Meld je aan voor de tips en inspiratie die ik gratis per email stuur!

Jouw gegevens worden vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in de privacy verklaring

Jij bent de baas.

oktober 25, 2016 • Blog, Mindset

Woman controlling time
Het gevaar in het goed gevulde leven van een moeder met een eigen bedrijf is dat zij zich snel overspoeld voelt, dat ze het gevoel heeft dat ze de grip kwijtraakt.
Herkenbaar?
Klanten en Kinderen vragen jouw aandacht en hallo! je bent er zelf ook nog.
Soms is het nu eenmaal zo dat er een piek is aan activiteiten, alles lijkt dan op hetzelfde moment te moeten.
Hoe kun je weer ‘in control’ komen over jouw tijd?
Over jouw bedrijf?
Hierbij een aantal suggesties.

1) Jij mag grenzen stellen naar jouw klanten toe. Je kent vast de uitdrukking ‘Klant is koning’. Die vlieger gaat wat mij betreft alleen op als de klant zich koninklijk gedraagt. Zo niet, dan mag jij je klant laten weten dat je niet verder met hem wilt werken. Een klant van mij deelde laatst dat ze baalde dat een nieuwe klant van haar nu alwéér de afspraak had uitgesteld naar een later, nog onbekend, moment. Ze kreeg van mij en andere vrouwen in de community terug dat zij hier stelling mag nemen, zij mag de klant laten weten wat haar grens is. Plezier hebben in het werken met je klant is toch wel het belangrijkste dat er is.

2) Stel grenzen op basis van de factor tijd. Soms is het heel simpel: wat het eerst af moet ga je als eerste doen. Ik weet dat het niet de meest ideale manier van prioriteiten stellen is, liever wil je lekker heerlijk relaxed vanuit flow werken en niet dat gevoel van urgentie ervaren. Maar als het echt niet anders kan maak ik mijn keuzes ook op basis van deze factor. En het geeft dan echt rust.

3) Stel grenzen op basis van de factor belang. Welke zaken dragen in feite helemaal niet bij aan jouw groei? Schrappen die handel. Laat iemand anders het doen of communiceer dat je dit niet meer doet. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Een andere klant van mij wiens bedrijf lekker aan het groeien is merkte dat haar ‘omgeving’ ging tegensputteren.
Ze stond niet meer zo vaak voor hen klaar….. En vonden dat natuurlijk niet zo leuk.
Aan mijn klant de nobele taak om ze te (blijven) vertellen dat ze nu bezig is met haar bedrijf, dat het goed gaat, dat zij gelukkig is en nee, dat zij niet meer te pas en te onpas klaar kan staan voor iedereen.

4) Werk sneller. Ken je mijn favoriete mantra? Done is better than Perfect. Een hele goede mantra als je merkt dat zaken gewoon te lang duren, als je maar bezig blijft met details, dat het gewoon nooit eens af is. Stop daarmee. Frustreer jezelf niet langer, het kan immers altijd beter. Maar voor nu is het goed genoeg. Het is belangrijker dat je het vinkje ‘done’ kunt zetten!

Jij bent de baas, dat is de hoofdboodschap hier.
Niet jouw klant, niet jouw omgeving, niet jouw inbox, niet jouw agenda.
JIJ.
Durf de baas te zijn en maak je leven lichter!

Ik zou nu graag van jou willen horen of jij aanvullende tips hebt.
Of wil je een ander inzicht delen?
Dat kan onderaan in een reactie.

Deel dit artikel in jouw netwerk als je wilt, dankjewel.

Tot de volgende keer!

email naam

 

 

 

3 reacties op “Jij bent de baas.

  1. Monique Sajet schreef:

    door een verhuizing en enorme niet voorziene files zat ik opeens 3(!) uur per dag in de auto op weg naar mijn bedrijf. Zinloze tijd dus besloot ik mijn bedrijf dichter naar mijn woonomgeving te verhuizen. Het was geen eenvoudig besluit, doch ik kreeg er per dag meer dan 2 uur LEEF tijd voor terug, waardoor ik een leukere moeder en vrouw werd.

    1. Marieke Anthonisse schreef:

      Hoi Monique, jeetje wat een goed besluit! Kan me voorstellen dat je hier wel even over na moet denken maar het heeft goed uitgepakt, uiteraard! Groet, Marieke

  2. Yvonne schreef:

    Blijf bij jezelf. Doe dat waar jij in gelooft!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *