👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Dit interesseert jouw klanten echt niet

november 14, 2013 • Blog, Marketing

Ik kreeg een vraag van Lajos, hij is business executive coach, zijn bedrijf heet Golden Flow en dit is zijn vraag:

Hoi Marieke, ik heb een vraag over bij welke beroepsvereniging ik mij het beste kan aansluiten om het vertrouwen van mijn klanten te krijgen. Ik overweeg om lid te worden van een beroepsvereniging zodat ik een soort kwaliteits-keurmerk heb voor mijn werk als coach. Wat is jouw mening hierover?
Dank voor je advies. 

Dankjewel Lajos voor de vraag, een interessante.

Voor sommige beroepen moet je eerst een officiële status krijgen, bijvoorbeeld om medisch of juridisch werk te kunnen doen.
Gelukkig gelden er strenge wetten en voorschriften.

Als we kijken naar het werk van een coach dan is dat wat minder helder.
Iedereen kan zichzelf immers een coach of trainer noemen.

Er zijn natuurlijk scholen en opleidingen waar je een professionele en gecertificeerde coach kunt worden èn er zijn beroepsverenigingen waar je na je opleiding lid van kunt worden.

Ik denk dat veel trainers en coaches zich wel eens afvragen: Moet ik lid worden van zo’n beroepsvereniging en zo ja, van welke?
Waarom zou ik dat eigenlijk willen?
Als ik dat niet doe, kost het mij dan klanten of zal het mij een bepaalde reputatie geven?

Dit is mijn mening:

Ik geloof dat als je lid wilt worden van een beroepsvereniging, je dit in de eerste plaats voor jezelf doet.
Je zou dit willen zodat je je kunt verbinden met andere professionals in jouw werkveld.
Vaak bieden beroepsverenigingen allerlei mooie en voordelige dingen, bijvoorbeeld trainingsdagen, bijeenkomsten, misschien hebben ze een online forum en verschaffen ze je interessante materialen.

Allemaal zaken dus die jou verder helpen, actuele informatie en trends waarmee jij je verder kunt ontwikkelen als professional.

Vanuit een (potentiële) klant gezien vraag ik me af of het hem echt wat kan schelen of jij bent aangesloten bij een beroepsvereniging of niet.
Denk je echt dat als een klant jouw website bezoekt, dat ‘ie dan als eerste gaat zoeken naar een logo van vereniging a, b of c?

Of denk je dat hij meer geïnteresseerd is in welke resultaten jij hebt geboekt met je klanten en wat jouw klanten hierover te vertellen hebben in hun testimonials?

Precies, een klant is meer geïnteresseerd in wat anderen over jou te zeggen hebben!
Een klant zoekt een oplossing voor een probleem en het kan hem echt niets schelen of je lid bent van een beroepsvereniging, omdat dit hem nog steeds geen garantie geeft dat jij daadwerkelijk een goede coach bent.

Jouw dagelijkse ervaring maakt je tot een goede coach, niet het feit dat je wat logo’s op je website hebt gezet.

En ja, ik hoor je wel: ‘Maar Marieke, ik weet zeker dat het echt belangrijk is dat ik lid ben van deze hele bekende vereniging, mijn klanten willen dit!’

Ik geloof het niet, ik denk oprecht dat je klanten het niets kan schelen.
Zij willen alleen maar goede resultaten.
Nogmaals: sluit je vooral aan bij welke beroepsvereniging dan ook, ik ben zelf ook lid van een paar verenigingen maar niet omdat dit mij meer klanten of geloofwaardigheid zal geven, nee, ik ben bij die clubs aangesloten voor de redenen die ik eerder noemde.

Zorg er dus voor dat je een pagina op je website hebt waar je de resultaten kunt vermelden en testimonials kunt plaatsen en zorg ervoor dat je zo spoedig mogelijk alle geweldige ervaringen van je klanten hierop gaat zetten.
Daar hebben jullie immers samen hard voor gewerkt!

Je opmerkingen lees ik graag hieronder.

En als je deze video waardevol vindt, deel ‘m dan in je netwerk!

Heb jij zelf nu een vraag over jouw business, zoals Lajos, laat het mij dan weten en wie weet behandel ik ‘m in een volgend filmpje.

Tot volgende week!

Outfit: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>