👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Orde op Zaken

Om gek van te worden:

  • Je bent een professional, werkzaam als zelfstandig ondernemer of in dienst bij een bedrijf. Je werkt hard maar je hebt het gevoel altijd achter de feiten aan te lopen
  • Je inbox is vol met berichten waar je nog iets mee moet doen en je hebt overal briefjes met to-do’s liggen
  • Je zou willen dat er meer uren in de dag zitten
  • Je maakt soms wel eens een planning maar meestal komt er toch niets van terecht door alle ad-hoc zaken
  • De stapels op je bureau herinneren je eraan dat het tijd wordt om weer eens op te ruimen
  • Collega’s en klanten vragen je wanneer je gaat reageren op hun vragen en verzoeken
  • Je snakt naar rust in je hoofd
  • Je realiseert je dat jouw manier van werken slecht is voor jouw reputatie én die van het bedrijf
  • Je hebt ideeën genoeg maar geen tijd om ze op te pakken, daar baal je van
  • Je wilt meer balans tussen werk en privé. Beter grenzen leren stellen zou ook fijn zijn!

Overzicht en Structuur

Chaos, in spullen en/of in je hoofd, geleefd worden door de waan van de dag, altijd achter de feiten aanlopen, het kost gewoon te veel.
Het kost je tijd, energie, klanten, geld.

Afleiding ligt de hele dag op de loer en voor je het weet is er weer een dag voorbij.
Dit frustreert en zorgt ervoor dat je in een negatieve spiraal komt:
Je weet dat je tijd zou moeten nemen om orde te scheppen maar ja, die tijd kun je eigenlijk niet nemen want er is nog zo veel te doen!
Toch is tijd nemen om orde op zaken te stellen de beste investering die je kunt doen.
Voor jezelf, jouw werk en jouw bedrijf.

Wat mij vaak opvalt als ik met mensen aan de slag ga is dat ze zo veel ‘moeten’.
Ze leggen zichzelf veel op, de lat ligt constant hoog en de boog is altijd gespannen.
Ze moeten aan allemaal verwachtingen voldoen, ik zie mensen die uitgeput zijn of hard die kant opgaan.
Relax! Het is je werk!

Neem het heft weer in eigen hand, pak de grip op jouw tijd terug.
Hiervoor zul je eerst weer overzicht moeten krijgen, dat volle hoofd leeg maken.

Het hebben van overzicht is een belangrijke voorwaarde om je werk goed te kunnen doen.
Overzicht zorgt ervoor dat je prioriteiten kunt gaan stellen en dat geeft rust in je hoofd.
Je kunt dan met focus gaan werken aan die taken die je écht moet doen.

Om dit te bereiken zul je structuur moeten aanbrengen. In je spullen zoals papieren en dossiers.
Maar ook je digitale spullen, mails en bestanden, zullen gestructureerd moeten worden.
Door (beter) te gaan plannen structureer je jouw tijd.
Outlook kan hierbij ingezet worden, dit programma heeft een agenda en takenlijst.

Ik run een bedrijf met twee medewerkers. Het is mijn ambitie om de komende jaren verder te groeien maar in mijn hoofd was het een chaos. Ik wilde veel, maar niets lukte. Ik had overal lijstjes en briefjes liggen. Ik vroeg me constant af hoe ik mijn werk en privé kon combineren en hoe ik mijzelf hierbij niet zou vergeten. Ik voelde me moe en gefrustreerd omdat ik de combinatie niet werkend kreeg. Ik moest hier een oplossing voor krijgen anders zou ik op den duur een burn out krijgen, dat wist ik zeker. Ik stond mezelf duidelijk in de weg in mijn ontwikkeling.

Marieke kwam bij mij langs op kantoor. Ik kreeg tips over opruimen en plannen en ging ermee aan de slag. Ik weet nu dat je ook te veel lijstjes kunt hebben wat een bron van ergernis is. Ik gebruik nu één systeem waarin ik alles overzichtelijk heb. Ook mijn medewerkers werken nu op deze manier, dat scheelt veel tijd. We hoeven elkaar nu niet meer voor elk wissewasje lastig te vallen, dit kunnen we zien in het systeem. Mijn kantoor is opgeruimd en de losse briefjes zijn verdwenen.

Ik heb geleerd om te plannen, maar ook om tijd te nemen om te plannen. En ik heb vooral geleerd om los te laten als het eenmaal is gepland.
Mijn verdeling werk en privé is veel beter. Ik doe mijn werk op kantoor en thuis ben ik thuis. Mijn gezin ervaart nu ook de rust hierin en daardoor kunnen we allemaal beter leven. We hebben meer balans. Mijn werk komt dit ten goede doordat ik nu mijn wensenlijstjes kan afronden. Mijn gewenste groei gaat nu eindelijk komen doordat ik er de ruimte voor heb.
Ik voel me goed. Happy en stabiel. De toekomst voor mijn bedrijf is goed.

