Plannen doe je om deze reden.

Jaren geleden gaf ik een serie efficiency trainingen bij een lampenfabriek in het zuiden des lands.
Daar rolden 24/7 gloeilampen van de band (toen hadden we nog gewoon gloeilampen, zo lang is het al geleden).
Naast de bekende persoonlijke efficiency worstelingen met overvolle inboxen en lange to do lijsten hadden zij als team ook de nodige issues.
Met de vakantieplanningen bijvoorbeeld.
Wie gaat wanneer met vakantie en hoe zorgen we ervoor dat alles hier doorloopt zoals met de normale bezetting?
Dit ‘gedoe’ kun jij je misschien nog wel herinneren van de tijd dat jij in loondienst werkte.
Ik opperde: ‘Kunnen jullie de boel niet stilleggen voor een paar weken?’
Maar dat was iets te simpel gedacht 😉
Er volgde een heel verhaal dat het stilleggen van de fabriek zo ontzettend veel tijd, iets van vier weken, en moeite kost dat het goedkoper is om andere oplossingen te vinden.

Ik moest aan deze gebeurtenis denken nu ik bijna vertrek voor de jaarlijkse business retraite in Italië.
Daar ben ik vijf dagen aan het werk maar ik kan gelukkig ook ontspannen.
Ik focus me volledig op het coachen van de zes vrouwen die mee zijn.
Ik hoef niet te koken, er zijn geen kinderen, ik hoef niet naar allerlei clubjes en afspraken te rijden, op dat gebied ben ook ik geheel ontzorgd.

Het is heerlijk om zo’n retraite te doen maar voordat ik vertrek heb ik wel het nodige werk.
Ik ben er onderhand net als de lampenfabriek wel een maand mee bezig.
Dat is een van de redenen dat ik één retraite per jaar wel genoeg vind, zeker met de leeftijd van de kinderen.
Weggaan kost de nodige voorbereiding.
William werkt in het onderwijs, die is om half 8 ’s ochtends de deur uit en tegen 6 uur ’s avonds thuis en kan niet even vrij nemen.
Precies tijdens de retraite is hij ook in het weekend aan het werk; optreden met zijn band.
Alles moet hier met de kinderen natuurlijk wel gewoon doorlopen, dat zet je niet even uit.
Onze zoon zit op een school 8 kilometer verderop, die moet gebracht en gehaald worden.
Mijn schoonouders en mijn moeder vangen alles op in huis, dat heb ik meteen geregeld toen we deze retraite gingen plannen.
Waar zou ik zijn zonder hen?
It takes a village to raise a child.

Wat doe ik zoal in de voorbereiding voor mijn vijf dagen van huis?
Ik wil het mijn schoonouders en mijn moeder zo makkelijk mogelijk maken.
Dus zorg ik ervoor dat de boodschappen in huis zijn.
Er is per dag beschreven wat het schema is.
Wat staan er voor clubjes, en de hockeywedstrijd op zaterdag.
Moet er nog ergens rekening mee gehouden worden? ‘Ja, haal ’s avonds een brood uit de vriezer. En zet de kliko aan de straat. En o ja, ze komen donderdag de verwarmingsketel onderhouden.’
Er ligt geld want ‘ik zit ook elke avond in een Italiaans restaurant te dineren dus halen jullie ook maar wat dit weekend.’
De was is weggewerkt (de strijk niet hahaha), er is daar waar mogelijk opgeruimd.
En last but not least: Extra tijd voor de kinderen want vijf dagen zonder mama is toch wel een béétje lang……
Dat vind ik ook maar ik ga toch, eenmaal per jaar, omdat ik naast moeder ook ondernemer ben.
Ik mag trouwens blijven ervaren dat het allemaal prima gaat zonder mij 😉

Naast de regelzaken voor het thuisfront heb ik uiteraard mijn eigen dingen.
Denk aan: koffer, laptop, wat neem ik mee aan boeken, modules, werkspullen om straks te gebruiken?
Wat voor weer is het daar? Welke kleding neem ik mee?
Nog even naar de kapper.
De voorbereidende gesprekken met de vrouwen die mee gaan zijn gevoerd, ik heb helder wat hun doelen zijn.
Er ligt sinds weken al een stapel spullen klaar in mijn kantoor.
Ik wil gewoon zoals elke week op vrijdag een inspiratiemail versturen dus dat zal ik eerder moeten regelen.

Vooruitkijken en plannen is altijd een belangrijke strategie in elke business en nog meer als je ook een gezin hebt.
Plannen doe je niet omdat je elke minuut van je leven vast wilt pinnen in de tijd.
Maar je plant juist omdat er altijd nog zo veel dingen tussendoor komen waar je ook nog wat mee moet!
Via onze agenda hebben en houden wij als drukke ondernemende moeders in ieder geval overzicht.

Het geeft mij rust dat ik maanden geleden al in mijn agenda heb genoteerd wat ik deze week voor vertrek nog moet doen.
Niet alleen voor mijn bedrijf en mijn gezin maar ik kan in mijn agenda ook heel goed bijhouden en in de gaten houden of/hoe goed ik voor mijzelf zorg.
Laten we eerlijk zijn: wij drukke ondernemende moeders zetten onszelf vaak onderaan de prioriteitenlijst.
Wat je niet plant in je agenda kun je ook niet doen.

Plan de onderdelen werk/gezin/jij dan ook apart in je agenda, je kunt hiervoor verschillende kleuren gebruiken.
Bepaal hoeveel tijd elk onderdeel minimaal en/of maximaal mag krijgen en hou leegtes voor ad hoc zaken voor óók alle onderdelen.
Op deze manier is de kans groter dat je niet al jouw tijd aan je bedrijf en anderen geeft.
Het is toch niet de bedoeling dat je aan het eind van de week tot de conclusie komt dat je wéér alleen maar voor anderen bezig bent geweest.

Weggaan kost voorbereiding en dat doe je niet even tussendoor of op het laatste moment.
Althans, ik niet, zo werkt dat niet voor mij in mijn gezin.
Zo werkt het ook niet voor mijn business.
Door mijn gedegen voorbereiding en planning ga ik met een gerust gevoel naar Italië en kan ik daar focussen op wat ik daar ga doen.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie:
– Ben jij wel eens meerdere dagen voor je werk weg van thuis geweest en wat regelde jij allemaal voor vertrek?
– Ging dat gepland of allemaal op het laatste moment en hoe voelde je je hierbij?
– Welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Wil je meer overzicht in jouw weken en tijd?
Gebruik dan de Zakenmam agenda, de 2019 editie is nu te bestellen!

Dank voor je tijd en aandacht en heb jij een vraag over jouw bedrijf of over hoe je het allemaal moet aanpakken in combinatie met je gezin laat het mij dan weten.

Groet,

 

 

 

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*