👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Zeven business lessen van Paaspop.

april 20, 2017 • Blog, Marketing

Samen met William ging ik naar Paaspop.
Het leukste festival als je het mij vraagt en dat kan ik zeggen want ik ga nooit naar andere festivals 😉
Met 65.000 bezoekers in drie dagen ook een heel erg ‘volwassen’ festival!
Brabantse gezelligheid, een goede line-up, bezoekers van 8 tot 80, relaxed eten en drinken, van alles te beleven, echt een aanrader.

Er valt altijd iets te leren voor je business, zo ook hier.
Dit zijn zeven lessen die ik je wil doorgeven.

Les 1
Op vrijdag meldden wij ons bij de ingang om ons polsbandje voor de drie dagen te krijgen.
Je legt je pols op een apparaat, bandje eromheen en dan wordt het dichtgebrand en dan kan jou niets meer gebeuren gedurende het festival!
Het jonge meisje dat ons hielp zei: ‘O jee, ik heb dat pas één keer eerder gedaan, ik hoop dat het lukt.’
Het lukte dus niet, met mijn eerste bandje ging ze de mist in.
Nog een keer.
De tweede keer ging het ook niet helemaal goed maar het resultaat (zie foto) werd goedgekeurd door een collega die even kwam kijken.
En natuurlijk bleef het bandje gewoon goed zitten.
Wat mij betreft had zij helemaal niet hoeven te zeggen dat ze onzeker was. Het maakte op dat moment dat ik extra kritisch ging kijken, al bijna wilde voorstellen dat iemand anders het maar beter kon doen, ging bedenken dat mijn bandje natuurlijk nooit drie dagen zou blijven zitten, etc etc.
Les 1: Als je wat onzeker bent, bijvoorbeeld als je net met je bedrijf begint, zeg dat vooral niet tegen je klant en ook niet tegen jezelf. Want door dit te zeggen en te denken zet je jezelf in een positie waar je helemaal niet wilt zijn. Pak jezelf bij elkaar, vertrouw op jouw kennis en kunde en ga gewoon aan het werk!

Les 2
Op Paaspop zijn er allemaal tenten waar allerlei artiesten en bands optreden. Het is soms nog even puzzelen als er tegelijk of kort na elkaar iets speelt wat je wilt zien. Wij pendelden vooral tussen de Apollo tent, de grootste tent met de grote namen, en de Loco Royale, de gezelligste tent met vooral veel ‘foute’ maar super grappige acts, Carnaval sfeer!
Daar troffen wij Danny Panadero, wie kent ‘m niet.
Nou, ik dus, maar moet je zien wat een geweldige artiest dit is. Je ziet ook dat hij enorm van zichzelf en zijn fans houdt 😉
Danny is bekend van onder andere de hit Fuk joe.
Alles klopt aan deze man, wat je er ook van vindt. Je gaat zelfs twijfelen of hij niet écht écht zo is!
Les 2: Jij bent jouw bedrijf, jij bent jouw eigen merk. Durf jouw eigen merk te zijn en jezelf sterk neer te zetten, zorg ervoor dat het klopt en blijf jouw verhaal consistent uitdragen. Mensen zullen van je houden!

 


Les 3

Alles wat er in de Loco Royale voorbij komt is eigenlijk één grote grap. Zoals Danny Panadero. Dat maakt dat het daar ook zo gezellig is, iedereen viert daar gewoon een feestje.
Ik ben zelf niet van Carnaval vieren maar hier heb ik zeg maar mijn Paas-Carnaval.
Neem het allemaal niet zo serieus, dat is het motto. Geniet en heb plezier.
Ook deze ‘snackbar’ op het terrein trok mijn aandacht.
Catering op het randje. Voor al uw snacks, in ieder standje.
Daar ga je toch lachend een frietje kopen? Met een portie clitterballen of een frikasnol?
Echt, hoe verzin je het.
Les 3: Neem jezelf en jouw bedrijf niet zo serieus, gebruik humor als middel om mensen te bereiken en lach om jezelf!

