Lanceren: leuk of een last?

Heb jij wel eens een product of een dienst gelanceerd?
Ja natuurlijk, want alles wat je verkoopt dat lanceer je, al is het maar één keer.
Andere woorden voor lanceren in deze context: uitbrengen, bekendmaken, openbaar maken, publiceren, uitgeven.

Misschien heb je wel eens een hele zogenaamde lanceerperiode gevolgd bij iemand anders die iets lanceerde.
Ik heb laatst weer een lancering gezien bij iemand die ik volg, gedurende twee weken diverse mailtjes, een uitnodiging voor een online bijeenkomst, nog weer dagelijks een mail en op de laatste dag zelfs drie mails.
Dat ‘lanceren’ daar zit een hele strategie achter, wat overigens zelf ook weer een product is, je kunt bij diverse mensen leren hoe je succesvol lanceert.

In het kort komt het hier op neer:
Je deelt op vooraf vastgestelde momenten waardevolle informatie die uiteindelijk te maken hebben met hetgeen je wilt verkopen.
Op deze manier deel je niet alleen kennis waar jouw doelgroep wat mee kan, je wekt ook vertrouwen.
Dat is super belangrijk want mensen kopen alleen bij iemand die ze vertrouwen.
Je kunt deze kennis/informatie via een serie emails delen of je geeft een aantal keer een webinar of je maakt een mix zoals vaak gebeurt.
Aan het eind van de rit doe je het aanbod en dáár stuur je dan ook nog een paar mails over.

Lanceren is heel handig als je op een bepaald moment wilt starten met bijvoorbeeld een training.
Je wilt laten we zeggen op 1 maart starten met 10 mensen.
Dat betekent dat je zeker in januari al start met je lanceerperiode, dan heb je twee maanden.
Is misschien iets aan de ruime kant maar het hangt er ook helemaal vanaf hoe groot je bereik is.
Want ook hier is het gewoon ‘het spel van de getallen’: Niet iedereen die jouw berichten over jouw training leest zal dit gaan kopen.
Je moet voor 10 deelnemers een veelvoud aan mensen bereiken!
Dit wordt zo vaak nog onderschat.
Als je 10.000 mensen op je emaillijst hebt is het een heel ander verhaal dan wanneer je 30 mensen op je lijst hebt.

Zelf heb ik ook producten gelanceerd.
Eerst volgens het boekje, wat op zich echt wel werkt hoor, maar ik ben daarmee gestopt omdat ik er te veel stress door kreeg.
Nu lanceer ik nog wel maar niet voor mijn complete aanbod en ik geef er mijn eigen draai aan, dat geeft rust en is veel leuker.

Ik denk dat je allereerst goed moet kijken naar hoe jij wilt werken.
Natuurlijk is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen en daarvoor zul je soms nieuwe enge dingen moeten doen, zoals een lancering.
Maar als jij dit hebt gedaan en je hebt het nog een keer gedaan en misschien zelfs nog een keer en je wordt er niet blijer van, dan stop je er toch lekker mee.

Ik neem als voorbeeld even mijn jaarprogramma Moeders met een Missie.
Deze heb ik een aantal keer gelanceerd omdat ik op een vastgestelde datum wilde starten met een nieuwe ronde.
Misschien heb jij ook trainingen die je een paar keer per jaar laat beginnen.
Voordelen hiervan zijn:

  • Mensen krijgen beperkt de tijd om na te denken of ze mee willen doen. Je dwingt ze om snel te beslissen, je creëert schaarste in tijd. Dat is een voordeel want hoe langer mensen ergens over kunnen nadenken, hoe meer redenen ze gaan bedenken om het niet te doen.
  • Je start met een groep, met elkaar. Dat zorgt voor een snelle verbinding onderling. Iedereen vertrekt vanaf hetzelfde punt en gaat gedurende dezelfde periode ergens aan werken.
  • Jij hebt een x-aantal klanten binnen = een x-bedrag aan omzet. Dat is fijn voor jou.

