👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Meer van jezelf laten zien: toestemming om niet perfect te zijn

februari 26, 2015 • Blog, Marketing

Vandaag in gesprek met Zarayda Groenhart.
Een tijdje terug heb ik een anderhalf durende kennis-sessie met haar gewonnen.
Een ‘pick her brain’ sessie en die hebben we net gehad.
Ik heb veel geleerd hoe ik mijn video’s nog aantrekkelijker voor jou kan maken.

Een van de dingen die ik heel moeilijk vind, en dat hebben we daarom net ook besproken, is dat ik weet dat ik meer van mezelf mag laten zien in mijn video’s en in mijn werk.
Ik vind dat moeilijk omdat ik dan steeds denk: ‘Maar ja, dan denken de kijkers misschien: Marieke is een enorme egotripper.’

Zarayda heeft mij daarin heel goed van advies voorzien, namelijk dat het dan helemaal niet zo is dat ik dan een egotripper ben maar dat het juist moet.
Ik weet dat veel van mijn klanten, en jij als kijker misschien ook, worstelen met die zichtbaarheid.
Je wil meer zichtbaar worden maar je wil ook niet dat het een soort ‘Dit is de grote Marieke show, kijk mij nu eens even hier leuk voor de camera zijn’ ding wordt.
Zarayda, vertel.

Ik denk, en ik merk en zie dit ook bij mijn eigen studenten, is dat je jezelf niet op zo’n manier wilt laten zien van: Kijk mij nou gaan, met mij gaat alles goed, het gaat heerlijk en lekker en IK ga jullie even uitleggen hoe het werkt. Dat is wat je niet wilt.
Wat je wel kan doen als je jezelf zichtbaarder wilt maken is: meer van jezelf laten zien op een kwetsbare manier. Meer een kijkje geven in waar jij soms twijfels over hebt, wat jij spannend vindt, wat jij moeilijk vindt.
Als je daarvoor kiest dan geef je jouw kijkers, die kiezen voor jou, ze kiezen ervoor om op je filmpje te klikken en om meer van jou te weten, die kunnen zich met jou verbinden.
Omdat je niet een soort fantastische vrouw alleen maar bent in een ivoren toren waarmee het goed gaat en waarmee er alleen maar successen worden behaald.

Ik ben ook wel eens ongesteld en chagrijnig.
Precies. En je bent ook wel eens onzeker en soms weet je het niet en soms weet je het wel . Het is heel fijn voor kijkers als ze dat ook met jou mogen beleven. Dus niet alleen de grote successen of de dingen die je al weet of de dingen die goed gaan maar juist ook de dingen die jij zelf spannend vindt. Daar verbind je mee.
Het is net als in het echte leven. Als wij een gesprek hebben en jij vertelt van alles over jezelf en ik vertel niks of ik vertel ‘Nou daar heb ik geen last van hoor, die onzekerheid daar heb ik geen last van’ ontstaat er niet echt een connectie.

Op het moment dat je eerlijker wordt, het gaat eigenlijk over zichtbaar worden en jezelf de vrijheid geven om eerlijker te worden tegen je kijkers.
In het begin is dat heel eng. Ik weet nog dat ik daar voor het eerst mee ging experimenteren en het zweet van mijn hoofd liep. Ik dacht: Als ik eenmaal iets verteld heb kan ik het niet on-vertellen. Eenmaal verteld is altijd verteld.
Maar de warme reacties die er naar je terugkomen op het moment dat je eerlijker wordt, juist ook over die dingen die niet altijd goed gaan, die zijn goud waard.

Dat is ook mijn grootste inzicht van deze sessie. En wat ik zeker mee zal nemen en het was natuurlijk al een van mijn intenties voor dit jaar: mezelf meer laten zien hoe eng ik het ook vind. Ik weet aan de ene kant dat het ook moet en ik hoef me nu geen zorgen te maken dat het een of andere egotripperij wordt. Het is een manier om je te verbinden met je klanten, nog meer te verbinden en je geeft daarmee nog meer waarde. Je laat zien dat jij ook gewoon je nukken hebt en je problemen en je twijfels en je angsten want die heb ik ook.

En wat dat doet, want waarom zou je laten zien dat jij ook je nukken en dat soort dingetjes hebt, wat dat doet is dat je daarmee de mensen waarmee je samenwerkt maar ook die naar jouw filmpjes kijken, je geeft ze daarmee de stille permissie om ook niet perfect te zijn.
Dat is wat je geeft en dat gaat niet over egotrippen, dat gaat over jezelf geven aan de ander.
De paradox is: Hoe meer je van jezelf durft te geven, hoe meer je aan je klant geeft en hoe minder het gaat over dat jij jezelf op de borst wilt slaan.

Dat was mijn meest waardevolle inzicht en ik hoop dat jij hier ook iets aan hebt.
Zarayda heeft een programma voor mensen die een online show willen gaan maken, daar helpt zij ze bij.
Ik ken haar natuurlijk van tv, van Wie is de Mol? Daarin durfde zij niet te bungeejumpen 😉
Deze sessie was leuk en waardevol en als we dan toch eerlijker gaan worden hebben we nu een vraag voor jou als kijker:

Wat vind jij het spannendst aan ‘meer van jezelf laten zien aan je klanten, op je blog, aan je kijkers als je ook video maakt.
Wat is het meest spannende of enge daaraan?
Daar zijn wij benieuwd naar en dat mag je hieronder in een reactie delen.
Zarayda gaat zich er dan ook lekker mee bemoeien.

Dank voor het kijken en tot de volgende keer!

Alles over Zarayda en haar bedrijf TheWhyGirl vind je hier.

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>