 

 


Les 4

Wederom in de Loco Royale zagen wij dit gezelschap optreden: Het Forever Young Collectief.
Een band + koor, samen waren het zeker vijftig rockende oldtimers.
De gemiddelde leeftijd: 74 jaar. Al dan niet met rollator. Ze zagen er allemaal ‘sharp dressed’ uit, vrolijke podium-kleding. En een plezier dat zij ook hadden! Ik zou echt apetrots zijn als mijn moeder daar zou staan.
Les 4: je bent nooit te oud om het podium te pakken maar hoe eerder hoe beter natuurlijk. Wat is jouw excuus?

 

 

 

Les 5
Een van de beste optredens: Doe Maar. Niet alleen omdat het pure nostalgie was. Het is nog steeds een hele goede band! En Hennie Vrienten blijft wat mij betreft een mooie man, iemand die mooi oud wordt.
Zelfs de zanger van Chef’Special zei dat hij zich nederig voelde dat hij ná deze legendarische band mocht optreden.
Het optreden van Doe Maar was een feest van herkenning. Al hun hits kwamen voorbij.
De enkele minder bekende nummers zorgden meteen voor meer geklets en geloop in de zaal.
Daar kwamen de meeste mensen dus niet voor. Ik vond dat ook saaie momenten.
Les 5: Weet wat jouw publiek (klant) wil en geef ze dat!

 

Les 6
De afsluitende band was Kensington. Ik had ze nog nooit live gezien dus wilde daar heel graag heen, ondanks dat ik best moe was. We begonnen die derde dag met Hans Teeuwen om 15.30 uur, dat was weer heerlijke humor zoals we van hem gewend zijn. Daarna dacht ik: Hoe ga ik het volhouden vandaag? Dus ja, wat doe je dan? Je gaat naar de Loco Royale! Daar hebben we het lang volgehouden met een ware schlager-middag. En zo werd het vanzelf 23.30 uur, konden we eerst niet naar binnen bij Kensington omdat de tent vol was maar na een minuut of twintig lukte dat toch nog. Bonus les: Gewoon volhouden en je krijgt wat je wilt.
Ik moet zeggen: Erg goed! De zanger vertelde op een gegeven moment dat hij die ochtend wakker was geworden met ‘de ergste hooikoorts klachten ooit’ en dat hij zich dus helemaal niet lekker voelde en dat hij daardoor misschien niet zo zuiver kon zingen. Oké, toen ging ik daar dus op letten, merkte er qua zang niets van maar ik zag wel aan hem dat hij zich niet lekker voelde.
Les 6: Er zijn momenten dat je gewoon niet ziek bent, ook al ben je ziek. Dan pak je jezelf bij elkaar, denkt aan al jouw fans (klanten) die op je staan te wachten en je gaat gewoon je ding doen. Ziek ben je dan maar weer in je vrije tijd.

Les 7
Dit bericht van de organisatie zag ik pas vandaag, hahaha, zo’n notoire fan ben ik dus (not). Op de laatste dag van Paaspop is er een super early bird aanbieding voor het volgende jaar.
89 euro voor een 3-dagen ticket, dus nog geen 30 euro per dag! En voor een beetje meer heb je ook je plek op de camping al geregeld. Slechts 1000 tickets zijn er beschikbaar voor deze deal. En al direct uitverkocht. Hoppa, zo hebben ze al meteen minstens 90K in de pocket!
Les 7: Doe jouw fans (klanten) meteen een (nieuw) aanbod als ze warm zijn, voor je neus zitten en maak het heel aantrekkelijk qua bedrag én door schaarste te creëeren. Je kunt meteen cashen. Ook als je nog niet helder hebt hoe het programma eruit zal zien qua inhoud.
Ik bedoel, ik heb nog geen naam gezien van iemand die volgend jaar op Paaspop staat. Maar als jij helder hebt welke resultaten jouw klanten gaan krijgen, in het geval van Paaspop drie geweldige leuke dagen met toffe bands, dan kun je jouw product gewoon verkopen!
Nu hoor ik graag van jou:
– Naar welk festival ga jij graag en waarom?
– Welke van deze zeven lessen spreekt jou het meest aan, kun je direct gaan toepassen in je business?
Heel erg leuk om jouw reactie hier te lezen.

