Hoe vaak klop jij op iemands deur?

Dat je als ondernemer over een behoorlijke portie doorzettingsvermogen moet beschikken, dat weet jij al.
We kennen allemaal de momenten waarop je denkt: Waar doe ik het eigenlijk voor? Waarom duurt het zo lang? Zien mensen niet dat dit product ze gewoon goed gaat helpen? Wanneer komt mijn stroom klanten op gang? Wat doe ik verkeerd?

Gelukkig zijn er dan ook meteen duizenden voorbeelden van mensen die dit ook hadden en bij wie het allemaal goed kwam.
Omdát ze doorzetten.

Ik werd er laatst weer aan herinnerd toen ik keek naar de documentaire ‘Believer’.
Het gaat over een missie van Dan Reynolds, hij is de zanger van Imagine Dragons.
Met gemak vult deze band stadions over de hele wereld waar mensen komen luisteren naar hun muziek, ze zijn echt onwijs populair.

Dan, getrouwd en vader van drie jonge kinderen, is lid van de Mormoonse kerk.
Hij vertelt over zijn opvoeding, zijn ouders, zijn familie, een fijn warm nest met slimme mensen.
Als je negentien wordt is het binnen de Mormoonse gemeenschap gebruikelijk dat je ‘op missie’ gaat.
Je gaat gedurende een bepaalde periode langs de deuren, plat gezegd om zieltjes te winnen.
Dan vertelt hierover: ‘Je moet ongeveer op 100 deuren kloppen voordat er één opengaat.’

Op een gegeven moment ontmoet hij zijn vriendin, zij is geen lid van de kerk.
Willen ze trouwen dan is dat een probleem, de Mormoonse gemeenschap is zeer traditioneel en behoudend.
Ze zijn bijvoorbeeld tegen seks voor het huwelijk, tegen het homohuwelijk, eigenlijk is het enige goede een man-vrouw huwelijk en alles wat daarvan afwijkt keuren ze af.
Dit heeft onder andere als gevolg dat er een hoog percentage zelfmoord is onder LHBTQ jongeren, sowieso in het algemeen maar het is nog hoger voor Mormoonse jongeren.

Uiteindelijk sluit zijn vriendin zich aan bij de kerk, omdat ze willen trouwen.
Triest om te zien dat haar twee beste vriendinnen, een lesbisch stel, niet bij de bruiloft kan (mag, wil?) zijn.
Op dat moment realiseert Dan zich dat er fundamenteels iets niet klopt en hij besluit in actie te komen.

Hij gaat (in 2017) een festival organiseren, Loveloud.
Bedoeld om LHBTQ jongeren een stem te geven, ze te verbinden en om acceptatie aan te moedigen.
Het festival is in Utah, persé moet het festival hier plaatsvinden, in het hart van de Mormoonse kerk.
Nu wordt het interessant want waar hij als zanger van Imagine Dragons gewend is om binnen een kwartier concerten uit te verkopen, gaat het hier tergend langzaam met de kaartverkoop.
Ook zijn er andere tegenslagen, mensen/bedrijven zijn terughoudend om zich aan dit festival te verbinden.
Van de 20.000 kaarten zijn er een week of zes voordat het festival is pas 6000 verkocht.
Dan en de organisatoren denken dat dit komt omdat ‘de kerk’ niets communiceert over het festival, alsof de meeste mensen toch iets van een akkoord van hun kant nodig hebben.
Uiteindelijk lukt het hem dat er vanuit de kerk een positief bericht naar buiten komt over het festival en is het uitverkocht.

Na het festival, dat erg succesvol was, heeft Dan goede hoop dat er doorgepakt kan worden.
Hij hoopt dat de kerkleiding zich zal openstellen voor andere vormen van relaties dan het man-vrouw huwelijk.
Zij zullen nu toch ook wel inzien dat de tijden zijn veranderd?
Helaas, daarin heeft hij zich vergist.
In de jaarlijkse bijeenkomst met de hoogste mensen binnen de kerk wordt nog eens duidelijk het statement gemaakt dat een man-vrouw huwelijk de enige vorm is die wordt goedgekeurd.

Nu zegt Dan: ‘Ik heb vroeger geleerd dat ik op 100 deuren moest kloppen om er één geopend te krijgen. Dat principe hanteer ik nu gewoon ook. Ik zal met deze missie doorgaan, ik zal blijven aankloppen op de deur van de kerk, net zo lang totdat ze opendoen.’

