Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Een logische structuur in je aanbod

maart 24, 2016 • Blog, Marketing

Keep It Simple!Een van de leukste dingen om te doen in je bedrijf is het werken aan je aanbod.
Lekker creatief aan de slag, een workshop of training bedenken, opdrachten en oefeningen voor je klanten verzinnen, kennis verzamelen, werkboeken maken.
Heerlijk!

Vaak komt er bij dit proces zo’n enorme stroom van ideeën op gang dat je niet meer te stoppen bent.
Je ziet allemaal mogelijkheden, je kunt wel aan de gang blijven, wow, echt waanzinnig leuk wat er allemaal naar boven komt!

Ik zie dit vaak terug in een enorm aanbod van één ondernemer, het duizelt mij dan.
Tig workshops, losse sessies, trainingen, noem maar op.
Allemaal als ‘losse flodders’ gemaakt en verkocht.

Je weet dat één van mijn kernwoorden Versimpelen is.
Keep it simple.
Hou je aanbod simpel en overzichtelijk.
Dit doe je voor jezelf èn voor je klant.

Hiermee bedoel ik: kijk eens naar alles wat je al hebt of wilt maken, is dat aanbod overweldigend? Heb je ‘heel veel’?
Wat zou het je helpen om je aanbod kleiner en overzichtelijker te maken?
Om mensen daarmee ook langer te helpen, hen langer aan jou te binden?
Zou dat rust geven?

Hoe kun je nu structuur aanbrengen in die hele berg kennis en ideeën die jij hebt en waarmee jij jouw klanten wilt helpen en/of al helpt?
Wat ik mijn klanten leer en waar ik ze mee help is wat ze in Amerika het ‘signature system’ noemen.

Een signature system is een serie van stappen die jouw klant moet nemen om het resultaat te halen wat ze bij jou komen halen.
Jij weet wat jouw klanten moeten leren, kennen, doen, voelen en ervaren om hun probleem of issue op te lossen, om hun gewenste situatie te bereiken.
Daarom ben jij de expert en daarom komen ze bij jou.
Na een bepaalde periode heeft de klant bepaalde resultaten behaald en jij kunt van te voren precies vertellen welke resultaten dat zijn.

Als jij al jouw losse diensten (en producten) in één systeem zou wegzetten, in jouw signature system, dan kan er dit gebeuren:

  • Je geeft (meer) helderheid aan jouw klanten, zij weten: Ik neem deze stappen en dan krijg ik resultaat a-b-c
  • Je geeft (meer) helderheid aan jezelf want je hebt al jouw kennis en losse diensten samengebracht in één systeem.
  • Het complete systeem kun je als jouw langste dienst gaan aanbieden, misschien kun je jouw klanten hier wel een jaar lang mee begeleiden.
  • Losse stappen uit het systeem kun je als een kortere dienst aanbieden, bijvoorbeeld stap 1 en 2 zijn een 6 weken training. Of daar begin je mee als een klant zich niet meteen voor lange tijd wil binden aan je (of andersom). Daarna kun je de klant met gemak een vervolg aanbieden want jouw complete systeem bestaat uit 7 stappen.
  • Het scheelt jou tijd want je hebt jouw aanbod helder en een ideale klant kan altijd ‘ja’ zeggen tegen een van jouw diensten.

Het woord ‘signature’ betekent handtekening, jouw unieke stempel op jouw eigen systeem.
Dit is wat je tot uiting brengt; jouw visie, jouw methode, van jou is er maar één op de hele wereld!

Mijn klanten vinden het super leuk om hiermee bezig te zijn.
Ik hoop dat jij hier wat mee kunt.
Het hebben van een signature system geeft rust in je hoofd, het maakt creatief en heel belangrijk, het bespaart tijd.
Tijd, ons meest kostbare bezit, wie wil daar nu niet méér van hebben?
Hier een voorbeeld van hoe zo’n uitgewerkt signature system eruit kan zien:

Stappenplan Joyce

Mijn advies nadat je jouw signature system hebt gemaakt: Zorg voor één aanbod waarin jouw klant alles krijgt, dat is dan jouw duurste product.
Daarnaast heb je iets kleiners, om te beginnen ook één product, dat haal je uit het langere product want daar zit dus alles in.
En als laatste heb je altijd een gratis product zodat mensen kennis kunnen maken met wie jij bent, wat jij doet en hoeveel kennis jij hebt.
En zo ga je dat langzaam uitbouwen in de loop der jaren.
Dit is wat mij betreft een logische structuur in je aanbod hebben.

Ik hoor graag van jou:
– heb jij een structuur waarin jij al jouw kennis en kunde hebt samengebracht, heb jij jouw signature system helder?
– wat zou het je kunnen helpen om dit te gaan maken?
– wat neem jij mee uit dit artikel?

Dankjewel voor je reactie en deel dit artikel gerust als het anderen in jouw netwerk helpt.

Heb je een vraag, over dit artikel, of iets anders in jouw bedrijf en leven als zakenmam, laat het mij dan ook weten. Ik help je graag verder.

Groet,

email naam

 

Een reactie op “Een logische structuur in je aanbod

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *