👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Niets is ‘duur’, dit is jouw mindset

januari 26, 2017 • Blog, Mindset


Heb jij dat wel eens?
Dat je iets moois maakt, jouw ziel en zaligheid erin stopt, weet dat dit jouw klanten echt gaat helpen.
Vol trots presenteer je het aan de buitenwereld, spannend wat er zal gebeuren maar vol vertrouwen want jij bent overtuigd van de waarde.

Al heel snel dient de eerste klant zich aan, yes!
Goed bezig.
En dan opeens: Iemand die laat weten het ‘best duur’ te vinden.
Wat moet je daar nu weer mee?
Het raakt je.
Reageren of niet?

Dit is wat mij afgelopen week overkwam.
Ik heb er even over nagedacht of ik er een blog aan zou wijden, meestal negeer ik dit soort dingen, hetzelfde zeg ik ook vaak tegen mijn klanten: ‘Laat gaan en focus op het positieve’.
Als reacties echt schofferend zijn dan zeg ik: ‘Haal maar weg, dit voegt niets toe aan de inhoud.’
Toch schrijf ik op dit moment een blog over.
Omdat dit een mindset issue is en ik wil jou als lezer hier graag iets over vertellen zodat jij er wellicht iets aan hebt in jouw werk en leven.
Voor jezelf als jij ook wel eens op deze manier reageert maar ook als jij een keer zo’n soort reactie krijgt van iemand op jouw mooie werk.

Goed, nog even voor de volledigheid: Mijn bericht ging dus over een 2-daagse training die ik organiseerde.
De volledige reactie was: Gaaf! Maar al heel snel en best duur.

Natuurlijk merkte ik mijn eigen emotie, ik werd een beetje pissig.
Duur? Duur? Het is helemaal niet duur! Het is een super goede prijs voor twee dagen kennis + eten + fun met een kleine groep vrouwen! Wat is dit voor geneuzel?
Daarom besloot ik niet (direct) te reageren, want vanuit deze emotie heeft dat geen zin.
Daar maak ik geen vrienden mee. Niet dat ik met iedereen vrienden hoef te zijn maar ik schrijf een blog liever vanuit een fijnere emotie en omdat ik de lezer iets mee wil geven om over na te denken en om toe te kunnen passen!
Klinkt dat vrolijk genoeg?

Welke mindset zie ik hier en wat is een andere mindset die je beter aan kunt nemen?

Het eerste woord van de reactie is: Gaaf!
Daaruit maak ik op dat de inhoud haar aanspreekt, fijn om te lezen.
De tweede reactie: Maar al heel snel
Tussen de reactie en de training zat 2,5 week.
Wat is snel?
Mindset: Als er iets langskomt en jij weet dat het je gaat helpen om een volgende stap te zetten, en je wilt er graag bij zijn dan ga je dat toch gewoon regelen?
Dan maak je je tijd vrij, dan regel je iets voor de kinderen, dan zorg je dat jij erbij bent.
Of het morgen is, of volgende week of volgend jaar, wat maakt het uit?
Neem actie als jij weet: Hier moet ik zijn!

Derde reactie: en best duur.
Niets is ‘duur’, helemaal niets.
Het gaat om keuzes, net als bij het aspect tijd.
Mindset: Zeg niet ‘dat is duur’ omdat jij er op dit moment voor kiest om die investering niet te doen. Dat maakt het namelijk niet duur want niets is duur.
Het is allereerst niet aardig naar degene toe die iets heeft gemaakt.
Op dat moment zie jij de waarde er niet van in, prima.
Of je kiest ervoor om je geld aan iets anders te besteden. Niets mis mee.
Maar nogmaals: daarmee is het niet ‘duur’.
Hou je dus even in voordat je ooit weer deze woorden gebruikt en zet er iets anders tegenover.
Bijvoorbeeld: ‘Oké, dat is de prijs. Nee, niet voor mij (op dit moment).’

Nu had ik gelukkig al iemand die zich had aangemeld en inmiddels zijn dat er meer geworden.
En ik wist 1000% zeker dat ik een hele goede prijs had gekozen voor deze training dus ik twijfelde niet.
Maar stel dat ik op dat moment nog geen aanmeldingen had, of ergens nog een beetje onzeker zou zijn, dan zou ik misschien wel in de put hebben gezeten.
Mindset: Ik ben er niet voor iedereen en dat is oké.
Ik ben er voor de vrouwen die hier de waarde wél van inzien en die weten dat deze investering hen gaat helpen om ‘m er snel weer uit te halen. Misschien hebben ze daar maar één nieuwe klant voor nodig!

Je hoeft je nooit te verantwoorden waarom jij een bepaalde prijs bepaalt.
Als jij het maar voor jezelf helder hebt.
In het geval van deze training had ik:

  • locatiekosten per persoon voor 2 dagen
  • niet meer dan 10 deelnemers dus veel aandacht voor iedereen
  • een werkboek + aantal spulletjes voor de deelnemers
  • een gastspreker die ook geld moet verdienen
  • o ja, ik ben er zelf ook nog

Dus tja, wat is duur?
Ik kies voor deze constructie omdat ik dat belangrijk vind om prettig te kunnen werken en een bepaalde kwaliteit neer wil zetten.
Iedereen die meedoet en betrokken is bij deze training wordt daar beter van en dat is een goede zaak!

