👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Marieke Anthonisse – Zakenmam

girlAls kind van een ondernemende vader, op deze foto ben ik een jaar of tien, was ik vaak ‘kantoortje’ aan het spelen, dan regelde ik alles wat er maar moest gebeuren.

Na de Middelbare school heb ik een aantal jaar in het buitenland gewoond en gewerkt; een high-school jaar in de USA, au-pair op Corsica, daar vervolgens twee jaar in de reisbranche gewerkt en toen ik op mijn 22e terug in Nederland was vond ik het tijd worden voor een studie. Het werd SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) en ik ging ook direct in de verstandelijk gehandicapten-zorg werken, als persoonlijk begeleider op een woongroep.

In 1997 ben ik voor mijzelf begonnen. In dat jaar, ik was net klaar met mijn studie las ik een artikel in de krant over Professional Organizers, een beroep overgewaaid uit Amerika. Ik voelde aan alles: Dit ben ik. En zo werd ik een van de eerste professional organizers in Nederland met mijn bedrijf Alles op Orde. Ik hielp particulieren met het terugkrijgen van structuur, overzicht en rust in hun leven. Heel erg leuk en dankbaar werk.

Na enkele jaren maakte ik de overstap naar het bedrijfsleven en ben ik in-company trainingen gaan geven op het gebied van persoonlijke efficiency, time-management en emailbeheer. Ik heb vele honderden mensen geholpen om weer overzicht over hun werk en tijd te krijgen zodat zij een betere professional konden worden. Dit doe ik overigens nog steeds.


Keuzes maken

In het begin combineerde ik mijn bedrijf met mijn baan in de zorg. Steeds kon ik minder uren in loondienst werken omdat ik meer klanten kreeg. Na zeven jaar, in 2004, werkte ik nog maar een paar uur per week in de zorg. Het was het jaar waarin ik moeder werd en het werd tijd om keuzes te maken. Ik koos voor mijn dochter en mijn eigen bedrijf en stapte uit de zorg.

Ik ben mij in de jaren daarna verder gaan bekwamen als coach/trainer en ben opleidingen gaan doen. Door hard te werken, goede service te verlenen, aandacht te hebben voor mijn klanten en door mijzelf te blijven ontwikkelen groeide mijn bedrijf gestaag verder.


Het coachen van ondernemers

In 2010 werd ik voor de tweede keer moeder en een jaar later ben ik een opleiding tot businesscoach gaan doen. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Ik groeide verder door alle kennis die ik kreeg, door met een andere doelgroep (zzp’ers) aan het werk te gaan. Ik kon een nieuwe richting op met mijn bedrijf.


Alles komt samen

Begin 2012 kwam de naam Zakenmam omhoog toen ik bezig was met een oefening om mijn doelgroep te omschrijven. Hier zie de de betreffende pagina uit mijn schrift en hoe dit proces ging. Ik wist meteen dat deze naam goud was. Maar ja, ik had net fors geïnvesteerd in een andere bedrijfsnaam (Businesscoach Marieke), de hele huisstijl inclusief website was klaar dus ik dacht ‘Ik doe nu maar even niets met de naam Zakenmam behalve de url claimen.’

In het voorjaar van 2014 besloot ik om Zakenmam toch als bedrijfsnaam te gaan gebruiken. Dit voelde heel goed en compleet, alles kwam samen: Mijn jarenlange ervaring als ondernemer, als professional organizer, als time-management trainer, als (business)coach èn als moeder en vrouw!


Opnieuw keuzes maken

In de jaren die volgden werkte ik hard als altijd. Van 2017 t/m 2020 heb ik de Zakenmam agenda uitgegeven. Mijn ideale agenda vond ik nergens dus besloot ik ‘m zelf te gaan maken. Dit was een super gaaf avontuur waarin ik veel heb geleerd. Helaas viel de verkoop bij de vierde editie tegen dus besloot ik ermee te stoppen. Ik was moe van het harde werken en dingen lukte niet meer zo goed. Ik was ook niet meer heel gelukkig met hoe mijn bedrijf liep. Ik schrapte een fors aantal activiteiten en besloot op zoek te gaan naar een baan.