En wie weet zien wij elkaar in 2018 op Paaspop?
Eerder tijdens een van mijn events is natuurlijk nog leuker, én rustiger 😉

Groet,

 

 

 

Ps: Tijdens mijn middag workshop Blauwdruk voor je Bedrijf krijg je nieuwe kennis die jou verder helpt om jouw bedrijf te laten groeien.
Zie ik je dan?

  • Dianne schreef:

    Wauw Marieke wat een goeie lessen! Wat je dus al niet kunt leren van drie dagen Paaspop 😉
    Ik heb ze verzameld en bij elkaar gezet. Straks even printen.
    Is weer even zo’n herinnering van wat je wel weet maar weer even bevestigd moet krijgen blijkbaar.
    Alle lessen kan ik toepassen al is de eerste voor mij de sterkste : vertrouw op je kennis en kunde…
    Note to self: niet te onzeker zijn, ga gewoon aan het werk ????
    Fijne meivakantie!
    Groetjes!

    • Marieke schreef:

      Hoi Dianne, dankjewel. Mooi dat les 1 voor jou eruit springt en je mag zeker gewoon op jouw kennis en kunde vertrouwen!
      Groet, Marieke

  • Ha Marieke,

    Leuk om te lezen. Wij zagen Kensington vorig jaar op Bospop. Ook toen had hij een smoes namelijk dat hij moe was. Hij vertelde dat ze net terug waren uit een ander land voor met optredens en hoe druk ze wel niet waren met de nieuwe CD opnamen. Ik vond dat heel vreemd, daar heb ik toch geen boodschap aan? Je bent nu hier en komt voor een flink bedrag optreden, dan verwacht ik dat je er vol voor gaat!

    Groetjes Marieke

    • Marieke schreef:

      Hoi Marieke, nou, inderdaad, hmmmmmm, als ik nu nog zo’n verhaal over hem hoor ga ik geloven dat hij toch wel een mindset issue heeft! Misschien moet hij het boek ‘The big Leap’ maar eens lezen en zijn Upper Limit aanpakken 😉
      Groet, Marieke

  • Linda schreef:

    Hoi Marieke,

    De eerste! ‘Kan ik dat wel, weet ik dat wel?’. Klanten komen met vragen waarvan ik niet meteen het antwoord paraat heb. Bijvoorbeeld over een specifieke regeling waar ze iets over gehoord hebben en die mogelijk voor hen interessant is. Dan geef ik aan dat ik het ga uitzoeken en er bij hem/haar op terug kom. Dan heb ik tijd om iets uit te zoeken over een onderwerp waar ik nog niet zoveel over weet. Maar na het uitzoeken weet ik dus meer over dat onderwerp: win-win situatie dus. Daarbij komt goed over naar de klant, zet je het in een email waardoor het gedocumenteerd is voor jou en voor je klant en je creëert weer een contact moment. Alleen maar winnaars dus!

    Fijn weekend!

    Hartelijke groet,
    Linda

    • Marieke schreef:

      Hoi Linda, inderdaad. Als je iets niet weet gewoon zeggen dat je het gaat uitzoeken, dat staat toch ook professioneel. Groet, Marieke

  • Martine schreef:

    Les nummer 7 spreekt mij het meeste aan. En ik kom op een punt dat ik er echt iets mee kan doordat mijn aanbod in workshops groter wordt en ik dus mensen lekker kan maken voor een volgende / andere workshop of zelfs een cursus. Dat laatste moet ik nog aan werken trouwens ;^)

    • Marieke schreef:

      Hoi Martine, goed idee! Ik zou zeker iets gaan maken, een langere cursus zodat je de mensen langer aan je kunt binden en ze nog meer fan van jou worden! Groet, Marieke

  • >