ūüĎČ Gratis praktische gids om opgeruimd te werken en te leven, de basis voor succes!

Pick my Brain

oktober 1, 2015 • Blog, Marketing

Businesswoman and question mark on blackboard

Ken je dat?
Dat als je meer zichtbaar wordt, dat mensen je dan gaan benaderen, dan opeens van alles van je willen?
‘Een keertje afspreken, koffie drinken want jij bent zo inspirerend’
‘Benieuwd naar hoe je dit hebt gedaan’
‘We kunnen iets voor elkaar betekenen’

De vraag is meestal: Wil diegene met mij aan het werk (als in Klant worden) of willen ze ‘gewoon’ informatie krijgen waar zij mee verder kunnen?

Een collega ondernemer vroeg hier laatst iets over.
Ze zei: Ik voel me aan de ene kant vereerd, blijkbaar doe ik iets goed want ik word benaderd. En ik wil best wat weggeven. Aan de andere kant: Ik zit echt krap in mijn tijd, ben razend druk. Wat kan ik doen? Hoe doe jij dat?
Ik heb hier ook regelmatig mee te maken dus ik heb haar verteld hoe ik daarmee omga en het inspireerde mij om er meteen een blog aan te wijden.

Allereerst is het inderdaad een goed teken, je wordt meer zichtbaar.
Mensen zien je voorbij komen en hebben interesse in wie jij bent en wat jij doet.
Je krijgt fans!
Het hoort er dus bij, net zoiets als bij een celebrity.
Heel erg leuk toch, daar doe je het immers voor, méér mensen bereiken.

Hoe kun je hier nu mee omgaan als je ook merkt: Wil ik dit wel?
Dit gaat (wederom) over grenzen aangeven.
Als jij jouw doel helder voor ogen hebt kun je waarschijnlijk al heel snel bepalen ‘what’s in it for me’.
Je hoeft nooit zomaar, op basis van een mailtje af te spreken.
Zelf vraag ik altijd eerst naar wat het doel is, wat wil de ander precies?
Door dit te vragen kun je bepalen of het voor jou ook waardevol is om een afspraak te maken.
Ik geef altijd eerlijk aan: Mijn tijd is enorm kostbaar en ik kan mijn hele week vullen met koffie afspraken maar dat doe ik niet.

Stel dat het tot een persoonlijke afspraak komt.
Begrens jezelf en jouw tijd.
Bijvoorbeeld de afspraak duurt maximaal een uur.
En in jouw woonplaats.
Je kunt ook bepalen: Ik doe dit soort gesprekken slechts éénmaal per maand.

Ik laat mensen altijd een vragenformulier invullen, die staat op mijn website.
De vragen gaan over wat zij zouden willen bereiken met hun bedrijf.
Als ze dus een andere intentie hebben bij de vraag om af te spreken dan wordt dat daar meteen helder.

Je kunt ook een online of telefonische koffie-date regelen, en dan een kwartier.
Hoe korter de tijd, hoe meer je gefocust moet zijn.
Je kunt ook een webinar geven waarin je aan meer mensen tegelijk gaat vertellen hoe jij dingen aanpakt, dan kun je echt waarde en aandacht geven.
Kortom: Stel goed grenzen en jij bent de baas dus je mag die grenzen à la minute aanpassen.

Heb je er wel eens aan gedacht om geld te vragen voor dit soort gesprekken?
Jaren geleden las ik dat eens op een website van een (Amerikaanse) dame.
Zij zegt glashelder: You can pick my brain for one full hour. It will cost you $ 350.
Ze zegt ook dat ze dit soort koffie-dates sporadisch doet.
En ook zegt ze: Als jouw succes je geen 350 dollar waard is dan is het zonde van mijn tijd om een kop koffie met je te drinken.
Hello clear language!
En uiteraard maakt het haar helemaal niet uit hoe of wat je over haar denkt.
Dan maar een bitch……..heerlijk bevrijdend.