Nadelen zijn:

  • Nee moeten verkopen buiten de startdata om. Heel vervelend als je als klant hebt besloten dat je een training wilt doen en dat je dan misschien een half jaar moet wachten om te kunnen starten? Voor jou als verkopende partij ook vervelend. Exclusiviteit kan ook tegen je werken.
  • Stress. Lanceren is topsport en vraagt veel van je. Dit was voor mij de belangrijkste reden om mijn jaarprogramma niet steeds te lanceren. Ik werd er ongelukkig van.

Voor mijn jaarprogramma heb ik het lanceren dus losgelaten, daar kan iemand nu op elk gewenst moment mee beginnen.
Ik vond het een last.
Neemt niet weg dat ik af en toe acties organiseer om het aantrekkelijk voor mensen te maken om te starten, met mooie bonussen, en daar zit dan wél een tijdslimiet aan.
Ik hou het dan zo klein en overzichtelijk voor mijzelf dat ik het ook echt leuk vind om te doen.

Lanceren is ook leuk voor een nieuw product, je kunt het lekker feestelijk verpakken en er speciale bonussen aan koppelen voor de mensen die snel beslissen.
Of als je een bestaand product een upgrade hebt gegeven kun je er ook weer een lancering voor doen.
Het is en blijft heel persoonlijk, zoals met alles in je bedrijf!

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met lanceren:
– doe jij dit, op welke manier en wat levert het je op?
– doe jij het niet meer, en met welke reden?
– welke actie(s) en inzichten neem jij mee uit dit artikel?

Leuk om te lezen hoe jij hiermee omgaat in jouw bedrijf.

Heb je een vraag over iets in je bedrijf, over jezelf als ondernemer of over hoe je het toch allemaal moet combineren met je gezin, laat het mij weten.
Ik help je graag verder.

Groet,

Spread the love
  • Catja schreef:

    Interessante blog met voors en tegens op gebied van lanceren. Ik bedenk dat ik mijn nieuwe site niet heb gelanceerd. Op een zeker moment was ie er gewoon.

    Ik heb (nog) geen aanbod van trainingen, workshops oid. Ik werk 1-op-1 en bied tekstdiensten aan. Ik heb me gespecialiseerd in gender- en etnische diversiteit. Ik overweeg of ik beter wel/niet een aanbod moet ontwikkelen. En dan kun je ook lanceren, realiseer ik me nav je artikel.

    Mijn vraag is nu of je ook in mijn geval kan lanceren. Dus geen aanbod (en geen mailinglijst) En kun je je site ook lanceren? Of moet je er dan een aanbod aan koppelen? Dan zou ik dus via social media en bestaande klanten kunnen lanceren?

    Nou je artikel riep eerst helderheid en later vooral verwarring op. 🙁

    • Marieke schreef:

      Hoi Catja, hahaha, jouw laatste zin is goed want het borrelt nu in je hoofd 😉 Dit artikel is geschreven voor het lanceren van een product of dienst die je verkoopt. Vanuit marketing oogpunt kun je álles natuurlijk aangrijpen om er een lanceerfeestje van te maken. Dus ja, waarom niet als je nieuwe website online gaat? Super leuk om daaromheen iets te bedenken wat je hopelijk op korte termijn dan ook geld oplevert. Wat betreft jouw aanbod: Er is niets mis met het aanbieden van enkel 1-op-1 diensten. Sterker nog: die zijn de beste basis voor een bedrijf! Maar misschien kun je nu ook na gaan denken of je iets met een groep zou kunnen doen, online of offline of een mix. Het is het op een andere manier verpakken en verkopen van jouw kennis. Groet, Marieke

  • Nicole schreef:

    Ik ga in januari voor het eerst echt iets lanceren. Een online programma. Super spannend maar erg leuk. Deze zal in eerste instantie beperkt open gaan omdat het mijn eerste keer is en ik dus mijn volledige focus op die groep wil houden. Hoe klein dan ook. En dan kan ik altijd kijken hoe het voelt en of ik het blijf doen dat lanceren.