👉 Gratis gids! Het gebruik van deze 7 excuses in je bedrijf kun je je ècht niet veroorloven.

Je geeft ze een vinger, ze nemen je hand

september 18, 2014 • Blog, Marketing

En, vette leader (intro en outro) hè?
Ik ben er hartstikke trots op en blij mee!
Over naar de inhoud 😉

Ik kreeg een mailtje:

Hoi Marieke,
Ik ben druk bezig met het laten groeien van mijn lijst door middel van het weggeven van een mini e-book en dat gaat hartstikke goed.
Mensen vinden het leuk en reageren op mijn call to action om mij een mail te sturen met vragen die ze hebben.
Nu merk ik ook dat sommige mensen daarin een beetje doorschieten. Ze blijven me mailen met vragen. Het lijkt wel of ze gratis begeleiding willen via de email. Ik heb er onderhand best veel werk aan. Ik vind het eervol maar ik zie liever dat deze mensen klant worden.
Ik vind het best lastig om hiermee om te gaan want ik wil natuurlijk niet onaardig overkomen. Wat kan ik doen?
Groetjes, Dorien

Dorien, allereerst: Gefeliciteerd! Jouw e-book is een succes. Mensen vragen ‘m aan èn ze reageren op jouw call to action dus dat is echt een goed teken. Je hebt de juiste doelgroep te pakken en je raakt de juiste snaar. Gefeliciteerd daarmee.

Dat er dan mensen zijn die denken: ‘Oh, ik krijg een vinger en ik pak de hele hand’, dat ga je dus ook meemaken, is niet te voorkomen.
Het is nu aan jou om daarin een grens te bepalen. Wat voor jou haalbaar/werkbaar is. Waar jij je prettig bij voelt.

Je zegt: Ik wil niet onaardig overkomen.
Ik denk dat je je daar geen zorgen over moet maken. Mensen vinden je misschien sowieso toch niet aardig, dat zijn dan ook niet jouw klanten.
Het is aan jou om de mensen een stukje op te voeden of te begeleiden dat ze natuurlijk welkom zijn voor een vraag.
Dat wil je ook, je vraagt erom in je e-book: Laat me weten wat je ervan vindt, laat me weten of je een vraag hebt.

Daar reageer jij dan één keer op en als mensen vervolgens meer willen, als ze nog meer gaan mailen dan is het aan jou om ze aan te spreken op het feit dat ze blijkbaar meer vragen hebben.
Je kunt dat op een hele aardige maar toch duidelijke manier doen.
Bijvoorbeeld op deze manier:

Ik merk dat je meer vragen hebt, dat vind ik heel fijn en ik denk ook echt dat ik jou kan helpen. Zullen we een afspraak maken om kennis te maken en te kijken of we samen aan het werk kunnen?

Dit is in mijn ogen een hele vriendelijke manier waarin je ook duidelijk bent.
Als mensen dan nog meer mailen ben je misschien niet duidelijk genoeg geweest.
Dat is mij ook wel eens overkomen. Ik stuurde toen nog een mail:

Dankjewel voor je mail maar dit is iets wat ik echt alleen maar doe voor betalende klanten. Als jij wilt dat ik hierop in ga, dat ik hier feedback op geef, dan wil ik graag dat we samen aan het werk gaan en dat we daar eerst afspraken over maken.

Vervolgens heb ik niets meer van deze persoon gehoord. Voor mij is dit prima, het is helder en opgelost. En als mensen mij dan onaardig vinden, tja, daar kan ik dan ook niets aan doen.

Wees niet bang wat mensen van je vinden Dorien. Je bent goed bezig, mensen reageren op je en het is aan jou om de grens te stellen, de grens bepalen wat acceptabel is.
Ik denk dat heel veel mensen hier juist alleen maar meer behoefte aan hebben en je kunt niet duidelijk genoeg zijn vandaag de dag.

Hier zometeen een soort script wat je letterlijk kunt gebruiken zoals ik dat doe, of je past het even aan naar wat jij wilt.
Stel voor jezelf vast: Ik reageer één keer op mails die mensen naar mij sturen naar aanleiding van mijn e-book. Als mensen daar vervolgens nog meer vragen over hebben, dan is dat een teken dat we aan het werk kunnen en dan mag je daar echt om vragen.
Neem mensen ook hier bij de hand en leid mensen naar de volgende stap. Ze gaan nog beter geholpen worden als ze investeren in zichzelf door jou te betalen om met je aan het werk te gaan. Daar mag je mensen misschien meer bij helpen.

Beste xyz,
Dank voor je openhartige vervolgmail. Zo te lezen heb je meer vragen naar aanleiding van mijn e-book (of andere weggever die je hebt)/speelt er meer in je leven op het gebied van (jouw expertise). Misschien is het een idee om een afspraak te maken? Dan kunnen we kijken of het zinvol is dat wij samen aan het werk gaan. Ik sta je graag te woord/ontmoet je graag. Mag ik je telefoonnummer dan neem ik contact met je op.
Vriendelijke groet, …….

Dorien, dit was mijn antwoord op jouw vraag, ik hoop dat je er wat mee kan.

Voor jou als kijker: Is dit herkenbaar voor jou?
Misschien heb jij een andere manier hoe je hiermee omgaat, laat het weten in een reactie onderaan deze pagina. Dan kunnen wij daar allemaal van leren.

Heb jij een vraag over je bedrijf, is er iets waar jij tegenaan loopt, wat je moeilijk vindt?
Laat het mij weten, stuur me een mail.
Ik ga dan reageren door een filmpje voor je te maken en je vraag te beantwoorden.

Tot de volgende keer, fijne week!

Oja, ben je benieuwd naar het mini e-book van Dorien?
Je kunt het hier aanvragen.

Kleding: Marc O’Polo ‘s-Hertogenbosch

>