In 2020, vijftien jaar nadat ik uit de zorg stapte, ben ik weer terug in de zorg gegaan. Ik werk als coördinerend begeleider in een horeca dagbesteding voor mensen met een beperking. Ik geniet van weer werken met deze mensen, onderdeel zijn van een team, bijdragen aan het runnen van een sociale onderneming! Hier leer ik elke dag nieuwe dingen en ik heb meer rust gevonden.

In 2021 kreeg ik de diagnose kanker. Dat zag ik niet aankomen op mijn 52e! Onderzoeken en een operatie volgden, het waren intensieve en pittige maanden. Gelukkig zijn er geen uitzaaiingen gevonden en blijf ik komende tijd goed onder controle. Deze diagnose zorgde direct voor een verdere verdieping: Wat wil ik nog met mijn tijd hier op aarde? Wat ga ik nog wel doen en wat niet meer? Ga ik stoppen met Zakenmam of door, en op wat voor manier? Voor nu heb ik besloten om door te gaan met een klein aanbod van drie diensten. Less is More. Ik doe geen businesscoaching meer. Ik richt me alleen nog op mensen helpen aan overzicht en structuur, in tijd en/of spullen. Terug naar de basis. In de loop der jaren heb ik wel heel veel blogs/vlogs gemaakt die gaan over zakelijk groeien, die staan wel nog allemaal hier op mijn website omdat ze waardevol genoeg zijn.


Het moederschap

Mijn man William en ik zijn ouders van twee geweldige kinderen die zijn geboren in China. Onze dochter kwam in 2004 in ons leven en onze zoon adopteerden wij in 2010. Ik wist al op jonge leeftijd dat ik een dochter uit China zou krijgen en ik ben ervan overtuigd dat ik voorbestemd was om moeder van deze twee kinderen te worden.

China en adoptie hebben dus een belangrijke plek in ons leven. Ik heb twee boeken over adoptie geschreven.

Wat kan ik verder nog over mijzelf vertellen? Ik kijk graag naar spannende series op Netflix. Ik ben dol op verse gemberthee en pure chocolade. Ik wandel met onze hond Gerrit. Prince is mijn all time favoriete artiest. Het bakken van (Paleo) lekkernijen gebeurt bijna wekelijks. Ik hou van opruimen en ben goed in weggooien. Ik ben introvert, kan goed alleen zijn. Maar ik ga ook heel graag op pad met mijn man, gezin of mijn vriendinnen.


Dus: Ik doe waar ik goed in ben en waar ik anderen graag bij help: overzicht scheppen en structuur aanbrengen. Want dat zorgt voor rust in je hoofd en vanuit daar kun je verder. Ik focus op kleine stappen op weg naar het grotere doel. Zodat niemand zich overweldigd maar juist energiek gaat voelen. Of dat nu gaat om je woon- of werkplek maakt niet uit. Een van mijn klanten heeft het mooi verwoord:

Ik heb voor Marieke gekozen omdat zij ‘echt’ is, zonder poespas. Ik ervaar haar als een toegankelijk en warm persoon die ook dingen van haarzelf laat zien. Ze legt alles helder en duidelijk uit, ik vind haar werkwijze erg prettig. Ik vind haar ook gezellig en met gevoel voor humor. Ze is kundig in haar vak, komt afspraken altijd na. Een groot pluspunt vind ik dat zij veel persoonlijke aandacht geeft.


Mijn belofte aan jou

Persoonlijke aandacht en kwaliteit van werken staan hoog in het vaandel, dat is altijd zo geweest. Het praktische staat steeds voorop. Geen ingewikkeld gedoe, niet lullen maar poetsen. En vooral plezier hebben onderweg. Lees de referenties van vrouwen met wie ik heb gewerkt, (sommige referenties gaan over business coaching, dat doe ik dus niet meer maar je krijgt dan toch een beeld van mijn manier van werken). Wil jij weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem via onderstaande knop contact met mij op. Ik help je graag verder!

Bekijk referenties Neem contact op

>