Ik heb voor Marieke gekozen omdat ik haar al een tijdje volgde en de wijze van coaching me heel erg aansprak. Het is niet zweverig, niet hoogdravend, maar juist met duidelijke handvatten waarmee je direct aan de slag kan. Dat was precies wat ik nodig had.
Marieke heeft een open manier van samenwerken. Zij is heel toegankelijk, maar ook duidelijk. Je kunt direct met hetgeen ze aangeeft aan de slag. Deze manier van coaching is echt bedoeld voor vrouwen met een hands on mentaliteit. Tegen iemand die ook rondloopt met de worstelingen die ik had zou ik willen zeggen: Leer plannen en loslaten. Zodra je dat kan, gaan de bomen nog verder groeien.
Ik kijk terug op een geweldig traject. Ik heb heel veel rust gekregen. Het was iedere euro meer dan waard. Ik ben heel dankbaar voor hetgeen Marieke me geleerd heeft en merk iedere dag dat ik er waarde uit haal.
Esther van den Brink – Financial Health

Orde op zaken stellen

Ik help je aan meer overzicht en structuur door met jou te werken aan drie pijlers:
Jouw werkgewoontes, jouw werkplekorganisatie en jouw werkplanning.
Werkgewoontes gaat over hoe je werkt (je bent wat je doet) en wat je kunt veranderen om efficiënter te worden.
Werkplekorganisatie gaat over al jouw spullen, fysiek en digitaal en daar orde in krijgen.
Werkplanning gaat over het structureren van je tijd.
Deze drie pijlers zijn nauw met elkaar verbonden, je kunt ze niet los van elkaar zien.
Ik schuif bij je aan voor drie individuele werksessies. De eerste afspraak duurt drie uur.
De tweede en derde ongeveer 1,5 uur.
Tussen de sessies zitten vier tot zes weken waarin jij zelfstandig verder werkt aan acties die we op de eerste dag noteren.
Het traject duurt dus een aantal maanden en tussendoor houden we contact via email.

Ik had veel to do lijstjes, in mijn tas en op mijn computer, niet echt praktisch. Ook mijn inbox was een to do lijst. Ik stelde lastige opdrachten vaak uit tot het laatste moment. Dat voelde altijd vervelend. Dit bleef dan lang in mijn hoofd hangen. Ik heb geprobeerd het zelf op te lossen door momenten in plannen in mijn agenda om er aan te werken, maar meestal kreeg ik het dan nog niet voor elkaar omdat ik dan toch andere dingen ging doen. Ik heb de training als een grote meerwaarde ervaren. Ik heb structuur in mijn werk door het gebruik van de taken in Outlook, wat ik eenmaal heb geopend of heb aangeraakt daar doe ik meteen iets mee.
Ik stel meer grenzen en zeg vaker nee tegen collega’s. Ook reserveer ik meer tijd in mijn agenda voor bepaalde zaken. De wat meer vervelende opdrachten pak ik meteen aan, zowel op mijn werk als thuis. Het voelt opgeruimd en geordend, orde op de computer en in je werk betekent orde in je hoofd! Marieke is een prettig en vriendelijk persoon, die kijkt naar wat jij nodig hebt om te groeien. Zij deelt haar tips en trucs, ook als dit niets met de cursus te maken heeft maar als ze merkt dat je daar iets aan kunt hebben. Dit traject was mijn tijd zeker waard. Ik heb er veel aan gehad. Tegen iemand die weinig efficiency ervaart en die hierdoor geen rust en overzicht heeft zou ik willen zeggen: Ga met Marieke aan de slag. Het is mogelijk om die rust in je hoofd te krijgen en je zaken op orde te hebben. Het kan altijd efficiënter! Johanna van der Veen, begeleidingsmedewerker RIBW Brabant

Resultaten

Ik doe dit werk sinds 1999 en dit is wat ik honderden keren als resultaten heb gezien en gehoord van klanten:

  • ik heb minder uitstelgedrag
  • de balans is terug
  • ik plan meer vooruit
  • ik werk gestructureerder
  • mijn inbox is leeg, hoe heerlijk is dat
  • ik ben me bewust van mijn werkwijze
  • ik heb meer overzicht
  • belangrijke zaken worden eerst gedaan
  • ik kan mijn grenzen beter aangeven
  • ik heb rust in mijn hoofd, voel me lichter
  • als ik naar huis ga neem ik geen werk meer mee
  • ik gebruik Outlook veel beter
  • ik bespaar tijd
  • ik ervaar minder werkdruk
  • er is betere afstemming met collega’s
  • mijn werkplek is opgeruimd
  • ik kan prioriteiten stellen
  • ik ben een betere professional geworden

Ik heb een praktijk met twee medewerkers. Mijn bedrijft groeit, dat is heel leuk. Maar het zorgt er ook voor dat ik druk ben. En met drie kinderen thuis is dat wel eens lastig. Ik wilde meer balans tussen werk en privé. Ik kreeg steeds meer stress, niet alleen over de balans werk/privé, maar ook omdat plannen op de plank bleven liggen. Dat voelde heel onrustig. Ik las hierover best wel wat boeken en pakte er altijd iets uit mee. Maar dat was niet voldoende, ik wilde graag persoonlijk met iemand aan de slag.
Ik was op zoek naar een coach die snapt hoe het is om een (groeiend) bedrijf te hebben en daarnaast een gezin. Zodat ook daar naar gekeken wordt zonder soft te zijn.

