👉 Gratis praktische gids om opgeruimd te werken en te leven, de basis voor succes!

Niet aanraken. Oftewel: Afblijven.

mei 14, 2015 • Blog, Marketing

Afgelopen week was ik op de Open Dag van een kasteel bij mij in de buurt.
Nu ben ik daar wel vaker geweest, het is een mooi kasteel met een geweldig park/bos waar je heerlijk kunt wandelen en struinen met de kinderen.
Bijzonder aan dit bezoek was dat mijn dochter samen met haar pianoleraar mocht spelen op de monumentale vleugel uit 1840 die daar staat.
De opa’s en oma’s waren er uiteraard ook bij en zaten, net als mijn man en ik, vol trots in de prachtige zaal waar het mini concert plaatsvond.

Vleugel

Na het concert liepen we door het kasteel met zijn vele trappetjes, imposante zalen, prachtige serviezen uit China en meer pracht en praal.
Mijn zoon vond de Ridderzaal het meest interessant met allerlei (vreselijk brute) wapens uit die tijd.

Opvallend vond ik de briefjes die overal bij diverse spullen hingen en lagen:
Niet aankomen.
Niet op deze sofa gaan zitten.
Niet flitsen.

En op andere plekken kom ik ze ook tegen:
Niet praten.
Niet rennen.
Niet, niet, niet.

Onze hersenen herkennen het woord ‘niet’ niet 😉
Ga maar na: Denk nu NIET aan je grote linkerteen.
Waar denk jij nu aan?

Het woord ‘niet’ wil je zoveel mogelijk vermijden in je leven.
Welke ‘wel’ staat hier tegenover?

Oké, ik ben natuurlijk wel ietwat gevoelig voor de manier van communiceren door mijn werk.
In marketing gaat het namelijk om de resultaten.
Om hoe je jouw klant aanspreekt, met welke woorden, welke energie zit er in bepaalde woorden?
Uiteraard is het aankaarten van de problemen, issues, vragen ook belangrijk voor de herkenning.
Daarna goed benoemen wat de klant vooral WEL moet gaan doen.

Niet alleen in marketing gaat het om de resultaten en dat je beter kunt kijken naar wat je wel wilt.
Dit geldt voor alles in het leven.
Mijn zoon vroeg iets altijd als volgt:
‘Mam, mag ik niet naar de televisie kijken?’
‘Mam, mag ik geen snoepje?’
Ik ben hem gaan leren dat hij beter kan vragen wat hij wel wil.
‘Vraag eens wat je wèl wilt’ was steevast mijn reactie als hij met een ‘mag ik niet vraag’ naar mij toe kwam.
En hij paste zijn vraag aan.
Nu zit het er helemaal in, het is voor hem een gewoonte om te vragen wat hij wèl wil.

Terug naar het kasteel.
Veel effectiever zou volgens mij zijn om dit te communiceren:

Afblijven aub.
Deze sofa is een museumstuk, aub ergens anders gaan zitten.
Uw flits uitzetten aub, daarmee beschermt u onze museumstukken.

Stil zijn aub.
Rustig lopen graag.

Voel jij het verschil?
Ga er eens op letten in jouw teksten en taal.
Check je website, je folders, benoem je genoeg resultaten, vertel je de (potentiële) klant wat hij natuurlijk wel wil in zijn leven?
En waarom hij dan actie moet ondernemen?
Of doe je dit al (meer dan eerst) en wat heeft het je opgeleverd?
Misschien heb je een aanvullende tip?

Ik lees graag jouw reactie onderaan dit artikel, dankjewel hiervoor.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als ondernemer, stuur me een mail!
Wie weet maak ik een video of blog speciaal voor jou.

O ja, laatste vraag: Heb jij je al aangemeld voor het gratis webinar op zondag 17 en dinsdag 19 Mei aanstaande?
Lees er hier alles over en meld je aan (dat is nodig zodat je de inlog gegevens krijgt toegestuurd).

Tot volgende week!

email naam

 

 

  • Penney schreef:

    “Als u wilt zitten geniet dan van onze heerlijke stoel in zaal X”
    Wij verzoeken u foto’s te maken zonder flits”
    “Wilt u praten op de daarvoor bestemde plaatsen”
    “Wilt u wandelen in de gangen”
    “Graag uw ogen de kost geven ( ipv uw handen)”

  • >