👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Micro upgrades voor een mega effect.

mei 14, 2020 • Blog, Marketing

Sta jij ook altijd ‘aan’ om jouw bedrijf, jouw diensten en producten beter te maken?
Omdat kwaliteit voor jou ook belangrijker is dan kwantiteit?
Ik geloof in: ‘less is more’ en ik geloof in: doe dat wat je doet steeds beter.

Je hoeft hierbij niet aan een mega make-over te denken.
Ja, je website helemaal omgooien of een ander groot project oppakken zoals een fotoshoot voor je marketing is leuk en af en toe nodig.
Maar als je daar op dit moment geen fut of budget voor (over) hebt, zoek het dan in aanpassingen op micro niveau.

Wat je doet steeds beter maken door kleine aanpassingen die niet veel geld en/of moeite kosten.
Waarmee je een mooie upgrade creëert en die de gepercipieerde waarde, dus de waargenomen waarde, verhoogt.
Direct zichtbaar voor jouw klanten.

Zo stuurde ik onlangs, voor Moederdag, een kado naar de vrouwen uit mijn jaargroep en de vrouwen die een individueel traject doen.
Dit is een traditie die goed wordt gewaardeerd en wat ik ontzettend leuk vind om elk jaar te verzorgen.
Het kado was dit keer een prachtig en lekker chocoladehart van Chocstar.
De gepercipieerde waarde is hoog omdat het pakketje meer bevat dan een stuk chocolade.
Je krijgt echt een beleving.
Het begon al met een sticker op het pakketje waarin de ontvanger werd opgedragen tot zondag te wachten met openmaken.
Heel slim van dit bedrijf, daar is echt over nagedacht.​
En zit er een Certificaat van Echtheid in het doosje waarop onder andere de garantie wordt gegeven dat het product met de hand is gemaakt.

Meteen kreeg een van mijn klanten de inspiratie om bij haar handgemaakte creaties óók een soortgelijk certificaat te doen.
Een kleine moeite, een kleine investering waarmee je een kleine upgrade teweeg brengt.
Het zijn de kleine dingen die het grote effect kunnen hebben.

Voor mijn bedrijf heb ik besloten om mijn aanbod verder te verkleinen maar de waarde te verhogen.
Door bijvoorbeeld bepaalde onderdelen in kleinere stukken te hakken zodat het overzichtelijker wordt voor mijn klanten.
Een pakketje per post ontvangen is altijd feest dus ik ga kijken op welke manier ik dit ga verwerken.

Ook op privégebied kijk ik steeds naar micro upgrade mogelijkheden.
Laatst hadden we een groot project, de woonkamer, dat mocht ook wel na twaalf jaar.
Wat een nieuwe bank, loveseat, kastje en een frisse laag verf op de muren kan doen!
De hele indeling omgegooid, hierdoor ervaren we de woonkamer nu compleet anders.

Maar ook hier zoek ik, zoeken we, het vooral in de micro upgrades.
Bijvoorbeeld dat ik drie van die eenvoudige +1 brillen erbij haal.
Die brillen je voor 5 euro per stuk overal kunt kopen.
Zodat ik er eentje standaard in mijn tas heb, eentje bij het boek op mijn nachtkastje en eentje op mijn werkplek en eentje in de woonkamer/keuken.
Het maakt mijn leven een stukje makkelijker.
Nu ligt mijn bril, of beter gezegd mijn vergrootglas met montuur, standaard op mijn werkplek en vergeet ik ‘m heel vaak mee te nemen als ik ergens naartoe ga.
Of dan lig ik eindelijk in bed om lekker te gaan lezen, ligt dat ding nog boven ………
Ik weet het, first world problems, maar toch 🤓

Upgraden door minder vaak nieuwe kleding te kopen en wat ik koop van goede, duurzame kwaliteit laten zijn.
Ja, daar betaal ik dan meer voor maar dat heb ik er graag voor over en ik hoef toch geen kast vol.
Plus: het Pareto principe leert ons dat we 20% van onze kleding 80% van de tijd dragen.

Het gaat er dus helemaal niet om dat je duizenden euro’s nodig hebt om die volgende stap te kunnen zetten.
Kijk eens rond in jouw bedrijf (en leven) waar jij een micro upgrade zou kunnen maken.
Verras jezelf en je klanten!

Laten we met deze bril op naar onze bedrijven blijven kijken:
Less is more en doe dat wat je doet steeds een beetje beter.

Mag ik je uitnodigen om in een reactie te laten weten wat je hierover wilt vertellen.
Geef jouw voorbeeld(en) van micro upgrades zodat je anderen inspireert.
Vertel iets over het effect dat dit had op jouw bedrijf.
Leuk om te lezen, dankjewel!

Groet,

 

 

PS Heb je vragen over jouw bedrijf, jouw aanbod, jezelf als ondernemende vrouw? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek. Ik help je graag verder.

  • Mariëlle schreef:

    Upgrade in bedrijf: ik ga mijn klanten een abonnement aanbieden. In eerste instantie puur voor de lessen maar in de loop van de tijd ga ik dit uitbreiden met wat de klant wil: verbandtrommel(s) controleren, brandblusser(s)/-slang(-en) controleren, controle RI&E, wijzigen/verbeteren RI&E, tot zelfs compleet uit handen nemen van het gehele BHV-gebeuren.
    Tevens de mogelijkheid tot maandelijkse incasso (dus per maand een deel van de totaalprijs).

  • Andrea schreef:

    ik trakteer op een les omdat ik jarig ben!
    en ik ben bezig met een zomer abo, waar mensen die thuisblijven dagelijks in de ochtend een les kunnen volgen.

    dank voor de inspiratie Marieke!

  • >