Marieke is een fijne coach, die je stimuleert om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan en met je meedenkt. Ze houdt daarbij altijd het menselijke aspect in het oog. Als er een onverwachte gebeurtenis is pakt ze dit meteen op in de coaching. 
Het meest blij ben ik met het feit dat ik nu meer rust heb, dat ik door goed te plannen ook reëel kijk naar wat ik kan doen in een week. Zodat ik niet continue het gevoel heb dat ik nog dingen moet doen. Ik weet nu, die komen volgende week of daarna. Op mijn vrije dagen werk ik veel minder. Het doel is om dan helemaal niets voor mijn bedrijf te doen en het gaat de goede kant op. Er is meer rust en overzicht. Het is heel fijn dat een aantal dingen nu ook echt gedaan zijn.

Het traject met Marieke heb ik als heel fijn ervaren. Zij was echt de stok achter de deur om stappen te zetten. Zo heb ik concrete plannen uitgewerkt en is er nu eindelijk een e-book bijvoorbeeld. Zij dacht steeds met mij mee en bracht rust als dingen anders liepen dan gepland. Ook als je al een goedlopend bedrijf hebt dan is het fijn om te werken met een coach. Voor mij heeft het ervoor gezorgd dat ik meer overzicht en rust kon creëren op alle fronten en ook nog nieuwe projecten gestart ben.
Marieke, dank voor je coaching en aandacht tijdens onze maanden samen. Je pakt zaken vlot op en bent snel bereikbaar. Je hebt meer rust in mijn bedrijf en mijn gezinsleven gebracht.
Liesbeth Smit – Prima Voeding


Ik heb geleerd hoe ik met een takenlijst kan werken zodat ik niet meer met al mijn to-do lijstjes op zak rondloop. Dit geeft rust en een opgeruimd gevoel. Ook mijn agenda gebruik ik nu efficiënter waarbij ik iedere week begin met een half uurtje weekplanning om drukte over de dagen te verspreiden en dubbele afspraken te voorkomen. Wat me het meeste bijblijft is de nieuwe gewoonte ‘aanraken = beslissen!’ Geen mailtjes meer die ik steeds op ongelezen zet omdat ik er nog iets mee moet doen. Geen moeilijke taken meer die ik uitstel tot het laatste moment, al is dit soms nog wel lastig.
Marieke is een prettige vrouw die veel kennis heeft over persoonlijke efficiency. Ze geeft gericht advies door de individuele aanpak. Marieke zit boordevol handige tips en trucs die je helpen efficiënter te werken.
Dit traject was mijn tijd zeker waard. Dat het over een paar maanden was verdeeld vond ik ook erg prettig om zaken als Outlook bij te kunnen werken. Normaal gesproken kom ik hier niet echt aan toe tussen mijn afspraken door. Nu heb ik na het opschonen kunnen starten met een soort schone lei wat betreft mijn mail, mijn archief en mijn agenda. Ik kan dit traject zeker aanbevelen aan iedereen die rondloopt met vragen over persoonlijke efficiency! Inge Klerkx, begeleidingsmedewerker RIBW Brabant

Individueel of In-company groepstraining

Of je nu zelfstandig ondernemer bent of in dienst bij een bedrijf: als jij er behoefte aan hebt om orde op zaken te stellen dan kan ik je helpen.
Ik heb onder andere bij de volgende bedrijven in-company trainingen gegeven:
Bevolkingsonderzoek Zuid / Agio Cigars / RIBW Brabant / MCB Nederland / Park Zuiderhout / Viecuri Venlo / Van Neynselgroep
Maar ik heb ook bij zelfstandig ondernemers gewerkt, lees het verhaal van Miriam Witlox (de foto’s hieronder laten de metamorfose van haar kantoor zien). De verhalen van Esther en Liesbeth, ook zelfstandig ondernemende vrouwen, ben je hierboven al tegengekomen.
Meer klantverhalen kun je op deze pagina lezen.

Een Orde op Zaken traject kan ingezet worden voor één persoon, maar kan ook heel goed als in company groepstraining georganiseerd worden.
Het traject bestaat dus uit een sessie van drie uur en daarna twee sessies van elk anderhalf uur, aan jouw bureau.
De investering is 875,- per persoon (ex btw) en reiskosten.

Is er na deze drie sessies meer nodig dan plannen we extra sessies, alles in overleg.

Wat men over mij zegt:

  • vakkundig, professioneel, veel verstand van zaken
  • praktisch
  • heldere manier van uitleggen
  • straalt rust uit
  • werkt enthousiast, gemotiveerd en met gepaste humor
  • doortastend
  • reageert vlot op vragen tussen de sessies door
  • energiek

Neem contact met mij op als je er klaar voor bent om orde op zaken te stellen en de grip op jouw tijd terug te krijgen.

>