👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Moet ik mijn tarieven op mijn website vermelden?

augustus 14, 2014 • Blog, Geld

Thinking young woman with yes or no choice looking up

Ik ben een weekje in Rockanje, ondanks de harde wind en de wat lagere temperaturen vermaken de kinderen zich prima op het strand en ach, dan ben je als ouder ook tevreden.
Mijn laptop gaat altijd mee op vakantie, ik vind het heerlijk om ‘s ochtends vroeg om een uur of 7, als iedereen nog slaapt, mijn mail weg te werken en wat te schrijven, zoals deze blog.
Ja, ik ben dus zo iemand die doorwerkt in de vakantie, die het belangrijk vindt dat er wifi beschikbaar is, die gewoon vinger aan de pols houdt want zij is eigen baas (en hoe leuk is het om een mail te krijgen van je betalingssysteem dat iemand je online training heeft gekocht, dan wil je toch meteen even persoonlijk reageren).

Gisteren begon ik alvast na te denken over dit artikel, en toen we om een uur of 11 buiten koffie gingen drinken met onze vrienden Bas en Sonja met wie wij hier zijn kwam de vraag: Waar gaat je artikel over?
‘Ik schrijf deze week iets over een vraag die ik kreeg van een klant, zij vroeg mij of het beter is om je tarieven wel of niet op je website te vermelden.’

Nu ontstond er een leuk gesprek tussen ons vieren, waarbij verschillende meningen naar voren kwamen en duidelijk werd dat er niet een eenduidig antwoord te geven valt.
Bas, ook zelfstandig ondernemer, zei: ‘Ik doe dat niet, ik lever specifieke media-trajecten en maak altijd offertes op maat. Ik heb zzp’ers als klant, maar ook multinationals. Ik maak onderscheid in tarieven, het  hangt ook af van hoe zwaar een traject is, wat er op bepaalde niveaus van mij wordt verwacht. Maar ik heb ook een klant die zich in het buitenland inzet voor een goed doel en al haar geld en tijd daarin stopt. Ik reken nauwelijks iets voor mijn werkzaamheden en ben gewoon blij dat ik haar verder kan helpen.’

Sonja zei: ‘Als ik geen prijzen op een website zie dan denk ik meteen: Dat is vast heel duur. Ook bijvoorbeeld voor een stucadoor. Ik snap dat hij moet weten hoeveel m² hij moet doen maar ik zou het wel heel fijn vinden als er een indicatie staat zodat ik een beetje weet waar ik aan toe ben.’

William heeft vier jaar lang een koffiewinkel in Den Bosch gehad. Daar verkocht hij hele mooie Jura koffiemachines. Hij herinnerde mij eraan dat hij geen prijzen bij de machines had staan. ‘Ik wilde niet dat mensen puur op prijs gingen kiezen. Ik wilde dat ze gingen kiezen voor de machine die het beste bij hen past. Dus door middel van proeven, de machines uitproberen, veel vragen stellen en beantwoorden, met ze in gesprek gaan, rolde er vanzelf een ‘beste keuze voor deze klant’ uit. En dan maakte de prijs uiteindelijk nooit het verschil.’

Ik denk dat het heel persoonlijk is en dat je vooral uit moet gaan van wat jij zelf prettig vindt als jij op zoek bent naar informatie.
Wil jij dan graag de prijzen/tarieven zien of maakt dat je niet uit?
Vul je moeiteloos een contactformulier in zodat de aanbieder je gegevens heeft en je kan benaderen?
Of  haak je af als je geen prijzen ziet, zoek je dan direct verder?

Maar ook:
Heb je er moeite mee om jouw prijzen/tarieven openbaar te maken?
Wat is de reden; is het angst of iets anders?

Mijn klanten zijn voornamelijk trainers, coaches, therapeuten, adviseurs.
Beroepen waarvan ik zeg dat ze prima hun prijzen kunnen vermelden op hun website.
Zeker als ze gaan werken met gestandaardiseerde programma’s en producten.

Zelf wil ik het liefst prijzen zien dus ik vermeld mijn prijzen ook op mijn website.
Ik ga voor helderheid voor de bezoekers en daarmee mogelijke klanten die mijn website bezoeken.

Na een tijdje over dit onderwerp te hebben gepraat konden we het als volgt samenvatten:
– Het wel/niet vermelden van prijzen of tarieven kan (hoeft niet) afhankelijk zijn van het soort dienst of product dat je levert.
– Deze klanten wil je niet: Mensen met een ‘cheap-ass mindset’, mensen die alleen maar gaan voor de laagste prijs. Het vermelden van prijzen werkt dan goed, deze mensen nemen geen contact met je op wat tijd scheelt.
– Mensen die interesse hebben om met je aan het werk te gaan weten wat de kosten zijn, dit schept helderheid.
– Goede testimonials/referenties zijn belangrijk, laat je klanten maar vertellen hoe waardevol jij bent.
– Als mensen jouw product of dienst ècht willen zal het geld nooit een issue voor ze zijn.
– Zoals met alles: Doe wat goed voor jou voelt!

Ik lees graag jouw mening en ervaring over dit onderwerp.
Dank voor je reactie hieronder!

Deel dit artikel gerust met mensen in je netwerk als hen dat helpt.

Dankjewel, groet, Marieke

>