Marketing, echt jouw ding?

Ik leerde ooit van een Amerikaanse businesscoach dat je zeker vier uur per dag met je marketing bezig moet zijn.
Eerst vond ik dit een rare uitspraak maar toen ik er wat langer naar keek zag ik er wel wat in.
Heel veel dingen die je doet kun je plaatsen in het vakje ‘marketing’ dus misschien is die vier uur per dag al de realiteit voor veel ondernemers.

Dit artikel dat ik nu aan het typen ben valt onder marketing, als ik een bericht op social media plaats is dat ook marketing.
Als je een product verstuurt is dat marketing.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het werken met klanten óók een vorm van marketing is.
Die klanten kunnen namelijk zorgen voor weer nieuwe klanten, jij krijgt tijdens het werk misschien een idee voor jouw bedrijf om weer uit te werken, je vraagt om een testimonial aan die klant die je weer kunt gebruiken in …………. jouw marketing.

De discipline marketing is rond het begin van de twintigste eeuw ontstaan in de USA.
Er was een overvloed aan agrarische goederen en dus ging men op zoek naar nieuwe afzetmogelijkheden, uiteraard met als doel de verkoop te stimuleren.
bron: Wikipedia

Iedereen die een bedrijf heeft, ongeacht hoe groot, is bezig met marketing want iedereen wil graag (moet) diensten en/of producten verkopen.
Zonder verkoop heb je geen bedrijf en daarom zul je altijd aan marketing moeten doen.
Is er een juiste of beste manier waarop je dat kunt doen?

Ik denk het niet.
Het is een kwestie van uitproberen, gaan ervaren.
Maar ook persoonlijke voorkeur speelt mee.
En jouw doel helder voor ogen hebben.
De een houdt van bloggen, de ander haat dat en maakt liever een video.
De een wil regionaal werken en is actief in netwerken, contacten leggen, offline activiteiten organiseren.
De ander wil landelijk of wereldwijd werken en is meer gericht op online activiteiten zoals het geven van webinars.
Nu sluit het een het ander niet uit, ook als je regionaal wilt werken kun je webinars geven en als je wereldwijd wilt werken kun je je aansluiten bij een lokaal netwerk.
Je weet  immers nooit hoe een koe een haas vangt.

Persoonlijke voorkeur speelt dus zeker een rol maar nogmaals: Je kunt dingen gaan uitproberen en leren.
Misschien valt het schrijven van een blog reuze mee, misschien is het geven van een webinar eigenlijk toch wel super leuk om te doen en gaat het je gemakkelijk af!
Je zegt tegen je kind ook dat ‘ie moet proeven wat er op z’n bord ligt, een paar keer proeven zelfs.

Wat als je nu heel bewust bezig bent met de marketing van een product of dienst, en het gaat niet helemaal zoals je had gehoopt, wat doe je dan?
Wanneer stop je, hoe bepaal je dat?
Stoppen doe je natuurlijk niet (meteen), je gaat eerst kijken hoe je het anders kunt doen.
Ligt het aan de woorden die je gebruikt, een paar kleine aanpassingen maken kan al veel doen.
Ligt het aan de mensen die het lezen, bereik je wel jouw ideale klant?
Ligt het aan het kanaal dat jij gebruikt voor jouw marketing?

Eerst ‘tweaken’ dus, en dan opnieuw kijken naar de resultaten.
Misschien nog een keer een aanpassing doen, en nog een keer.
Minimaal drie keer zou ik zeggen.

Van een andere coach leerde ik ooit dat je voor elke klant die je wilt krijgen, één actie moet doen.
Dus stel je wilt een workshop geven aan 30 mensen dan zul je dus 30 acties moeten ondernemen.
Natuurlijk kun je met één actie ook meerdere klanten krijgen, zeker als jouw bereik groter wordt, maar hou dit als een mooi gemiddelde aan.
Werkt een bepaalde actie goed, doe die dan vaker!
Werkt een bepaalde actie goed maar vind jij er geen bal (meer) aan, kijk of iemand anders dit voor je kan doen.
Blijf kijken naar frisse nieuwe manieren om marketing leuk te houden en er de resultaten mee te bereiken die jij wilt!

Nu hoor ik graag van jou:
– welke marketing acties werken goed voor jou?
– was dit altijd al zo of heb je dit gaandeweg de rit ontdekt, door uitproberen en leren?
– welke aanvullende suggestie heb jij voor lezers van dit artikel?

Dankjewel voor je reactie en deel dit artikel gerust in jouw netwerk.
Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als ondernemende moeder?
Laat het mij weten dan help ik je graag verder.

Groet,

 

 

 

Ps: Tijdens de workshop Blauwdruk voor je Bedrijf krijg je nieuwe input om jouw bedrijf te laten groeien. In vier uur tijd opgeladen en weer in de actiestand, op naar meer klanten! Kijk hier wanneer de eerstvolgende workshop is en zorg dat je erbij bent!

 

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*