👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Waarschuwing: Je zult teleurgesteld worden.

juli 30, 2020 • Blog, Geld, Mindset

Van de week gingen mijn dochter en ik een stuk fietsen.
Mijn dochter vertelde tijdens dit tochtje over een expositie die wordt georganiseerd door Eline Kuijper.
De kans is groot dat deze naam je niets zegt, behalve als je, net als ik, kinderen uit China hebt geadopteerd.
Eline was tien maanden toen zij geadopteerd werd uit China.
Jaren geleden, in 2007, kwam zij in het nieuws toen Spoorloos haar familie in China vond, zij was een van de eersten uit China bij wie dit lukte.

Inmiddels is Eline 23 jaar en organiseert dus een expositie, Onder de loep genaamd.
Recht uit haar hart, een prachtig en belangrijk onderwerp om onder de aandacht te blijven brengen:
Onder de loep wordt een expositie over jezelf ontdekken tussen verschillende culturen in. Met de expositie wil Eline Kuijper aan geadopteerden en hun omgeving laten zien hoe het is om tussen twee culturen op te groeien; het geboorteland en het land waar je opgroeit.

Mijn dochter en Eline zitten in een WhatsApp groep met ongeveer 62 geadopteerden, zo tussen de 17 en 25 jaar.
Ze hebben het over van alles, het is leuk om te zien dat mijn dochter hier veel aan heeft.
Gelijkgestemden om je heen hebben is zo belangrijk.
Eline heeft ook in deze groep over haar expositie verteld en mensen gevraagd om hun verhaal te delen, om mee te doen met de expositie.
Daar kreeg ze heel veel respons op.

Onlangs vroeg Eline of mensen een bedrag zouden willen doneren om de expositie mogelijk te maken.
Mijn dochter heeft toen meteen tien euro uit haar ‘goede doelen’ potje overgemaakt, de lieverd.

Nu vertelde mijn dochter tijdens het fietsen dat Eline een nieuw bericht had geplaatst waaruit bleek dat ze nogal teleurgesteld was.
Ik vroeg mijn dochter wat er aan de hand was.
Dit is wat ze had geschreven (ik publiceer dit met toestemming van Eline):

Hee mensen, ik wil dit toch eventjes kwijt.
Zoals jullie weten heb ik ‘Onder de loep’ bedacht met als concept een expositie voor en door geadopteerden. Hierbij wil ik vooral jullie persoonlijke verhalen naar voren brengen. Ik steek hier veel tijd in om dit te organiseren en er een tof interactief evenement van te maken. Helaas is er gewoon een bepaald budget nodig om locatie, catering, techniek, materialen, drukwerk, acts etc te kunnen betalen. En helaas is het voor een specifieke doelgroep waardoor het project niet snel in aanmerking komt voor fondsen.
Ik steek hier heel veel tijd en energie in en doe het heel graag omdat ik het leuk vind, maar ik doe het ook vooral voor jullie! Tot mijn verbazing hebben er maar drie van jullie een kleine bijdrage geleverd (alle dank naar hun ❤️) maar ik ben hier eerlijk gezegd wel van geschrokken. Dit omdat ik tijdens het zoeken naar de mensen heel veel aanmeldingen kreeg en mensen die hun verhaal willen delen aan de buitenwereld.
Om voor jullie een tof evenement te organiseren investeer ik ook veel geld uit eigen zak. Zelf verdien ik er niks aan, alleen veel tijd ben ik er aan kwijt en hoop er erkenning en herkenning door te creëren.
Toch vraag ik mij af: vinden jullie het leuk dat ik dit organiseer? Of is er blijkbaar toch geen animo?
Als we nou met z’n allen, ik zie (60+) mensen in deze groep, €5,-/€10,- euro p.p. doneren, dan zijn we al veel sneller een stapje dichterbij het budget dat ik nodig heb om iets tofs te creëren voor en door jullie. Ik reken op jullie!

‘Tja,’ dacht ik hardop, ‘welkom Eline in de realiteit van het ondernemen.’
Hoe bedoel je? vroeg mijn dochter.

‘Ik bedoel hiermee te zeggen dat iedere zelfstandige dit zal herkennen.
Mensen zeggen toe maar als puntje bij paaltje komt doen de meesten niets, zeker als er om geld wordt gevraagd.
Dat is geen onwil, het is gewoon zoals het gaat. Mensen vergeten het, zijn alweer met andere dingen bezig.
Vraag maar aan al mijn klanten’ zei ik.
‘Ieder van hen zal je vertellen dat zij ook wel eens teleurgesteld zijn in hoe er werd gereageerd op iets dat zij met heel hun hart hebben gecreëerd.
Dat de verkoop tegenviel, dat het moeilijker bleek dan gedacht om bepaalde doelen te halen.
Doorgaan is het allerbelangrijkste om te doen. Je strategie herzien, een andere weg kiezen.’

‘Maar ik heb wel een tip voor Eline’ zei ik, ‘en die moet je haar maar geven, of nee, ik schrijf er een blog over en dan geef ik haar meteen wat promotie.’
‘Wat is jouw tip dan?’ vroeg mijn dochter.

‘Eline moet iedereen in die groep gaan OPBELLEN.
Ze heeft de nummers, ze moet gewoon de telefoon pakken en persoonlijk contact zoeken.
Geen berichtje sturen, nee, bellen.
Het gesprek aangaan.
Persoonlijk contact maken, het verhaal (voor de zoveelste keer) vertellen, de verbinding opzoeken in het gesprek.
Dan: vragen om wat ze wil!
Vul het bedrag niet in, laat mensen geven wat ze kunnen missen.
Stuur ze niet naar de site om te doneren, nee, meteen een tikkie sturen.
​Ik durf te wedden dat als ze dat doet dat ze zeker 80 tot 90% meer donaties krijgt.’

Dan zijn er natuurlijk nog meer tips te geven, zoals het inzetten van je netwerk.
Je familie inschakelen om hún netwerk te benaderen.
Door veelvuldig over jouw project te communiceren.

Eline gelooft in haar expositie en daarom zet ze door.
Dat is de focus die ze moet vasthouden, het einddoel voor ogen houden.
Maar dat het frustreert snap ik!

Daarom heb ik vandaag dit blog geschreven, omdat het herkenbaar is voor iedere ondernemende vrouw.
Ik wil haar expositie ook onder de aandacht brengen omdat ik vind dat dit soort initiatieven dat verdienen.
Als jij jezelf herkent, als jij misschien nu ook iets hebt wat anders gaat dan je had bedacht, kijk dan welke actie je kunt nemen.

Misschien heb jij nog een tip voor Eline die je hier wilt delen?
Dat wordt enorm gewaardeerd.
En jouw donatie is natuurlijk ook van harte welkom, je kunt deze hier doen.
Dankjewel!

Groet,

 

 

  • Marja schreef:

    Wat mooi Marieke dat je onze aandacht vraagt voor Eline. Wellicht kan een stukje in de plaatselijke of landelijke krant haar ook helpen het uiteindelijke doel te bereiken? Het is in de zomer altijd komkommertijd waardoor meer ruimte voor bijzondere verhalen.

  • Rita schreef:

    Hoihoi, ik denk dat de kinderen uit de appgroep inderdaad “gewoon” vergeten te doneren. Maar ze zou ook een Tikkie met de groep kunnen delen en ze zelf een bedrag laten invullen. Je moet dan even het schuifje naar ‘laat je vrienden het bedrag bepalen’ omzetten. Kinderen en Tikkie zijn een betere combinatie dan kinderen en gebeld worden ;-). Succes Eline!

  • >