Waarom ik dit blog uiteindelijk dus toch schreef is omdat ik je dit wil meegeven:
Wees je bewust van de woorden die je gebruikt, wat je hiermee over jezelf zegt en wat het bij een ander kan doen.

Nu wil ik graag van jou horen:
– zeg jij vaak dat je iets ‘te duur’ vindt, ben je je bewust dat je hiermee alleen iets over jezelf zegt?
– ben jij wel eens bestempeld als zijnde ‘duur’ en wat deed dit met je?
– wat neem jij mee uit dit blog, wat kun jij hier verder mee?

Dank voor je reactie!
Heb jij een vraag over jouw bedrijf of iets dat je tegenkomt bij jezelf, laat het mij weten. Ik help je graag verder.

Tot de volgende keer!

 

  • Mirjam vd Zee schreef:

    Dit blog gaf mij een inzichtflash!

    Door te zeggen “dat is duur” leg je de verantwoordelijkheid over jouw geldstroom bij de ander. Ook een vorm van energielekkage en macht uit handen geven!

    Merci!

  • saskia schreef:

    Hai Marieke, jouw artikel komt precies op het juiste moment. ik had deze week een klant die mijn traject ook als te duur bestempelde. Eerst had ze in haar testimonial allemaal verteld wat ze eraan gehad had (veel), en toen zei ze dat ze het te duur vond. Het leek alsof haar gevoel praatte toen ze haar ervaring vertelde en haar hoofd toen ze het over te duur had. Maar ja, ik werd er wel door geraakt. Eerst in twijfel en onzekerheid, terwijl de prijs echt voor mij klopt (eigenlijk te laag nog is). Maar wat ik er nu mee doe, is toch te luisteren achter haar woorden en dat ik haar wens om meer variëteit in het programma meeneem in het verder opzetten van mijn traject.

    • Marieke schreef:

      Hoi Saskia, dank voor je verhaal. Deze klant had jouw product dus al wel gekocht zo te lezen. Inderdaad best tegenstrijdig dat ze dus wel heel veel eraan heeft gehad en dan toch ook opmerken dat het te duur was. Gaat dan denk ik eerder over verwachtingen? Was het duidelijk wat zij precies voor haar geld zou krijgen van jou? En misschien zijn er ook mensen die gewoon altijd een kritische opmerking naast hun lovende opmerking zetten, een soort van upper limit zeg maar 😉
      Wel goed dat je hierin ook naar jezelf kijkt maar ik had van jou ook niet anders verwacht!
      Groet, Marieke

  • Anne Vrieze schreef:

    Twee dagen voor € 350 ex BTW? Koopje!
    Maar ik herken het wel. Toen ik startte als ondernemer vond ik ook alles duur, want ja, je moet opeens alles zelf betalen. Alleen, ik vraag zelf ook hoge prijzen. Dus wat een ander vraagt met een hoge waarde, dat mag best hoog geprijsd zijn. Inmiddels heb ik een team en een business coach en ben meer dan een ton per jaar kwijt aan kosten. Daar staat dan ook een mooie winst tegenover.
    Mijn credo is: Alleen als je ergens energie in stopt, qua tijd en qua geld, dan komt er ook energie uit!

    • Marieke schreef:

      Hoi Anne, ja, ik vind de prijs voor mijn 2-daagse ook helemaal niet teveel. Dit voelt voor mij nu goed.
      Mooi om te lezen hoe jij ernaar kijkt en zo is het wat mij betreft ook.
      Fijn weekend!
      Groet, Marieke

  • Bernadette schreef:

    Mooie blog Marieke,

    En ik had zeker interesse in je training en de prijs is wat mij betreft okee.
    Wat houdt me tegen? Afspraken bij klanten die al ingepland staan. Mijn agenda is veelal voor de komende 3 weken al vooruit gepland.
    In mijn agenda is 2,5 week van tevoren niet veel te schuiven. Het gaat hier dus niet alleen om mindset zoals je schrijft:
    ‘Wat is snel?
    Mindset: Als er iets langskomt en jij weet dat het je gaat helpen om een volgende stap te zetten, en je wilt er graag bij zijn dan ga je dat toch gewoon regelen?
    Dan maak je je tijd vrij, dan regel je iets voor de kinderen, dan zorg je dat jij erbij bent.
    Of het morgen is, of volgende week of volgend jaar, wat maakt het uit?
    Neem actie als jij weet: Hier moet ik zijn!’

