De onterechte angst voor afmeldingen.

 

Een tijdje geleden schreef ik een lang artikel over waarom je je overspoeld kunt voelen.
Iets waar veel vrouwen last van hebben.
Het artikel was zó lang dat ik besloot het in vijf stukken op te delen en er een mini cursus van te maken.
Deze mini cursus verstuurde ik gedurende vijf dagen naar mijn lijst.
Mijn lijst van mensen die mijn wekelijkse vrijdagmail willen ontvangen.

Er wordt vaak wat panisch gedaan over het mailen naar je lijst.
Dit kun je maar beter niet al te vaak doen is de gedachte.
Omdat ‘men’ hier niet van houdt en omdat het je dan heel veel abonnees kost.

Je lijst is iets om te koesteren, dit zijn mensen die bewust hebben gekozen om jouw mails te ontvangen.
Ik denk dat het belang van een namenlijst (emaillijst) vaak nog wordt onderschat.
Maar zeg nou zelf: Je kunt mensen nog steeds het beste bereiken via hun inbox.
Sociale platformen, die komen en gaan, mensen heffen hun account wel eens op.
Het is natuurlijk fantastisch om veel volgers te hebben op bijvoorbeeld Instagram, maar Instagram is niet van jou, je gebruikt het als middel.
Jouw lijst met emailadressen is wél van jou en daarom is dat iets om te koesteren.
Nog belangrijker: Iedereen heeft email en dat zie ik niet snel veranderen!

Mocht jij nog geen emaillijst hebben dan is mijn advies om hier zo snel mogelijk mee te beginnen.
Bedenk en maak een mooie weggever waarmee mensen jou kunnen leren kennen.
Zorg ervoor dat ze daarna op jouw lijst willen staan.
En mail ze gewoon regelmatig, minimaal twee keer per maand maar liefst elke week.

Ik was zelf ook benieuwd wat er met mijn aantal abonnees zou gebeuren gedurende de week van de mini cursus.
Eerlijk is eerlijk: Ik was hier ook wel een beetje bezorgd over.
Ik mail eigenlijk nooit vaker dan eenmaal per week, ja, heel af en toe, misschien twee keer per jaar, is er een extra mail omdat ik iets te vertellen heb en dit dan heel graag nog even extra onder de aandacht breng.
Ik heb veel tijd, geld en energie gestopt in het laten groeien van mijn lijst.

Maar goed, ik zette mijn zorgen snel aan de kant, ik zei tegen mezelf:
‘Marieke, je geeft hartstikke veel waarde met deze mini cursus. Het is een kado voor iedereen op jouw lijst. Mensen die het niets vinden kunnen het deleten. En als ze zich afmelden dan is dat maar zo. Dan zijn dat ook geen mensen die je op je lijst wílt hebben.’

De eerste mail werd verstuurd naar 2469 adressen.
Op dag twee naar 2460.
Dag drie: 2455.
Dag vier: 2452.
Dag vijf: 2457.

De reden dat ik dit deel is omdat ik wil laten zien dat het wel meevalt.
Sterker nog, op de laatste dag was mijn lijst met 5 mensen gegroeid!
Ik werk al jaren met een lijst en kan je vertellen dat er bij elke mail die ik verstuur wel een paar afmeldingen zijn.
Het is niets om je zorgen over te maken, het hoort er gewoon bij.

Focus liever op de andere kant: De aanmeldingen!
Ik zeg het wel vaker maar in jouw bedrijf zijn ‘getallen’ belangrijk.
Je lijst is belangrijk, deze wil je constant laten groeien met de mensen voor wie jij er bent.

Daarom is het ook leuk om te delen dat ik nog nooit zoveel reacties kreeg als in de week van de mini cursus.
Vrouwen die mij lieten weten echt blij te zijn met de tips, ze uitgeprint bij hun bureau hebben opgehangen, ze doorstuurden naar een vriendin, het fijn vonden om even die bewustwording weer te hebben, of je nu voor jezelf werkt of niet.

Je mailt jouw lijst niet om ze van alles door de strot te duwen, je mailt jouw lijst omdat je iets waardevols te vertellen hebt.
Je deelt kennis, in de vorm van een artikel, met tips, voorbeelden, verzin het maar.
Dat je in die mail dan óók iets zegt over wat jij te koop hebt, dat is volkomen logisch.
Je hebt jouw bedrijf tenslotte omdat je iets verkoopt waar jouw klanten wat aan hebben.

Als je het niet aanbiedt dan kunnen mensen het ook niet kopen!
Ik had in de vijfde mail iets gezegd over wat ik te koop heb en dat heeft voor verkoop gezorgd.
Niets mis mee.
Want in alle vijf de mails zat waarde.

Voel je dus niet bezwaard om jouw lijst regelmatig een mail te sturen, sterker nog, doe dat gewoon elke week!
Nu hoor ik graag van jou:

  • heb jij een lijst en wat merk jij wat betreft de afmeldingen?
  • hoe zit het met de aanmeldingen, wat doe jij om dit te stimuleren?
  • welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om van je te horen, plaats jouw reactie hier onderaan.

Heb je een vraag laat het mij weten, ik help je graag verder.
Delen van dit artikel mag altijd, dankjewel daarvoor.

Ook bedankt voor jouw tijd en aandacht!

Groet,

 

 

Spread the love
  • Constance schreef:

    Goedemorgen Marieke,
    Wat een boeiend stukje om te lezen!
    Sinds kort stuur ik ook nieuwsbrieven via Laposta omdat dit in het Nederlands is. Om namen en emailadressen te werven geef ik prijsjes weg Give aways dat werkt als een trein want die lijst schiet dan omhoog. Als ik bv een drukke periode heb en geen tijd om direct jouw mails te lezen dan laat ik ze staan in mijn box tot ik een rustmoment heb en daarna neem ik er de tijd voor. Wat is jouw tip om mijn lijst te laten groeien?
    Ik vind je mails leerzaam en handig.
    Hartelijke groet
    Constance

    • Marieke schreef:

      Hoi Constance, dank voor je reactie. Sinds de AVG wet mag je mensen niet automatisch naar een mailinglijst doorsturen, ze moeten daar expliciet toestemming voor geven. Dus als jij iets weggeeft moeten ze ook ergens kunnen aanvinken dat ze nieuwsbrieven van jou willen ontvangen. Dit maakt het anders (lastiger) dan eerst om je hoofdlijst te laten groeien. Maar ik zal er eens een ander artikel over schrijven!