👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Prijzen vermelden op je website, ja of nee?

maart 17, 2016 • Blog, Geld

vertically moving golden euro signs
Het is een leuk onderwerp dat eens in de zoveel tijd omhoog komt, zo ook laatst bij een klant van mij.
Ze liet weten dat ze haar prijzen van haar website had afgehaald om eens te kijken of dat verschil zou maken.
Of meer mensen dan contact op zouden nemen, informatie zouden gaan opvragen.

Een hele interessante vraag is dan ook: Wat is beter voor je business, je prijzen/tarieven wel of juist niet vermelden op je website?

Verwacht van mij nu geen ‘dit is het enige echte juiste antwoord’ verhaal want dat heb ik niet.
Ik kan wel een aantal argumenten opsommen waarom je dit wel of niet zou willen doen.

Wel doen want:
– de bezoeker weet waar hij aan toe is.
– de eerste schifting vindt plaats; iemand die alléén naar de prijs kijkt is geen ideale klant en zal verder geen beroep op jouw kostbare tijd doen.
– je hoeft geen ‘discussie’ aan te gaan over je tarief want het is bekend, mensen die je benaderen zijn serieus aan het overwegen om met je in zee te gaan.

Niet doen want:
– als mensen je benaderen kun je het gesprek aangaan, informatie van ze krijgen over hun vraag en jezelf beter laten zien wat enorm in je voordeel kan werken.
– je kunt altijd een persoonlijk voorstel doen, speciaal voor die klant.

Meer argumenten kan ik op dit moment even niet bedenken.
Veel belangrijker vind ik: Wat vind jij zelf prettig als je een website bezoekt?
Zo heb ik er een hekel aan als ik geen prijzen zie bij iets waar ik wel interesse in heb.
Ik wil gewoon weten wat het kost, NU.
Ik wil niet eerst een mail sturen, of iemand bellen, waardoor ik het gevoel krijg dat ik in een verkoopgesprek terecht kom waar ik helemaal geen zin in heb.
Dat is de reden dat ik mijn tarieven wèl noem op mijn website.

Zou er ook nog iets van angst of schaamte meespelen bij het niet vermelden van prijzen?
Dus een soort van ‘zichtbaarheidsdingetje’ omdat het gaat over waarde en daarmee ook de eigenwaarde?
Ik weet zeker dat dit voor mijn klant geen issue is maar misschien speelt dit toch ook wel een rol voor sommige vrouwen.

Hoe dan ook: Doe vooral wat goed bij je past en denk na over waarom je het wel/niet doet.
Angst is nooit de waarheid dus als die meespeelt: Doe er wat aan. Onderzoek wat de reden is van deze gedachte en keer ‘m om.
En misschien is het uitproberen van juist het tegenovergestelde helemaal nog niet zo’n gek idee.
Wie weet pakt het heel verrassend uit!

Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie:
– heb jij jouw tarieven/prijzen vermeld op je website?
– zo nee: met welke reden? wat merk je hierdoor?
– heb je een aanvullende reden om wel/niet je tarieven te vermelden?

Dankjewel voor jouw reactie. Is dit een blog waar anderen in jouw netwerk iets aan hebben deel het dan gerust!

Mail mij als jij een vraag hebt over jouw bedrijf, over jezelf als zakenmam. Ik maak graag een blog of vlog voor je met mijn reactie.

Groet,

email naam

 

 

  • Marieke schreef:

    In verband met het omzetten van de Facebook comments naar ‘gewone’ comments zie ik tot mijn schrik dat al mijn reacties op de reacties zijn verdwenen……Helaas!

  • Illa Lommers schreef:

    Ik wil graag de prijzen zien als ik interesse heb. Daarom heb ik nu voor het eerst op mijn eigen website de prijs van een product vermeld. Dat product was voorheen gratis. Toen had ik een aantal aanvragers. Nu nog geen een. Is niet erg want de mensen die ik benaderde zijn dus niet mijn ideale klant, wat ik eigenlijk al lang wist. Mensen hebben vaak nog een stap in hun mindset nodig om geld te investeren in zichzelf…..

  • Erica schreef:

    Als ik ergens interesse in heb en vervolgens op de website geen prijzen zien staan dan haak ik af. Ik wil weten waar ik aan toe ben. Bij maatwerk vind ik het prettig om in ieder geval een indicatie of vanaf prijs te weten. Als er prijzen bijstaan en ik vind het (te)veel geld dan kan ik er altijd nog over nadenken. Zelf heb ik daarom ook prijzen op mijn website staan.

  • Paula schreef:

    Interessant om te lezen, aangezien ik bezig ben met een eigen website. Twijfel wat te doen. Terwijl ik op veel websites wel de tarieven zie staan. En als ik naar mezelf kijk dan ga ik door naar de volgende als ik geen tarieven kan vinden.

  • René schreef:

    Blijkbaar ben ik hier de enige man. Alhoewel ik misschien te laat ben met mijn reactie.
    Ik heb op mijn website voor counseling & coaching gehandeld zoals ik zelf zou handelen op andere websites, namelijk tariefvermelding op een site. Als ik een site bezoek van een ander voor de aanschaf van een product of dienst, wil ik exact weten waar ik aan toe ben. Zo niet, vlieg ik weer naar de volgende website. En gelukkig denken de meeste mensen , of in ieder geval de meeste dames er net zo over. Hoewel dit zondermeer ook voor de heren geld.

    Groetjes!

  • Kelly de Greef schreef:

    Hi Marieke, leuk om je artikel te lezen. Toevallig heb ik hier net zelf ook een blog aan gewijd omdat het een topic is welke ook onder mijn opdrachtgevers steeds terugkomt. Je kunt het lezen op https://www.kelson.nl/blog/drie-redenen-om-wel-tarieven-op-je-website-te-plaatsen/.
    Veel succes!

  • Ik was op zoek naar meningen, voor- en nadelen, rondom dit onderwerp. Ik zie dat dit artikel al wat ouder is helaas maar ik heb het geprobeerd zonder kosten op de site, ik kreeg idd veel vragen over kosten. Ik vind het niet handig. Wanneer ik zelf op zoek dan wil ik ook prijzen zien. Het gaat om het complete plaatje wat mij betreft.

    • Marieke schreef:

      Hoi Sharon, dank voor je reactie. Dit artikel is tijdloos 😉 Goed dat je het aanpast, zeker omdat je het zelf ook prettig vindt om prijzen op andermans website te zien. Groet, Marieke

  • >