen’ en dan herhalen.
Die dienst wordt dus steeds beter, vooral omdat jij natuurlijk steeds beter wordt als professional.
‘Rinse’ kan betekenen dat je iets weghaalt.
Of toevoegt.
Je gaat in ieder geval verder met wat je hebt, je hoeft niet iets heel nieuws te gaan maken.
Steeds een nieuw aanbod maken, het voelt vermoeiend en zwaar voor mij.
Ik ben een heel energieke vrouw maar als het zo voelt dan weet ik dat ik het niet moet doen, ik heb er dan toch ook eigenlijk geen zin in.
Maak het kleiner en Rinse & Repeat.

Je hoeft dus niet iets heel nieuws te gaan maken, dat mag natuurlijk wel.
Het is nu eenmaal ook heel erg leuk om nieuwe dingen te bedenken en te creëren in je bedrijf.
Maar in de kern kom je bij alles wat je doet toch steeds op jouw expertise terug en dat is, als het goed is, specifiek.

Een voorbeeld: Ik geef regelmatig webinars en omdat ik best wel wat tijd nodig heb om een webinar te maken stelde ik dit toch best vaak uit.
Steeds weer iets bedenken, uitschrijven, presentatie maken, een webinar maken is gewoon best wel een klus.
Nu heb ik besloten om er drie te maken en die dan steeds te gaan herhalen.
Middels het Rinse & Repeat principe.
Na elke keer zal ik ‘m verder poetsen naar een betere versie.
Het voelt nu veel lichter, makkelijker en logischer voor mij om dit neer te zetten.

Ik zou graag van jou willen weten:
– is het jou duidelijk wat ik met dit Rinse & Repeat principe bedoel?
– wat zou jij hiermee kunnen in jouw bedrijf?
Leuk om dit in een reactie te lezen, dankjewel daarvoor.

Als jij een vraag hebt over jouw bedrijf of jezelf als ondernemer, laat het mij weten, ik help je graag verder.

Dankjewel voor je tijd en aandacht!

 

 

Een reactie op “Rinse and Repeat

  1. Miranda schreef:

    Ja je principe is duidelijk! Ik was hier al mee begonnen vorige winter, toen ik een nieuwe website wilde maken. Als dansdocent was lastig werk vinden dus allround zijn leek een heel goed idee. Alles wat ik maar kon geven, stond op mijn website, met veel uitleg over alle andere mogelijkheden (nog meer…) Totdat iemand me leerde dat kiezen niet iets negatiefs heet, hij noemde dat ‘je specialisatie’ of je specialiseren. Met dat in mijn achterhoofd schreef ik mijn nieuwe website. Tot nu toe voelt dat goed. Nee ik doe niet meer alles, ik doe voornamelijk waar mijn hart ligt. Voor breakdance (au), hiphop (au), zumba en meer van zulke stijlen moet je niet bij mij zijn. Fijn om te lezen dat ik op de goede weg ben. Het principe van ‘to rinse’, daar heb ik me lang schuldig over gevoeld. Wilde telkens het beste van mezelf geven (ondanks dat opdrachtgevers altijd zo goedkoop mogelijk gebruik van me maakten). Geen fijn gevoel. Nu heb ik geleerd: goed is goed genoeg, een workshop hergebruiken is slim (voor mijzelf) en voor hen is het toch nieuw…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.