Wat je ook doet, voel je niet schuldig als je NEE zegt tegen verzoeken die binnenkomen en waar jij toch een vaag gevoel bij krijgt.

  • Hoe doe jij dit?
  • Welke aanvullende tips en suggesties kun je geven?
  • Vind je het moeilijk om grenzen te stellen in wat je weggeeft aan tijd en aandacht aan mensen die iets van je willen?

Ik ben benieuwd naar je reactie, dankjewel daarvoor.

Heb jij een vraag over je bedrijf, over grenzen stellen, over iets wat jij moeilijk vindt?
Stuur me een mail dan maak ik een blog of video voor jou!

Tot de volgende keer, groet,

email naam

  • Claudia schreef:

    Het gaat dus om grenzen aangeven. Blijft lastig… Om een opdracht binnen te halen, deel je je kennis, inzichten en idee√ęn. Als vervolgens nul nada reactie volgt, ook niet bij de follow up, ben je zo teleurgesteld… √ďf je wordt als te zakelijk gezien √≥f…?

    Nog zo’n lastige: familie die voor een mijlpaal vraagt “maak jij even wat foto’s?”(je bent er immers toch) En dat je vervolgens niet alleen 2 uur of meer fotografeert (oftewel topsport bedrijft) maar daarna nog 2-3 uur bezig bent met postproduction… wellicht ook daar voortaan duidelijke grenzen stellen. Maar dat is z√≥ lastig. Want wat is re√ęel? #durftevragen vs #durfneetezeggen
    Benieuwd hoe jij dat zou oplossen….

    Ik bedenk net dat ik voortaan wellicht moet zeggen:”ik doe jaarlijks X uur gratis fotografie voor goede doelen/familie die me vraagt. Dit uit zelfbescherming. Ik zit al over mijn uren heen. Sorry. Ik wil het wel doen, maar kan het helaas niet gratiesj en voor nieksch doen'” is dat dan onaardig?

    En wat dan bij initiatieven waar je bloedeigen echtgenoot bij is betrokken. “We hebben geen geld. Start-up h√®…” maar omdat je de idee√ęn al hebt gedeeld en voor je ziet, wil je het beeld ook maken… het voorstel om toch een scherp gereduceerde factuur te sturen met uitgestelde betaaldatum leek me daarbij de beste oplossing…
    Benieuwd naar jouw visie…

    • Marieke schreef:

      Hee Claudia, leuk om van je te horen!
      Als een familielid over fotograferen begint zou je kunnen zeggen: Tof! Wat is je budget?
      En dan zeg je niets, je wacht op een antwoord.
      Je mag ook gerust vertellen dat jij bij een opdracht gedegen te werk wilt gaan, dus inderdaad, dat kost tijd.
      En dat jij jouw facturen ook moet betalen en boodschappen doen en ach, je hoeft je natuurlijk helemaal niet te verantwoorden.
      Maar dat dit lastig is dat snap ik heel goed.
      Zelf werk ik niet met vrienden/familie, dit heb ik heel duidelijk besloten juist omd√°t ik het zo ingewikkeld vind.
      Maar ik verwijs ze met liefde door naar iemand in mijn netwerk.

      Wat betreft jouw punt over de start-up: heel gezond om toch iets van een factuur te sturen, het gaat om waardering en jij geeft iets waar je ook voor mag ontvangen.
      Een lager bedrag, goed plan.
      Ook kun je hier vragen: wat is het budget (dat jullie er voor over hebben).

      Je wil niet weten hoe vaak ik iets uitzet, mail, nadat er een duidelijke vraag bij mij is neergelegd.
      Heel vaak: geen reactie, soms zelfs niet als ik er nog achteraan bel.
      Ik ben daar nu makkelijker in geworden: Joh, dan niet!
      Op naar de volgende, wel leuke en oprecht ge√Įnteresseerde klant.

      Groet, Marieke

  • Elly Kassenaar schreef:

    Mooi blog Marieke. Denk dat ik je advies op ga volgen. Hartelijk dank hiervoor.
    Liefs, Elly

  • >