👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Manieren om jouw prijsverhoging te communiceren.

januari 10, 2019 • Blog, Geld

Ik kreeg afgelopen week twee mails die gingen over een prijsverhoging en hoe dit te communiceren naar klanten.
Als ondernemer mag je jouw prijzen aanpassen wanneer je wilt maar ik begrijp zeker dat de start van een nieuw kalenderjaar hier een goed moment voor is.
De eerste mail van een klant met een winkel:

Hoi Marieke,
Ik zou je graag iets willen vragen. Wij gaan flink met onze prijzen omhoog, wel meer dan 10%. Dit komt omdat ik de prijzen sinds drie jaar niet heb verhoogd. Voor mij is het iets dat ik nu echt moet doen en ook ieder jaar moet doen. Ik weet nu al dat klanten aan de balie er iets van gaan zeggen. Wat is nu een goede reactie dat mijn personeel kan gebruiken, ik zoek iets om ze wat weerbaarder te maken. Ik heb het wel aangekondigd in de nieuwsbrief maar veel mensen zullen dat niet lezen. Dank voor je feedback!

Je zou in jouw (schriftelijke) communicatie de ‘sandwich’ methode kunnen gebruiken:
Eerst zeg je iets positiefs, dat je terugkijkt op een mooi jaar, bedank de klant voor de loyaliteit.
Dan vertel je over de prijsverhoging, zeg maar het negatieve nieuws, en ik zou daarbij ook zeker vermelden dat je dit sinds drie jaar niet meer hebt gedaan.
Ik zou niet benoemen met welk % de prijzen omhoog gaan.
Daarna sluit je weer positief af, dat jullie weer met het hele team klaar staan om de klant weer het beste van het beste te geven.
Daarnaast kun je vanaf nu jouw prijzen het best per jaar aanpassen, dan is dat minder lastig voor jullie om te communiceren en het voelt minder erg voor de klant.
Als mensen echt gaan klagen en jouw personeel komt er niet uit kun je hen vragen of ze jou er even bijroepen.
In ieder geval altijd hun gevoel erkennen maar blijf zakelijk!

Je kunt deze methode dus gebruiken maar het hoeft niet.
Als je meer een straight to the point persoon bent, dan doe je het op die manier.
Er niet omheen praten maar meteen tot de kern komen.

Vaak hoor ik toch nog wel van ondernemers die hun prijzen al jaaaaaaren niet verhoogd hebben, vooral uit angst om klanten te verliezen.
We hebben hier echter allemaal mee te maken in ons dagelijks leven.
Alles, oké bijna alles wordt jaarlijks duurder.
Was of ben je in loondienst, dan is een jaarlijkse salarisverhoging toch ook niet meer dan normaal?
Daarom is het echt oké als jij dat ook doet met jouw bedrijf.
Je bent het meer dan waard!

De tweede mail van een klant met een yogastudio:

Mijn prijzen moeten omhoog want daarmee kan ik mijn bedrijf dit jaar op een gezonde manier laten groeien. MAAR: Hoe communiceer ik dit het beste en hoe lang van te voren? Ik wil het eigenlijk over een paar weken in laten gaan maar vraag me af of dit te kort dag is. Ik vind het erg lastig hoe ik dit moet opschrijven naar mijn klanten maar ik moet doorzetten en ik heb een duwtje in de rug nodig ……….

Ik lees dat je het spannend/best eng vindt om jouw prijsverhoging te melden.
Laten we daarom eerst even naar jouw mindset kijken:
Sta jij zelf helemaal, 200% achter jouw prijsverhoging?
Heb je voor jezelf helder waarom dit nodig is?
Bijvoorbeeld omdat de huur van jouw ruimte ook is verhoogd, omdat de kosten van jouw levensonderhoud ook omhoog gaan?
Of omdat je misschien ook al jaren geen verhoging hebt doorgevoerd en het dus gewoon hard nodig is?
Naast het feit dat jij het meer dan waard bent natuurlijk 😉

Mijn ervaring en overtuiging is dat als JIJ jouw prijzen totaal accepteert, dat jouw klanten er ook geen probleem mee zullen hebben.
Jouw ideale klanten tenminste.
Want die hebben er alle begrip voor, die hoef je niets uit te leggen.
Die mensen die er wel over vallen, ach, daar kun je dan ook maar beter meteen afscheid van nemen.

Nu jouw vraag hoe en wanneer je dit het beste kunt communiceren.
Een maand van te voren lijkt mij prima
Ik zou er niet te veel woorden aan besteden, je hoeft echt geen ellenlang betoog te houden, keep it short and simple en ook kun jij de ‘sandwich’ methode gebruiken.
Start positief, vertel over de leuke plannen die je dit jaar in petto hebt, deel jouw enthousiasme.
Dan benoem je de tarieven met ingang van datum …
En sluit weer positief af, vertel dat je zin hebt om weer mooie stappen te zetten met jouw klanten, of iets in die strekking.

Nogmaals: Als jij achter jouw keuzes staat dan zul je dit op een manier uitstralen, uitspreken die ook zo overkomt bij de ander.
Het maakt jou dan niet uit wat die ander ervan vindt, want jij hebt dit besluit al helemaal in jouw systeem zitten.

Nu hoor ik graag van jou, lezer van dit artikel:
– hoe vaak verhoog jij jouw prijzen, eenmaal per jaar of wanneer het jou uitkomt?
– wat heb je hierin geleerd, vond je het eerst moeilijk maar nu niet meer, hoe ging dat voor jou?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om jouw reactie te lezen.
En als je zelf een vraag hebt over jouw business, laat het mij dan weten.
Vul ik er een nieuw artikel mee.

Dank voor je tijd en aandacht!

Groet,

 

 

  • andrea schreef:

    Dank Marieke! Je hebt gelijk, mindset is van belang, en klopt: ook ik wil alleen met mijn ideale klant werken, die graag betaalt voor mijn dienst!
    Huppa prijzen omhoog nu! En: elk jaar een klein beetje, zodat ik en mijn klanten het gewoon gaan vinden. Oei ik groei!!!! :))))

  • Simone Hoogeveen schreef:

    Hoi, ik heb per 1 januari mijn prijzen (voor ‘t eerst in 7 jaar) verhoogd conform jouw sandwichmethode. Daar groeide ik vanaf de zomer al naar toe, dat wel. Maar ik vond echt dat ‘t na 7 jaar markt conform was. En ik was deze zomer cum laude afgestudeerd waardoor ik cliënten nog meer waarde kon leveren. Jouw blog gaf me dat zetje. En de prijsverhoging verliep volkomen soepel:) Dus dank je wel!

    • Marieke schreef:

      Wow, super goed gedaan Simone, fijn dat dit blog je het zetje gaf dat nodig was! Groet, Marieke

  • >