Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Naar netwerkbijeenkomsten: Ja of Nee?

november 28, 2013 • Blog, Marketing

Een van mijn klanten vroeg mij onlangs of het bezoeken van netwerkbijeenkomsten een ‘must’ is en hoe komt ze erachter waar deze zijn?

Het is altijd een heel goed idee om achter je computer vandaan te komen en om andere ondernemers te ontmoeten, bijvoorbeeld tijdens een netwerkbijeenkomst.
Dus JA, je moet echt naar dit soort bijeenkomsten toe.

Hoe weet je wat het aanbod is?
Er zijn er waarschijnlijk meer dan dat je aankunt, ik kan niet voor jou bepalen naar welke je moet gaan en waar ze zijn, je kunt dit op internet makkelijk vinden of via de Kamer van Koophandel achterhalen.
Ik weet zeker dat er tal van mogelijkheden voor je zijn.

Je kunt je aansluiten bij een netwerkorganisatie, lid worden en dan hun bijeenkomsten bijwonen om lange termijn relaties op te bouwen.
Er zijn ook talloze (eenmalige) netwerkbijeenkomsten waar je zo heen kunt, van kleinschalige huiskamer/keukenbijeenkomsten tot de grote evenementen waar honderden mensen zijn, waar je kunt kiezen uit diverse workshops en presentaties.

Het is natuurlijk altijd mooi meegenomen als je (potentiële) klanten ontmoet tijdens zo’n bijeenkomst.
Maar ik wil je adviseren om allereerst te gaan om jezelf te verbinden met anderen, en om te geven.

Ik was een paar maanden terug bij een grote bijeenkomst en een van de eerste opdrachten daar was: Stel jezelf voor aan de persoon die naast je zit en vraag hem/haar: Hoe kan ik je helpen?
Ik vond dit een hele mooie manier om de verbinding te leggen en natuurlijk moest deze persoon dezelfde vraag aan mij stellen.
Geven en Ontvangen.

In het algemeen is het bezoeken van een netwerkbijeenkomst een super mooie manier om mensen te ontmoeten en om je marketingboodschap te oefenen. Je komt er meteen achter hoe de ander erop reageert.
En je weet maar nooit: Je kunt met iemand in gesprek raken die nooit jouw klant kan worden maar die persoon kent misschien mensen die daar wel voor in aanmerking komen!

Iets anders om te overwegen: Ga daarheen waar jouw doelgroep is. Als jij jouw specifieke doelgroep helder hebt kun je uitzoeken naar welke bijeenkomsten zij gaan.
En daar moet jij dan ook naartoe.
Vissen daar waar de vis zit zeg maar.

Doe vooral wat het best bij je past.
Focus op waar jij energie van krijgt, ik hou zelf bijvoorbeeld niet echt van netwerken, het klinkt misschien raar maar ik vind het best moeilijk. Ik weet echter dat ik dit moet doen voor mijn business dus ik duw mezelf uit mijn comfort zone en ik ga.

Waar ik echter wel heel blij van word is het geven van presentaties.
Ik focus dus meer op het kunnen binnenhalen van presentaties tijdens een netwerkbijeenkomst.
Zet mij op een podium en ik vermaak me wel!

Om het af te ronden; mijn belangrijkste boodschap vandaar is dat je een doel voor jezelf stelt voordat je naar een netwerkbijeenkomst gaat:
Wat wil jij?
Wil je jouw nieuwe marketing boodschap ‘testen’ op tenminste 3 mensen?
Wil jij met minstens 2 mensen een langer gesprek hebben om erachter te komen hoe jij hen kunt helpen?
Of wil je gewoon zoveel mogelijk visitekaartjes verzamelen om daarna via de email een afspraak te maken?

Nu ben jij aan de beurt:

• vind jij het leuk om naar netwerkbijeenkomsten te gaan?
• zo nee, hoe bouw jij dan aan je netwerk?
• welke actie kun jij nemen na deze video?

Deel je gedachten hieronder.

Is deze video waardevol?
Deel ‘m dan in jouw netwerk!

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, loop je ergens in vast, laat het mij weten en misschien maak ik wel een video voor je.

Tot volgende week.

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

Een reactie op “Naar netwerkbijeenkomsten: Ja of Nee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *