Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Jouw klant is nooit klaar.

januari 30, 2020 • Blog, Marketing

Sinds wij een hond hebben begint mijn werkdag later, zo om een uur of tien uur ‘s ochtends.
Soms vind ik het irritant, zeker als het regent, want ik kijk dan naar het uur dat ik achter mijn bureau had kúnnen zitten.
Dat gevoel is gelukkig altijd van korte duur want ik weet: Dat uurtje wandelen in de ochtend komt mijn bedrijf juist ten goede.

Wij wonen in een buitengebied dus het is heerlijk weids en rustig.
Laatst zag ik op de route een bestelbusje staan, langs een van de vele sloten die er door het landschap lopen.
Een man en een kleine hond liepen in de buurt van het busje en speurden de omgeving af.
De man trok op een gegeven moment een enorm soort visserspak aan en stapte de sloot in om de boel nog beter te kunnen inspecteren.

Ondertussen liepen Gerrit en ik langs het busje en ik zag dat hij van de muskusrattenbestrijding was.
Goh, wat een interessant beroep dacht ik, en hoe zou zo’n ambitie nu precies ontstaan?
Op welk moment besluit je ‘Ik word muskusrattenbestrijder!’
Maar goed, da’s weer een ander verhaal.

Een paar dagen later las ik op de NOS app dat dit diertje zijn langste tijd heeft gehad.
De bestrijders hebben ze bijna uitgeroeid, er geldt een zero tolerance beleid voor deze kleine knager.
Omdat ze de dijken kapot maken en weilanden verwoesten waardoor de waterschappen en de boeren alarm sloegen.

Met nieuwe vangtechnieken lukt het nu dus om dit gespuis aan te pakken.
De grenscontroles met Duitsland zijn ook aangescherpt.
In 2035 verwacht men dat ons landje muskusrat-vrij zal zijn.

Hartstikke fijn voor hen die dit doel nastreven.
Maar die beroepsgroep heeft zichzelf dan dus wel overbodig gemaakt.

In mijn werk tref ik wel eens vrouwen die zichzelf ook het liefst zo snel mogelijk overbodig maken voor hun klanten.
Ze doen één, twee, hooguit drie sessies en dan is de klant weer klaar.

Ik geloof daar dus niet in.
Een klant is nooit klaar.
Een klant kan er wel voor kiezen om (tijdelijk) te stoppen of om verder te gaan bij iemand anders.
Maar klaar is hij/zij nooit.

Altijd is er een volgende stap waardoor jouw klant zich verder kan ontwikkelen.
Aan jou om ervoor te zorgen dat de klant hiervoor ook weer voor jou kiest, als jij dat wilt natuurlijk.
Er kan misschien veel tijd tussen zitten en de vorm kan heel anders zijn maar los daarvan: het kan altijd.

Dit vraagt wel tijd en aandacht van jouw kant, dit vraagt om marketing.
Ook vraagt het dat je durft te verkopen.
Dat jij durft te zeggen: Ik kan jou helpen om nóg beter te worden dan je nu al bent.

Wat voorbeelden:

  • Voor trainers en coaches: Een terugkomdag na een half jaar of een jaar. Dit kan individueel maar je kunt ook losse klanten samenbrengen in een groepje.
  • Fotograaf: Na een bruiloft komen er misschien kinderen om te fotograferen. Gezinsportretten. Afscheid. Ben je heel specifiek fotograaf verwijs dan door naar iemand anders en vice versa.
  • Saloneigenaar: meteen een nieuwe afspraak maken met de klant als deze in je stoel zit. Een spaarsysteem of een leuke attentie werkt vaak goed. Je zou ook een lezing kunnen organiseren, zoek de samenwerking op met een andere expert in de buurt. Gezondheid en voeding zijn onderwerpen die het altijd goed doen.
  • Maak/Verkoop je fysieke producten, zoals kleding, eten of goodies, zorg er dan (ook) voor dat jouw klanten jubelende fans worden en neem ze mee in het verhaal achter jouw product(en).
  • Ben je adviseur op een bepaald gebied dan zijn er altijd wel veranderingen in de wet- of regelgeving die jouw klanten willen (moeten) weten. Help ze hiermee verder.

Hou contact met je klant, hou het persoonlijk, werk aan jezelf als merk!

Je hebt zelf misschien wel eens ergens iets gekocht waarna je blij verrast werd door een marketingactie van dat bedrijf.
Neem dat als inspiratie en kijk hoe je dit kunt vertalen naar jouw bedrijf.

Het is makkelijker om iets aan een bestaande klant te verkopen dan om een nieuwe klant te werven.
Hou dit maar goed in gedachten.

Maak jezelf niet overbodig, dat is de strekking van dit verhaal.
Jouw klant heeft jou echt langer nodig dan je denkt en er is altijd weer iets nieuws te leren.

Nu hoor ik graag van jou:
– heb jij het idee dat jij meer uit jouw bestaande klanten kunt halen?
– wat is een leuke marketing actie die jij doet/hebt gedaan en met welke resultaten?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om te lezen en heb je een vraag laat het mij ook weten.
Je mag jezelf ook altijd opgeven voor een 30 minuten (gratis) online sessie met mij, kijk ik met je mee naar jouw bedrijf!

Groet,

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *