👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Relax en Recycle

juli 9, 2015 • Blog, Plannen & Organiseren

Reuse rethink

Het is hier in huize Zakenmam echt aftellen naar de start van de Zomervakantie.
Nog één week.

Elk jaar is het hetzelfde liedje: Nog even dit, nog even dat, allemaal extra dingen die er op het eind nog even worden ingepropt, zakelijk en privé.

En elk jaar denk ik: Volgend jaar overkomt mij dit niet meer, dan ga ik die laatste schoolweken nog beter mijn tijd bewaken…..
Dit jaar is mijn voornemen in ieder geval (weer) mislukt, hahaha.

Maarja, tegen sommige dingen zeg ik nu eenmaal liever ‘ja’ ook als mijn agenda eigenlijk al te vol zit.
Bijdragen aan een expert-webinar georganiseerd door sales-queen Cindy Vranken bijvoorbeeld, die kans laat ik niet liggen.

Nog één week en dan heerlijk rust in de tent.
Mijn kinderen zijn er ook aan toe.
Even niets ‘moeten’, maar lekker relaxen, zwemmen, spelen, kortom echt vakantie vieren.

Ik ‘moet’ ook minder van mezelf dit jaar.
Zo heb ik besloten om mijn nieuwsbrief vier weken stil te leggen.
Voorgaande jaren werd ik daar best zenuwachtig van: Je kunt toch niet zo lang niets van je laten horen? Dan weet niemand toch meer wie je bent?
En dus zorgde ik ervoor dat er van alles klaar stond om te versturen tijdens mijn vakantie.
Daar was ik dan ook best nog druk mee.
Nu denk ik: Even helemaal niets, helemaal niet erg.

Ik weet zeker dat ik tijdens mijn vakantie heel veel inspiratie krijg.
Dus mijn laptop gaat mee zodat ik altijd iets kan typen om het vervolgens daarna te publiceren en/of te versturen via een mail.
Dat geeft ook rust na thuiskomst: Er is weer een voorraadje blogs geschreven.

Een andere manier om het jezelf tijdens deze maanden wat makkelijker te maken is het recyclen van artikelen.
Blader eens terug op je website, op je blogpagina.
Van welke datum is de oudste publicatie?
Misschien is er ondertussen al veel veranderd.
Kijk jij heel anders tegen zaken aan, heb je een andere mening gekregen over het onderwerp waar je toen over schreef.
Zijn er (politieke, maatschappelijke, persoonlijke) ontwikkelingen geweest waardoor je dit artikel best opnieuw kunt gaan schrijven, en je die ontwikkelingen meeneemt.

Het is daarnaast ook helemaal niet erg voor jouw lezers om informatie nog een keer te zien.
Zo weten we allemaal dat het belangrijk is om je in te smeren als het zonnig is.
Of dat (een paar keer per week) geen vlees eten beter is voor het milieu.
We weten ook allemaal dat het belangrijk is om op een positieve manier te communiceren.
Zomaar een paar voorbeelden waar je herhaaldelijk over kunt schrijven, tips over kunt geven, kennis over kunt delen, mensen over kunt inspireren.

Kijk eens naar de wekelijkse tijdschriften.
Die doen dit ook.
Elk jaar voor de Zomervakantie zijn er bijvoorbeeld veel artikelen over hoe je ‘nog snel een paar kilo’s eraf’ kunt krijgen.
Er zijn thema’s die altijd terugkomen.
Bijvoorbeeld makkelijke Kerstmenu’s, allerlei handige lijstjes om je te helpen het leven makkelijker te maken, ‘lekker lang lezen’ verhalen voor de vakantie en ga zo maar door.

Je hoeft het wiel dus niet steeds opnieuw uit te vinden.
Er zijn nieuwe lezers gekomen, die kennen die voorgaande artikelen helemaal niet.
Je trouwe lezers vinden het leuk om te lezen wat je schrijft, die lezen misschien ook niet elke week jouw artikel.
Of ze denken: Goed dat ik het weer eens lees, ik was het alweer vergeten.
Je inspireert ze gewoon opnieuw!

Om toch nog enigszins zichtbaar te blijven kun je er natuurlijk voor kiezen om tijdens je vakantie op sociale media van je te laten horen.
Bijvoorbeeld leuke foto’s of filmpjes op je Facebook pagina plaatsen, al dan niet met een link naar je werk.
Laat ook vooral zien wie jij bent als persoon, dat vinden jouw lezers echt leuk.

Dit laatste is dus mijn plan: Ik blijf op Facebook wel redelijk actief.
Ik ga leuke dingen laten zien vanaf mijn vakantiebestemming, en ik verheug me er nu al op!

Hoe doe jij dit?
Ga jij tijdens jouw vakantie helemaal ‘offline’ of plan je van te voren nieuwsbrieven in?
Ben jij online, waar ter wereld dan ook, en deel je jouw belevenissen?
Hoe wordt dit ontvangen door jouw lezers/volgers?
Of heb je een andere tip die je wilt delen?

Dankjewel voor je reactie!
Deel dit artikel gerust in jouw netwerk.
En heb je een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als ondernemer, mail mij.
Wie weet maak ik dan wel een filmpje of blog speciaal voor jou.

Tot volgende week!

email naam

>