👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Jouw tarieven bepaal je NIET zo.

januari 19, 2017 • Blog, Geld

Van de week was ik in gesprek met iemand die werkt bij een zorginstelling, leuke vrouw.
Getrouwd en drie kinderen, twee daarvan studeren en eentje op de middelbare.
We waren zo aan het praten over de vrieskou en de Elfstedentocht en zij vertelde over haar man, dat hij als zelfstandige werkt maar dat hij al de hele week roept dat hij ‘aanstaande vrijdag niet kan’ omdat hij dan een schaatstocht op natuurijs hoopt te gaan maken.

Ik vroeg haar naar het werk van haar man.
Hij zit in de uitvaartbranche vertelde ze, hij begeleidt mensen die een dierbare zijn kwijtgeraakt.
Vooraf praat en regelt hij veel met hen, hij helpt ze bij het vormgeven van de afscheidsdienst, hij maakt zelfs het verhaal op van de overleden persoon, hij leidt de dienst.
Hij kan dus op elk willekeurig moment gebeld worden en dan gaat hij met de klant een kort en intensief traject van gemiddeld een week in.
Bijzonder mooi en dankbaar werk lijkt mij, dit moet je maar kunnen en willen.

Ze vertelde verder over zijn carrière in het bedrijfsleven, dat hij jarenlang als manager had gewerkt, lange dagen, veel stress. Op een gegeven moment was hij het zat en heeft hij deze stap gezet, wat heel goed heeft uitgepakt want zijn bedrijf loopt goed.
Hij vindt het geweldig werk.
Heel erg tof en inspirerend om te horen vind ik, en tja, ik vraag dan natuurlijk ook nét weer even verder.

‘Wat kost zo’n traject nu als ik vragen mag?’ vroeg ik haar.
360 euro was het antwoord.
Wat?
Zo weinig?
Mijn mond viel open.
‘Is dat niet een beetje (heel erg) weinig?’ vroeg ik.
Ja, dat was ze wel met mij eens.
Zeker als je ziet hoeveel uur hij per traject bezig is, dan gaat het nergens over.
Je staat toch min of meer een goede week dag en nacht voor de klant klaar.
En zelfs nadat de uitvaart is geweest kan ik me voorstellen dat je ook nog een en ander wil afronden met de familie.
‘Maar’ zei ze, ‘hij heeft het al met 15 euro verhoogd onlangs en tja, zijn ‘con-collega’s’ vragen ook ongeveer dit bedrag dus je moet je daar toch een beetje op afstemmen.’

Ohhh, fout antwoord als je met mij aan het praten bent, hahaha.
En wel hierom:

Wat als iedereen te weinig vraagt?
Wat als iedereen naar elkaar zit te kijken en zijn prijzen daarop afstemt of aanpast?
Toch wel enigszins gefrustreerd omdat er onderaan de streep toch wel wat meer over zou mogen blijven?
Maar te bang is dat er geen klanten meer komen bij een verhoging naar laten we zeggen minimaal 500 tot 750 euro?

Beter is natuurlijk: uitgaan van de waarde die je biedt aan de klant.
Hoe fijn is het als jij met een overleden familielid zit, er komen duizend dingen op je af, dat er dan iemand is die jou bij de hand neemt, dingen uit handen neemt, klaarstaat, teksten schrijft, als een spin in het web de dienst regelt en begeleidt.
Misschien is het ze wel het tienvoudige waard.

Tegenover de waarde die je aan de klant biedt is er het stuk waarde dat jij ervoor terugkrijgt, de vorm hiervan zijn klinkende euro’s.
Het gaat mij zo aan het hart als ik hoor dat de prijzen op deze basis worden gesteld.
Voor een zelfstandige die zoveel geeft mag daar toch ook best een betere betaling tegenover staan.
Dit is de mindset over geld, waarde, en mogen ontvangen.

