👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Kwaliteit in plaats van Kwantiteit

mei 11, 2017 • Blog, Marketing


Een paar weken geleden schreef ik het artikel ‘Maak het niet moeilijker dan het is’.
Het artikel dat je nu leest wilde ik in eerste instantie dezelfde titel en dan deel 2 geven maar ik besloot er toch maar even een andere naam aan te geven.
Eigenlijk kan ik wel een hele serie over ‘Maak het niet moeilijker dan het is’ gaan schrijven dus misschien doe ik dat nog wel 😉

Goed, over tot de orde van de dag.
Kwaliteit in plaats van Kwantiteit.
En dan specifiek over het aanbod dat je hebt, de diensten die je verkoopt aan je klanten.
Het is goed om een logische opbouw in je aanbod te hebben.
Een voorbeeld:

  1. iets gratis zodat mensen kennis met je kunnen maken.
  2. iets laagdrempelig, laten we zeggen onder de 100 euro.
  3. iets duurder, bijvoorbeeld van rond de 500 euro.
  4. jouw duurste product of dienst, vanaf 1000 euro.

Sommige mensen starten met jouw gratis product (en gaan nooit verder) maar er zijn ook mensen die meteen voor jouw duurste product zullen gaan, je hoeft hier niets uit te sluiten.
De reden dat ik dit artikel eerst ‘Maak het niet moeilijker dan het is deel 2’ wilde noemen is omdat ik ervan overtuigd ben dat als je een aanbod hebt zoals ik hierboven schets, je dan een super goede business kunt opbouwen. Je hoeft helemaal geen tig workshops, cursussen, trainingen of wat dan ook te creëren.

Laat alles erop gericht zijn om de juiste mensen, jouw leukste en ideale klanten, mee te laten doen met wat voor hen het meest geschikt is, bij voorkeur jouw duurste product of dienst.
Omdat ze bij dat product het meeste en het beste krijgen, inclusief jouw tijd en aandacht.

Zorg ervoor dat wat je hebt inhoudelijk steeds beter wordt.
Werk aan de kwaliteit in plaats van dat je weer een nieuwe cursus gaat bedenken.
Zo kun je bijvoorbeeld nieuwe kennis verwerken in jouw bestaande producten.
Je kunt er modules of onderdelen aan toevoegen waarmee het nog meer waarde krijgt.
Ik geloof heel erg in ‘going the extra mile’ dus altijd blijven kijken waar je net dat beetje extra kunt toevoegen waarmee mensen het ‘WOW’ gevoel krijgen.

Een bekend voorbeeld is Marie Forleo’s B-school. Dat programma is waar het bij haar allemaal om draait. Ze heeft weinig anders.
Je kunt ook nog maar eens éénmaal per jaar starten, zij brengt hiermee een hyper focus aan.
De inhoud is dan weer beter dan de vorige keer, dat hoor ik tenminste om mij heen want ik zit niet in haar programma.

Mijn duurste product is Moeders met een Missie.
Het is een jaarprogramma en na dat jaar kan iemand voor een laag bedrag blijven voor nog een jaar.
Ik wil mijn klanten de tijd geven die zij nodig hebben en ik geloof in lange termijn groei.
Daarnaast vind ik het erg gezellig met elkaar en de sfeer, het onderlinge contact is erg fijn.
Je kunt starten wanneer je wilt, dit vind ik zelf een fijne manier van werken in plaats van stressvolle lanceringen.

Mijn focus ligt op de kwalitatieve verbetering van dit programma. Denk aan het maken van nieuwe modules. Zo kwamen er de laatste tijd wat vragen over administratie en boekhouding, iets waar ik geen expert in ben en waar ik ook geen inhoud over heb.
Maar ik heb wél twee klanten in het programma die een boekhoudkantoor hebben!
Hen heb ik gevraagd of zij een module wilden maken, uiteraard tegen betaling.
Zij gingen vol enthousiasme aan de slag.
Win-win-win!

Mijn andere producten en diensten zijn ook heel waardevol en goed en die geef ik met veel plezier. Maar altijd is het aanbod daarna: Moeders met een Missie.
Omdat ik weet dat je daar het meeste aan hebt, daar ‘krijg’ je mij maximaal én stap je in een community van gelijkgestemde vrouwen.
Ik hoef op dit moment dan ook geen nieuwe producten of diensten te creëren, ik hoef alleen maar te blijven kijken naar de kwaliteit van wat ik heb en daarin blijven groeien, daar mijn creativiteit instoppen.
Het geeft mij ook nog eens een boel rust.

Wat kan jij hier nu mee?
– Kijk eens naar jouw aanbod en stel jezelf de vraag: Zit er een logische opbouw in?
– Ga je van gratis naar hoog of heb je een hele serie producten of diensten die allemaal een beetje gelijk geprijsd zijn?
– Wat zou het voor jouw bedrijf en jouw omzet kunnen betekenen als je dit anders gaat organiseren?

Ik ben benieuwd naar jouw reactie.
Heb je een vraag stel die dan ook gerust, ik help je graag verder!
Dankjewel voor je tijd en aandacht.

Groet,

 

 

 

  • Linda schreef:

    Hoi,

    De logische opbouw van het aanbod van dienstverlening heeft mij aan het denken gezet. Daar ga ik zeker iets mee doen, want dat is bij mij nu onvoldoende aanwezig. Idee voor gratis en de verdere opbouw heb ik inmiddels in mijn hoofd. Dank je wel!

  • >