Het festival is onlangs voor de tweede keer georganiseerd, er is een stichting opgericht.
Er zijn grote sponsoren gevonden en Loveloud timmert gestaag aan de weg.
Hoe lang het zal duren voordat Dan in zijn uiteindelijke missie slaagt weet ik natuurlijk niet.
Elke stap in de goede richting is al pure winst en sommige dingen hebben nu eenmaal langer nodig.
Dit laat ook maar weer eens zien dat je altijd íets kunt doen, in plaats van denken ‘Ach, ik heb het één keer geprobeerd, het werkt niet, laat maar zitten.’
Het hebben van een missie én een strategie, een plan van aanpak, daar gaat het om.​

Dus lieve lezer: Blijf op deuren kloppen, blijf jouw waarheid verkondigen, ga voor één nieuwe klant in plaats van jezelf meteen als doel te stellen dat het er deze maand minimaal tien moeten zijn zodat je teleurgesteld bent met die ene.
Van de ene ‘nee’ naar de volgende ‘ja’!

Soms moet je meerdere keren op dezelfde deur kloppen.
Dat iemand nu ‘nee’ zegt betekent niet dat er nooit een ‘ja’ van die persoon kan komen.
Toegegeven: Hier ga ik nog wel eens de mist in.
Ik kan goed twee of drie keer iemand terugbellen omdat het een potentiële klant is maar daarna hou ik het meestal voor gezien.
Ik voel me dan opdringerig, geef voorrang aan andere taken en denk: Als diegene echt wil dan kan zij mij ook bellen.
Wat natuurlijk ook zo is maar toch is het goed om in contact te blijven en je weet nooit waar het toe kan leiden.
Met mijn wekelijkse blog ben ik dan weer wél heel consequent, maar ja, dat is lekker veilig want ik hoef niet met iemand te praten 😉

Ik ben benieuwd naar jouw reactie:
– wat kun jij over het ‘kloppen op deuren’ vertellen voor wat betreft jouw bedrijf of iets in jouw leven?
– wat heb je hiervan geleerd, wat doe je nu anders?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Dankjewel voor jouw tijd en deel dit artikel gerust in jouw netwerk.
Heb je een vraag over jouw bedrijf of leven als ondernemende moeder laat het mij weten.
Ik help je graag verder.

Groet,

 

 

 

Ps: Het is geen festival maar wel een hele toffe dag vol met kennis, inspiratie, muziek, lekker eten en drinken, fun en nog veel meer! Voor maximaal 80 ondernemende vrouwen zoals jij.
Mijn jaarlijkse event, dit jaar op zaterdag 10 november. Pak jouw ticket hier, nu nog voor de early bird prijs!

 

 

Spread the love

6 gedachten over “Hoe vaak klop jij op iemands deur?

  1. Nicole

    Bedankt Marieke, want dit artikel kwam voor mij op het juiste moment.
    Momenteel heb ik geen klanten (in het verleden wel gehad maar tijd niks aan mijn bedrijf gedaan) en dus klop ik op deuren, zoveel mogelijk. Maar het levert niks op.. Nog niet. Echter ga ik stug door want ik weet dat er een klant is die op me wacht. Meerdere zelfs, maar ik begin bij 1!

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Nicole, heel goed! Misschien ook kijken of je iets aan je strategie kunt aanpassen maar je mindset is goed! Groet, Marieke

      Reageren
  2. Margaret Rijkes

    Hi Marieke,

    Grappig dat je nu net dit stukje schrijft. Van de week zei ik nog tijdens een etentje met een vriend die ook een eigen zaak heeft en me wat tips gaf, dat ik al bij de gemeente had gevraagd of er geen subsidie was voor ouders die hun kinderen de training bij mij zouden willen volgen en zo nog een paar voorbeelden wat ik al een keer geprobeerd had. Maar het is idd de moeite om dit jaar gewoon alles nog een keer te gaan doen wat ik afgelopen jaar geprobeerd heb. Dus weer langs scholen gaan. Flyers ophangen laten daar, enz… Goed om weer te lezen dit. Dank je wel! We geven niet op he 😉

    Lieve groet,
    Margaret

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*