Fijne testimonials hebben is een aspect wat hierbij helpt.
Laat je klanten het maar vertellen.
Laat hen jou maar de hemel in prijzen (oeps, in deze context misschien niet de goede omschrijving), laat hen de nieuwe klanten overtuigen.
En ga staan voor wat je waard bent, potverdikkie!

Nu hoor ik graag van jou:
– kijk jij naar anderen om jouw tarieven te bepalen en wat doe je dan?
– of deed je dit maar nu niet meer en wat heeft jou geholpen in dit proces?
– wat kun jij doen om jouw waarde meer zichtbaar te maken, bv op je website?

Dank voor je reactie en als jij een vraag hebt over jouw bedrijf of jezelf als ondernemer laat het mij weten, ik help je graag verder.

Tot de volgende keer!

  • Privé schreef:

    Hoi Marieke, ik kijk inderdaad ook naar collega’s want wil mezelf niet uit de markt prijzen. Daarnaast heb ik wel een praktijkruimte die betaald moet worden, wat velen niet hebben omdat ze aan huis werken. Het blijft een spanningsveld en ik ga ook op mijn gevoel af.
    Ik vraag nu 65 euro voor consulten van 1.5 uur en eigenlijk zou ik het willen verhogen naar 70 euro. Toch weerhoudt iets me. Ik kan er nog niet volledig achterstaan.

    • Marieke schreef:

      Hoi Els, dank voor je reactie. Je prijst jezelf niet uit de markt door jouw eigen koers te volgen, dit is een mindset. Laatst hoorde ik van iemand die had haar prijzen ook verhoogd met een relatief klein bedrag en zij kreeg van een van haar klanten deze reactie op die verhoging: ‘Eindelijk ga je meer vragen wat je waard bent!’
      Ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat jouw klanten zouden afhaken op 5 euro meer per consult. Nieuwe klanten kunnen sowieso dit bedrag gaan betalen, die weten niet beter. Ik ben benieuwd naar wat het is wat jou hier nog een dag langer van weerhoudt. Kun je daar iets mee?
      Groet, Marieke

  • Marjolein schreef:

    Hai Marieke, opnieuw een heel fijn stuk om te lezen van jou! Dankjewel daarvoor!
    Voor wat betreft mijn twee zeer diverse bedrijven (Oud Hout bewerken naar iets nieuws en Kwaliteitmanagement advies) is het heel verschillend welke tarieven ik hanteer. Een uurtarief hanteren voor mijn handgemaakte houtwerk….tja, dan heb ik geen enkele klant meer vrees ik. Daarentegen heb ik nu het lef, om bij een volgende kwaliteit management klant mijn uurtarief te verhogen. Waarom? Omdat ik een collega adviseur heb benaderd om eens over mijn schouder mee te kijken bij mijn eerste opdracht, om te sparren en te zien wat ik wel en niet goed heb gedaan. Dat heeft me een enorme boost gegeven in het weten dat ik wel degelijk veel waarde lever aan mijn klant!
    En het hout, is ontzettend goed voor mijn balans, het scheelt me de kosten voor yoga lessen of andere ontspanning die ik buiten de deur zou moeten zoeken. Heb ik hoge kosten? Nee, want onze schuur is mijn atelier, het hout komt me letterlijk aanwaaien. Prima zo, de tarieven die ik daarvoor vraag. Ik maak namelijk letterlijk geld van weggegooid hout, hoe mooi kan het zijn!

    • Marieke schreef:

      Hee Marjolein, dank voor je reactie! Wat goed dat je iemand hebt ingeschakeld om jouw waarde meer zichtbaar te krijgen. Je vraagt toch ook wel testimonials aan jouw klanten? Die kun je dan op je website zetten, dat helpt nieuwe klanten om jou sneller te vertrouwen (want een ander zegt het).
      En dat je met het houtwerk a) de nodige ontspanning en creativiteit hebt en b) er ook nog geld mee verdient, tja, dat is winst op alle fronten!
      Groet, Marieke

  • >