Jezelf promoten, doe jij dit wel vaak genoeg?

‘T is moeilijk bescheiden te blijven
Wanneer je zo goed bent als ik
Ken je dit nummer van Peter Blanker uit 1999 nog?
Ik moest hier aan denken toen ik een openingszin zocht voor dit artikel.
Een artikel over het promoten van jezelf.
Dat roept meteen van alles op:

  • niet te vaak want wat zullen ‘ze’ wel niet van mij denken
  • doe maar normaal dan doe je al gek genoeg
  • het jaagt mensen juist weg

Toch is het heel belangrijk dat jij allereerst jezelf promoot.
Het is ook super fijn en belangrijk dat anderen jou promoten maar dat kun je niet afdwingen, dat krijg je wel als je gewoon goede service verleent.

Ik zie het vaak op websites: Allemaal linkjes naar websites van anderen.
Linkjes naar opleidingen, collega’s, verenigingen, noem maar op.
Dáár jaag je mensen juist mee weg!
Ze komen op jouw website en voor je het weet zitten ze op de website van een collega en zijn ze jou alweer vergeten.
Mijn eerste tip is dus om, als jij dit hebt op jouw website, al die linkjes weg te halen.
Stop daarmee!
De mensen komen op jouw website, je wilt dat ze naar jou kijken en dat ze bij jou gaan kopen als ze zien en voelen dat jij hun kunt helpen.

Dan is er nog het specifieke promoten, bijvoorbeeld van een workshop of een event dat je hebt georganiseerd.
Hoe lang ga je door met het promoten?
Tot de laatste snik.
It ain’t over til it’s over!
Dat is weer een liedje van Lenny Kravitz trouwens 😉

Voel je nooit bezwaard om iets van jezelf te promoten, je bent toch overtuigd van de waarde?
Gooi er nog een mail uit, plaats er nog een bericht over op sociale media.
Focus op die ene persoon die je hier nog mee kunt bereiken, die ene klant die het nu pas voor het eerst ziet misschien.
Of iemand die het al vaker voorbij heeft zien komen en nu denkt: ‘O ja, daar wilde ik misschien naartoe, laat ik toch nog even kijken en beslissen.’

Om je een voorbeeld te geven: Vorig jaar, twee dagen voor mijn event meldde zich nog iemand die wilde komen.
Deze vrouw zag op dat moment dus pas een bericht over mijn event voorbij komen.
Ik kende haar niet en zij kende mij niet maar iets triggerde haar om erbij te willen zijn.
Hartstikke leuk en ja, kom!
Zij is nu nog steeds klant bij mij en heeft super mooie stappen gezet met haar bedrijf afgelopen jaar.
Natuurlijk is het gissen maar stel dat ik dat bericht niet meer had geplaatst twee dagen voor mijn event, als ik had gedacht ‘Ach, laat maar, er komt nu toch niemand meer en mensen zullen wel moe van mij worden’ dan had zij in ieder geval niet in de zaal gezeten.

Nooit nooit nooit stoppen met promoten dus, jij bent jouw bedrijf, jij hebt iets waarmee je anderen helpt, daar moet je mensen aan blijven herinneren.
Dat is jouw plicht.
Ik verwijs met een knipoog naar het lied van Peter Blanker, zo hoeft het natuurlijk niet maar aan de andere kant: Misschien zou je juist wel eens wat vaker mogen zeggen dat je goed bent in wat je doet!
Ook al start jouw training morgen, dan nog is alles mogelijk.
Je kunt het jezelf in ieder geval niet verwijten dat je er niets meer aan hebt gedaan.

Vul niet in wat anderen kunnen of zullen denken, geef kennis en waarde weg in de vorm van blogs en berichten EN promoot dan ook wat je te koop hebt.
Blijf herhalen, mensen zijn snel afgeleid en vergeten wat er allemaal voorbij komt, dat is niet erg, dat is iets voor jou om te onthouden.
Focus op de mensen die jij met jouw aanbod zult helpen, ook al duurt het even voordat je ze bereikt!

Nu hoor ik graag van jou:

  • promoot jij makkelijk of moet je jezelf hier steeds weer voor motiveren?
  • wat heeft het herhaaldelijk promoten van een bepaald product jou opgeleverd?
  • welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om jouw ervaringen te lezen.
Heb jij een vraag over jouw bedrijf, weet je niet wat jouw volgende stap kan zijn, laat het mij weten.
Help ik jou verder in een volgend artikel.

Dankjewel voor je tijd en aandacht!

Groet,

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*