    Maar,mocht je een keer wat langer van tevoren deze 2-daagse aan kunnen kondigen, dan plan ik vrij in mijn agenda;-)
    Groet
    Bernadette

    • Marieke schreef:

      Hoi Bernadette, dank voor je reactie. Ik had ‘m al wel wat langer geleden aangekondigd maar niet iedereen ziet dat natuurlijk. Zeker met een advertentie op bijvoorbeeld Facebook.
      Maar jij hebt actie genomen door te laten weten dat je er de volgende keer bij wilt zijn!
      Ik zal ‘m snel gaan plannen en het je laten weten goed?
      Fijn weekend, groet, Marieke

  • Liesbeth schreef:

    Tssttt. € 350 voor twee dagen is ongeveer een kwart van wat ik vraag. Mijn congres van 23 maart 2017 kost namelijk minimaal € 600 voor één dag. En dat betaalt iedereen zonder mankeren. Even rekenen: je krijgt op die twee dagen van Marieke zo’n 10 uur aan beleving, waarde en cursus. Dat is dus € 35 per uur. Nou, dat is dan toch niet veel? Een rijles is duurder hoor. Het is ‘Action gedrag’.

    Ik zou er niet eens op reageren, dus het laatste deel van de reactie domweg negeren.

  • Marieke schreef:

    Hahaha, Liesbeth zo ken ik je weer 😉
    Dank, fijn weekend, groet, Marieke

  • Kathy schreef:

    Hoi Marieke,
    Waarheid als een koe!! Helemaal mee eens en mooi uitgelegd wat betreft de mindset.
    groet, Kathy

    ps, kun je uitleggen waarom jij CAPTCHA gebruikt voor je reacties? Is dit echt noodzakelijk?

  • Yvonne schreef:

    Goed gedaan Marieke,

    Het is heel herkenbaar. Ik heb er een deel uitgehaald en – gewaagd – op Facebook geplaatst (natuurlijk netjes jouw naam erbij gezet).
    Het lijkt wel alsof iedereen alleen maar kiest voor het allergoedkoopste en niet kijkt naar kwaliteit, aandacht en hulp dat ze krijgen.
    Bij mij in de praktijk was een vrouw die alleen maar aankomt ipv afvalt terwijl ze (ook bij mij) is gaan sporten. Ik hoorde waar haar ontbijt uit bestaat en gaf aan dat ik haar heel goed kan helpen. Een voedingsconsult van 65,- vond ze te duur om zelf (totaal 2x in) te moeten betalen omdat het niet door de verzekeraar vergoed werd (klein pakket). ‘Ze gaat het nu zelf proberen’. Ja! Iedereen weet dat dat niet gaat lukken. Dan laat ik zo’n persoon maar gaan. Ik had al een betaling aangeboden in termijnen om haar te kunnen helpen, dacht ik, maar nee blijkbaar wilt ze dus toch niet voldoende. Helaas voor haar.

    • Marieke schreef:

      Ha Yvonne, dankjewel en wat een treffend voorbeeld geef je. Iemand laten gaan is de enige optie, je kunt het toch niet afdwingen. En tja, wat is duur? Ze is nu waarschijnlijk een veelvoud kwijt door NIET voor professionele hulp te willen betalen. Door het ook nog van een vergoeding af te laten hangen geef je ook nog eigenaarschap uit handen. Kortom: geen ideale klant voor jou!
      Groet, Marieke

  • Katja Bloem schreef:

    ik zeg als ik een Must-must-must voel- ik ga op zoek naar funding, als ik dat niet voel is het NU (nog) niets voor mij en kies ik er niet voor. Natuurlijk kan ik daar later weer op tereugkomen- je mag telkens opnieuw kiezen en op elk moment stel je andere prioriteiten. keuzen maken is goed en je hoeft je niet te verantwoorden, alleen aan jezelf en ookdan, soms heb je geen echte reden, maar is het gewoon leuk en dat is dan ook goed

  • Jessica schreef:

    Weet je ik kom dit ook vaak tegen. En het raakt mij ook. Maar zelf kan ik ook zo zijn, misschien dat mijn hoofd het wel graag wil maar ik er nog niet aan toe ben. Tja ben echt nog bezig om te leren plannen en klanten binnen te krijgen. Wel heb ik geleerd dat ik de prijs moet vragen die ik denk dat ik waard ben. En niet wat andere denken wat voor prijs ik moet maken. Nu zit ik in een hele andere prijsklasse dan jullie. Maar toch. Wat zouden jullie voor iemand willen betalen voor 1,5 te laten schminken. Ik schmink niet snel maar wil wel een mooi resultaat geven en geef de jarige wat extra’s om zich jarig te voelen. Krijg vaak complimenten en toch willen ze afdingen. Ik zelf zou niet afdingen maar het dan niet doen om dat het dan gewoon even niet kan.

    • Marieke schreef:

      Hoi Jessica, dank voor je reactie. Goed dat je hierin leert en dat geldt denk ik voor iedereen, we leren elke dag weer. Heel goed dat jij jouw eigen prijzen bepaalt en niet wat anderen denken! Die hebben vaak geen idee van jouw kosten, werk etc. Afdingen? Dat doe je op de markt in verre oorden. Geef dat maar als antwoord als iemand dit weer probeert!! Groet, Marieke

  • >