👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Maak het niet moeilijker dan het is.

april 27, 2017 • Blog, Marketing


Een tijdje geleden zat ik aan de telefoon met een klant, zij is VA.
Zij had net een paar goede keuzes gemaakt voor de richting die zij op wil met haar bedrijf.
In plaats van zichzelf breed neer te zetten, ze is namelijk best breed inzetbaar, had zij besloten om zich meer te gaan specialiseren.
Dat betekent keuzes maken: Waar word ik nu het meest blij van, waar help ik mijn klanten het liefste mee?
Dit soort keuzes zijn super belangrijk. Dat weet iedereen eigenlijk wel maar toch is dit soms best eng en kan het een tijdje duren voordat knopen als deze worden doorgehakt.

Goed, zij had dat gedaan en het voelde heel erg goed.
‘Nu wil ik een aantal dingen op mijn website aanpassen, onder andere die paar regels tekst op de homepage die direct duidelijk maken voor welke klanten ik er ben en waar ik ze mee help.’
Oké, goed plan, de 10-seconden boodschap herschrijven.
Heb je al een idee van wat je daar neer wilt zetten? vroeg ik haar.

Hierna stokte het een beetje en mijn klant zei iets in de trant van:
‘Ja, dat weet ik wel maar het probleem is dat ik ongeveer hetzelfde lees bij andere VA’s.’
Om de een of andere reden had zij in haar hoofd gezet dat zij met een compleet nieuwe boodschap moest komen, met woorden die geen enkele andere VA gebruikt.

In mijn ogen niet alleen onmogelijk maar ook nog eens helemaal niet nodig.

Ten eerste: Niet iedereen die jouw website ziet, ziet de websites van de mensen die hetzelfde doen als jij.
Feit: Er zijn meer mensen in Nederland die jouw website nooit zullen zien dan mensen die ‘m wel zullen zien, dus laat dit gaan.

Ten tweede: Op hoeveel manieren kun je uitleggen wat je doet? In de kern komt het toch altijd op hetzelfde neer.
Een VA neemt taken uit handen van de klant, die daardoor meer tijd overhoudt om zich met haar/zijn kerntaken bezig te houden en daardoor meer geld kan verdienen met haar/zijn bedrijf.
Nu zijn er verschillende ‘soorten’ VA’s, de een is meer technisch, de ander meer administratief, en zo zijn er meer specialiteiten. Die hebben elk hun eigen ‘soort’ 10-seconden boodschap, hun eigen specifieke woorden die nu eenmaal gebruikt worden om te beschrijven wat ze doen.

Doe dus niet te moeilijk en gebruik gewoon die woorden die de lading dekken.
Wat kan jou het schelen dat er tig anderen zijn die dat ook doen.
Zij kijken ook niet naar jou om zich hetzelfde af te vragen!

En nu, hup, weer lekker aan de slag, ik heb dit artikel nice and short voor je gehouden.
Tenzij je een aanvullend argument hebt waar andere lezers beter van worden natuurlijk.
Of een andere reactie wilt geven op dit artikel.
Dan wil ik je uitnodigen om die hieronder achter te laten, dankjewel daarvoor.

Groet,

 

 

 

Wil jij ook minder moeilijk doen en er gewoon voor gaan met jouw bedrijf?
Met een goede structuur en stappenplan? Kom dan naar mijn middag workshop Blauwdruk voor je Bedrijf. Die organiseer ik regelmatig. Lees hier maar wat anderen over deze workshop vertellen en meld je aan. Tot dan!

  • Saskia Juijn schreef:

    Mooi advies heb je haar gegeven, Marieke! Focus op je eigen pad en vergelijk jezelf niet met anderen. Ik herinner mezelf er ook met enige regelmaat aan 🙂 Groet! Saskia

    • Marieke schreef:

      Hoi Saskia, dank voor je reactie. Inderdaad, focussen en niet checken hoe anderen iets zeggen. Dingen zeggen zoals jij ze wilt zeggen. En dat hebben we allemaal toch nog regelmatig nodig om te horen! Groet, Marieke

  • Petra reekers schreef:

    Goed advies Marieke. Ik moet van de week mijn welkomstboodschap nog opnemen. De website is afgelopen donderdag wel al gelanceerd. Kreeg vanuit een forum de opmerking dat mijn doelgroep niet duidelijk was. Uhm ik ben boekhouder?! Iedere ondernemer is mijn doelgroep ????. Nog maar is nadenken over een duidelijke videoboodschap….. zucht

    • Marieke schreef:

      Hoi Petra, dankjewel voor je bericht, goed dat je website online is! ‘Iedere ondernemer’ vind ik ook wel breed. Is het een zzp’er of iemand uit het mkb of groter? En je wilt ook niet ‘iedere ondernemer’ als klant, vreselijk! Jij wilt de leukste natuurlijk die heel duidelijk op zoek zijn en nodig hebben waar jij heel goed in bent. Dus inderdaad: scherp dat nog maar aan en dan veel plezier met de videoboodschap. Groet, Marieke

  • >