Jouw verhaal is jouw marketing.

Via het programma Zomergasten maakte ik kennis met Esther Perel.
Een prachtige, zeer inspirerende vrouw, psychotherapeut, schrijver en gespecialiseerd in (liefdes)relaties.
‘De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de kwaliteit van je relaties.’
Ze is net zestig geworden maar reist de hele wereld over om te spreken, schrijft artikelen en boeken, heeft een podcast, én een online training want haar praktijk in New York City zit vol.

Met haar werk brengt ze mensen weer bij elkaar, ze ziet zichzelf als bruggenbouwer tussen werelden (lees: mensen) die vastzitten in hun eigen gelijk en waarheid.
Iedereen heeft zijn of haar gelijk.
Bij het aanpakken van een conflict moet je hier dan ook eerst waardering voor uitspreken, ieders gelijk moet erkend worden.
‘Zekerheid is de vijand van het veranderen’.
‘Mensen moeten na het ontvangen van waardering weg uit hun zekerheid zodat ze nieuwsgierig kunnen worden om iets nieuws aan te kunnen nemen.’

Dat is waarschijnlijk ook zo voor jouw klanten.
Of je nu zelf als therapeut werkt, of als coach, of als dienstverlener: Jij hebt ideeën over jouw vakgebied, een visie, en die vertaalt zich in jouw aanbod en jouw manier van werken.
Je prikkelt mensen om iets van je aan te nemen, om dingen uit te proberen zoals jij het ze voorstelt.
Jij laat ze ontdekken of wat jij brengt waardevol is in hun leven.
Of het iets toevoegt.
Het is oké als een klant in dit proces een beetje onrustig of zelfs pissig wordt, omdát jij hem prikkelt en uitdaagt.
Ik zie dit als iets positiefs, je raakt iets bij de klant waar hij wat mee mag!

Een hele mooie metafoor is dat Esther het vaak heeft over ‘verhalen’.
Je leeft een verhaal, je relaties zijn verhalen, alles is een verhaal.
In de verhalen zijn er vaak tradities, verwachtingen, niet alleen van jezelf maar ook van anderen.
Soms zit je in een slecht verhaal.
Welke betekenis geef je hier aan in jouw leven?
Het is mooi om hierover na te denken.

Hoe kun je in jouw ontwikkeling nieuwe dingen aannemen en uitproberen als er druk is vanuit bijvoorbeeld je familie om vast te houden aan tradities?
Als er niemand in jouw familie zelfstandig ondernemer is en niemand echt snapt waar je mee bezig bent?
Ik kan me voorstellen dat dit voor conflicten zorgt, interne en externe, en ik hoor hier ook wel eens verhalen over.
Zelf heb ik hier (uiteraard) ook de nodige ervaring mee.
Met sommige familieleden heb ik het gewoon nooit over mijn bedrijf.
Zij vragen er niet naar en ik vertel er niet over.
Nu ik dit hier zo typ vind ik het eigenlijk ook best wel raar en jammer dat dit zo is.
Ja, dat doet soms wel een beetje pijn maar inmiddels weet ik dat het méér pijn doet als ik het steeds over mijn bedrijf zou hebben en ik alleen kan rekenen op negativiteit of desinteresse.
Gelukkig heb ik genoeg vrienden, mede ondernemers en familieleden met wie ik wel praat over mijn bedrijf en alles wat daarbij komt kijken.

Dat stuk over dat je leven een verhaal is deed mij direct denken aan iets wat ik onlangs hoorde tijdens een workshop.
Het ging erover in hoeverre je jouw ideale klant helder moet hebben.
Er werd verteld dat dit helemaal niet zo belangrijk is omdat jouw verhaal de meest krachtige tool is in jouw bedrijf.
Met jouw verhaal kun je een bedrijf opbouwen en je branding en marketing mee aanpakken.
Met jouw verhaal trek je vanzelf jouw meest ideale klant aan.​
Ook dit vond ik verfrissende om te horen.
​Verhalen vertellen, storytelling, over wat jij meemaakt in jouw bedrijf, in jouw leven, wat maakt dat je vandaag deze vrouw bent die doet wat jij doet?

Het triggerde mij om te gaan kijken in hoeverre ik storytelling meer of beter kan integreren in mijn bedrijf.
Wat zou dit kunnen betekenen voor de mensen die ik aantrek, voor mijn manier van schrijven en uiteindelijk voor de mensen die met mij willen werken?
Interessant om mee aan de slag te gaan.
Ik blog al een jaar of zes en er staan er inmiddels al heel wat op mijn website.
In het begin deelde ik kennis, de blogs waren een soort mini lesjes.
Nu vertel ik liever iets over wat ik heb meegemaakt, of wat ik bij een klant zag gebeuren.
Dat koppel ik dan naar wat jij hier als lezer mee zou kunnen doen.
Nog steeds kan ik daar praktische tips bij geven maar ik merk dat de aanleiding dan toch altijd een gebeurtenis is, een verhaal.

Het is in ieder geval gaaf om te zien hoe Esther Perel haar marketing regelt door verhalen.
Zou jij sessies met (eenmalige) klanten opnemen om hiermee mensen te inspireren via een podcast? Zij doet het.
Heb jij al een online training gemaakt waarmee je meer mensen kunt helpen omdat je geen nieuwe klanten meer aanneemt? Esther heeft er één (heerlijk overzichtelijk) waarmee je de passie in de relatie met jouw partner weer kunt laten vlammen.
Zou jij een boek schrijven over jouw visie en jouw verhalen die maakten dat je doet wat je doet? Esther deed het twee keer en belandde op de bank bij Oprah.

Maar ik ben ook benieuwd in hoeverre jij jouw verhaal of storytelling in het algemeen meer in jouw bedrijf kunt integreren.
Of heb je dit al gedaan en wat heeft het je opgeleverd?
Heel tof om jouw reactie hieronder te lezen!

De website van Esther Perel vind je hier.
Haar podcast heet ‘Where should we begin?’ with Esther Perel

Dank voor je tijd en aandacht.

Groet,

Spread the love

2 gedachten over “Jouw verhaal is jouw marketing.

  1. Marijke

    dag Marieke,
    na het lezen van dit artikel, valt bij mij opeens het kwartje Ongetwijfelt is het eerder door jou of ander gezegd, maar nu landt het. Ik vind bloggen en artikeltjes maken voor face-book echt niet makkelijk. Ik weet best veel over astrologie, maar mijn idee is dat er ook al heel veel over geschreven is. Klopt het wel wat ik schrijf etc. Nu heb ik achterelkaar een stukje geschreven, maar met mijn eigen verhaal er in. Voor ik het wist heb ik meer dan 600 woorden op papier. Ik heb hier niet alleen een beter gevoel over, maar ook anderen herkennen mijn verhaal ook beter. Dank je wel voor dit inzicht.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Marijke, wat fantastisch!!! Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor jouw bedrijf maar dat het iets goeds is lijkt me helder! Groet, Marieke

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*